Storino.pl – polska odpowiedź na Dropboxa

Opublikowano: 4 lipca 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

Przetrzymywanie i synchronizacja danych „w chmurze” wchodzi pod strzechy. Polski serwis Storino.pl chce przekonywać użytkowników, że zamiast mailem czy na zewnętrznym nośniku wygodniej i bezpieczniej dzielić się plikami za pomocą ich rozwiązania.

Jak przekonują twórcy, Storino.pl jest „wygodnym narzędziem do archiwizacji, współdzielenia oraz synchronizacji plików na różnych urządzeniach”. Właścicielem serwisu jest wrocławska spółka Sky Storage, specjalizująca się w technologiach cloud computing. Nad serwisem pracuje obecnie zespół 10 osób. O projekcie opowiada nam Piotr Chrobak.

Pomysłodawcą usługi jest Sławomir Kluczewski. Pomysł zrodził w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na tą usługę. Dzisiaj, aby skutecznie wymieniać między sobą pliki użytkownicy załączają je do wiadomości e-mail. Duża ilość wiadomości prowadzi do nieporządku w informacjach. Większość kont pocztowych ma ograniczenia wielkości przesyłanych plików. Alternatywą jest przenoszenie plików przy użyciu pendrive lub dysków zewnętrznych. Niestety w takim przypadku czas jest o wiele dłuższy, gdyż fizycznie trzeba przenieść napęd pomiędzy jednym komputerem a drugim, w dodatku często zdarza się zgubić pendrive. Storino zostało stworzone do usprawnienia komunikacji i wyeliminowania powyższych problemów – mówi nam pan Piotr.

Storino.pl - polska odpowiedź na Dropboxa 1

Serwis oficjalnie wystartował 13 czerwca. Start poprzedzony był kilkunastoma miesiącami prac. Główne zasoby były wykorzystywane w procesie technologicznym, który – jak mówią twórcy – okazał się być bardzo trudnym wyzwaniem.

Co oferuje opisywany serwis? Storino.pl to wirtualny dysk twardy pozwalający na zachowanie wielu informacji oraz zsynchronizowanie ich z innymi komputerami. Dane przesyłane są za pomocą dedykowanej aplikacji.

Istotną kwestią w tego typu rozwiązaniach jest bezpieczeństwo danych. Jak zapewnić chce je Storino.pl? Wprowadzono transmisję danych za pomocą protokołu SSL oraz przechowywanie danych w zaszyfrowanej postaci (AES-256). Zapytaliśmy twórców jak przekonać użytkowników, że Storino.pl oferuje bezpieczne rozwiązanie, zwłaszcza w kontekście ostatniej wpadki Dropboxa, jednego z najpopularniejszych rozwiązań udostępniających wirtualną przestrzeń dyskową, który przez kilka godzin umożliwiał logowanie się do kont za pomocą dowolnych haseł.

Ostatnia wpadka Dropboxa mogła się wydawać zaskakująca, ale nie dla nas. W kwietniu br. opisano lukę w Dropboxie, która udowodniła nam, że szkielet Dropboxa jest wadliwy koncepcyjnie. My od początku kładliśmy nacisk, aby stworzyć oprogramowanie po prostu od podstaw lepsze. U nas zarówno luka Dropboxa jak i ich niedawna kilkugodzinna zapaść bezpieczeństwa są w tej chwili wykluczone – mówi Piotr Chrobak.

