Strona rozłożona na czynniki pierwsze – jak na nas oddziałują witryny [art. ekspercki]

Opublikowano: 15 września 2015. Kategoria: Rynek. Tagi:

Większość populacji globu od najmłodszych lat uczy się czytać od lewej do prawej strony. To warunkuje postrzeganie witryny, na którą internauta patrzy w podobny sposób. Poznanie zachowań użytkownika pozwala stworzyć funkcjonalną stronę internetową, która nie tylko może skutecznie oddziaływać na użytkownika, ale przede wszystkim ma za zadanie dostarczać niezbędnych informacji.

Istnieje przekonanie, że internauta dokonuje wstępnej oceny strony na podstawie górnych 600 pikseli obrazka. To tzw. linia zgięcia, czyli „fold”, oddzielająca fragment widoczny po wejściu na stronę od części wymagającej przewijania. Najlepszym sposobem na zatrzymanie  użytkownika na stronie i skłonienie go do powrotu w przyszłości jest dobrze zaprojektowany i użyteczny design witryny. Aby to osiągnąć, nie wystarczy estetyczny projekt. Witryna powinna dostarczać informacji, które zachęcą internautów do interakcji, a tym samym być źródłem wiedzy na ich temat. Zadowolony internauta chętniej powróci na stronę, gdy w łatwy i szybki sposób odnajdzie poszukiwane informacje.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Google, tylko połowa internautów widzi elementy, znajdujące się pod linią ustawioną 600 pikseli od góry okna witryny. Co czwarty użytkownik nie scrolluje w ogóle. Opuszcza witrynę, jeśli natychmiast nie odnajdzie przycisków lub przekierowań do treści, które go zainteresują. Zwykle im niżej ulokowany jest element, tym większe prawdopodobieństwo, że nie zostanie on zauważony. Dlatego najważniejsze komunikaty należy umieszczać jak najwyżej.

Nie zawsze problem stanowi długość strony. Na skłonność do przewijania wpływ ma również układ elementów w jej górnym obszarze. Powinny one sugerować, że witryna ma dalszą część, wówczas użytkownik przewinie w dół, by to sprawdzić. Warto również umieścić w lewej, górnej części ekranu ważny element, np. logotyp, ponieważ to tam naturalnie kieruje wzrok internauta. Jak wynika z raportu Marketingprofs pt. “Eye-Tracking Study: How to Beat Display Ad Blindness”, ten obszar jest widoczny dla 77% użytkowników.

Nie daj się pomylić z reklamą

Zamieszczając ważne informacje lub linki na stronie internetowej, należy zadbać o to, by ich forma graficzna nie przypominała reklamy. Istnieje wówczas prawdopodobieństwo przeoczenia tej części witryny przez użytkownika. Badania Jana Panero Benwaya i Davida M. Lane’a, opublikowane w artykule „Banner Blindness: Web Searchers Often Miss Obvious Links” potwierdzają, że mózg człowieka odruchowo ignoruje elementy, które wyglądają jak reklamy i mocno odróżniają się od reszty serwisu.

Gdy okazało się, że internauci przestali reagować na kolorowe, ruchome banery, twórcy tych treści musieli zweryfikować swoje podejście w tej kwestii. Obecnie zatem, coraz częściej pojawiają się reklamy korespondujące z szatą graficzną serwisów.

Poznaj preferencje użytkownika swojej strony

Przy określeniu intuicyjności i funkcjonalności witryny dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie narzędzia do analizy zachowań użytkowników na stronie, Analyzeo, które umożliwia określenie strategicznych części witryny czy częstotliwość kliknięć w poszczególne elementy. Dzięki takim danym możliwe jest rozmieszczenie, np. banerów reklamowych w miejscach, gdzie nie umkną uwadze użytkownika.

Raporty generowane przez Analyzeo w postaci intuicyjnych map kolorów, tzw. heatmap, w przejrzysty sposób wskazują najpopularniejsze obszary witryny, jak również strefy ignorowane przez internautów. Takie dane pomagają w optymalizacji serwisów oraz poprawianiu ich intuicyjności.

mapa przewijania

Generowane raporty pozwalają na analizę zachowania użytkownika w zrozumiały sposób, ponieważ obszary, na których odnotowano najniższą aktywność internautów, oznacza się kolorem ciemnoniebieskim, natomiast strefę, której użytkownicy poświęcili najwięcej uwagi, kolorem czerwonym. Danych dostarcza również mapa aktywności elementów. Prezentuje ona, w jakim zakresie użytkownicy korzystają z zamieszczonych na stronie przycisków call to action, pół formularzy czy linków.

W poszukiwaniu ideału

Ocena strony pod kątem jej przydatności zajmuje internaucie kilka sekund. Witryna powinna mieć przyjazną dla użytkownika kompozycję: być czytelna, bez zbędnych ozdobników i elementów rozpraszających uwagę. Nie należy również przesadzać z paletą kolorów – zbyt duża ilość może zniechęcić do pozostania.

Najczęściej popełnianym błędem przez twórców stron internetowych jest nadmierne skupienie się na grafice. Niekiedy ascetyczna, przejrzysta witryna jest bardziej skuteczna niż ta, która zawiera wiele chaotycznie ulokowanych elementów graficznych. Użytkownicy, wchodząc na stronę główną, poszukują konkretnej informacji oraz linków do sekcji zawierających informacje, których poszukują. Kiedy trafiają na witrynę, na której dominuje grafika, często ją pomijają, nawet jeśli zawiera wartościowe treści.

Użyteczna i dobrze zaprojektowana strona internetowa, to skuteczny sposób na zatrzymanie odbiorcy i skłonienie go do powrotu w przyszłości. Optymalizacja serwisów jest coraz bardziej skuteczna, dzięki wiedzy na temat zachowań internautów. Dla użytkownika priorytetami są: proste i przejrzyste w obsłudze menu oraz szybkie znalezienie interesujących informacji. Jeśli poczuje się on zagubiony, z pewnością przeniesie się na witrynę bardziej przyjazną. W procesie produkcji warto opierać się na skutecznych narzędziach poznawania preferencji użytkowników. Aktualizowanie projektu i treści na stronie pozwala osiągnąć zamierzone wyniki związane z jej funkcjonowaniem oraz stawia serwis w pozytywnym świetle, jako wychodzący naprzeciw oczekiwaniom odbiorców.

Jakub Puczyłowski

Sales Director AlterPage

Współzałożyciel agencji interaktywnej AlterPage i dyrektor sprzedaży w Analyzeo. Doświadczenie zdobywał w branży automatyki i robotyki, gdzie zajmował się m.in. inteligentnymi domami. Finalista m.in. Agora Startup Fest 2015 oraz Bavaria Demo Day 2015. Prywatnie miłośnik gier logicznych i sportu.

e-biznes.plStrona rozłożona na czynniki pierwsze – jak na nas oddziałują witryny [art. ekspercki]

Podziel się!

O autorze

e-biznes.pl

e-biznes.pl istnieje od 1999 roku i przedstawia najważniejsze informacje z szeroko rozumianego prowadzenia biznesu w internecie.