Kwestia przekonania użytkowników jest trudniejsza i tkwi w nieświadomości każdego internauty. W tej chwili narzędzia zapewniające bezpieczeństwo takie jak szyfrowanie AES czy protokół transmisji SSL jest w Storino na równi z Dropboxem. Natomiast użytkownik musi zrozumieć, że porównanie Storino powinno się odnieść do kanałów, którymi użytkownik obecnie operuje. A tymi kanałami są w tej chwili głównie: poczta elektroniczna i pendrive. Storino zapewnia bezpieczeństwo połączenia porównywalne z bankowością elektroniczną, z której bardzo dużo Polaków korzysta, zatem jest to rozwiązanie znane i przede wszystkim bezpieczniejsze od poczty elektronicznej, którą mimo wszystko przesyła się pliki i trzyma je jako kopię bezpieczeństwa. Z kolei pendrive w większości przypadków nie jest zabezpieczony w żaden sposób, więc jego zgubienie to szansa na udostępnienie danych niepożądanym osobom. Przedstawienie tej różnicy dopiero uświadamia, że mówimy o rozwiązaniu bezpieczniejszym – dodaje.

Model biznesowy Storino.pl opiera się na sprzedaży abonamentów. Dla klientów indywidualnych przygotowano cztery pakiety. Podstawowy jest za darmo i umożliwia przechowywanie 1 GB danych na trzech stanowiskach. Kolejne pakiety różnią się wielkością dostępnego dysku (4, 8, 16 GB) przy takiej samej ilości stanowisk (trzy) oraz ceną (odpowiednio: 59, 99, 179 zł rocznie).

Strategia sprzedaży usługi uwzględnia także program dla pośredników, dzięki czemu usługa ma być kierowana także do klientów biznesowych i korporacyjnych. Z myślą o nich przygotowano trzy plany biznesowe oferujące różną pojemność dysku (32, 64, 128 GB), ilością stanowisk (5, 7, 10) oraz ceną (odpowiednio od 39, 69, 129 zł miesięcznie). Jest również możliwość negocjowania większej ilości pojemności czy stanowisk.

Elementem dystrybucji Storino.pl jest także program poleceń „Przyjaciele Storino”. Poprzez zapraszanie swoich znajomych, użytkownicy serwisu mogą zwiększać pojemność swojego konta za darmo.

Twórcy zapowiadają, że obecnie prowadzone są prace nad rozwiązaniami, które umożliwią rozszerzenie oferty Storino.pl. W szczególności będą to aplikacje mobilne oraz usługi typu content-on-demand. Storino jest obecnie dostępny dla użytkowników systemu Windows, jednak wkrótce będą dostępne również wersje współdziałające z urządzeniami firmy Apple oraz z systemów Linux i Android.

Mamy świadomość, że weszliśmy w bardzo dynamiczny okres rozwoju i byliśmy na to przygotowani. W najbliższym czasie aplikacja Storino zyska wiele nowych funkcjonalności. W zasadzie codziennie dokonywane są korzystne zmiany. W ostatnich dniach dodaliśmy funkcję linków oraz galerii publicznych. Lista udoskonaleń, które zostaną zrealizowane w najbliższych tygodniach jest długa, ale wiemy, że nie zrobimy wszystkiego od razu. Priorytetem jest aplikacja obsługująca system Android oraz iPhone i iPad. Oprogramowanie jest już skończone i teraz je testujemy, więc debiut nadejdzie lada chwila – mówi nam Piotr Chrobak.

Zapytaliśmy też czy planowane jest wejście z produktem na inne rynki?

Storino.pl zostało stworzone z myślą o polskim rynku i polskich użytkownikach. Aplikacja oraz materiały instruktażowe zostały opracowane w pełni po polsku, dzięki czemu każdy z nas może się zapoznać i skorzystać ze Storino.pl – mówią twórcy projektu. Zapewniają jednocześnie, że wejście na rynki zagraniczne było przewidziane od początku prac. Przygotowane są już wersje obcojęzyczne i Storino.pl znajduje się „u progu uruchomienia usługi na kilku rynkach zagranicznych”.

Sky Storage chce by do końca roku Storino.pl miała 15 tys. użytkowników.

To tylko część recenzji. Całość znaleźć można na Wystartowali.pl.

wystartowali.plStorino.pl – polska odpowiedź na Dropboxa

Podziel się!

O autorze

wystartowali