Średnio 5,78 kroku – taka odległość dzieli użytkownika komunikatora Gadu-Gadu do każdej innej osoby korzystającej z GG. Oznacza to, że przez kolejnych znajomych naszych znajomych można dotrzeć do każdego innego użytkownika w blisko sześciu krokach. To wynik badania przeprowadzonego pod koniec lipca przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem dr. Dominika Batorskiego.
Wyobraźmy sobie, że chcemy dotrzeć do osoby „x” i wiemy, że osoba ta korzysta z Gadu-Gadu. W jednym kroku dotrzemy do znajomych z naszej listy kontaktów, w drugim do ich znajomych, itd. Sześć takich kroków wystarczy aby dotrzeć do wszystkich użytkowników Gadu-Gadu, a więc również do osoby „x”.
Blisko 6 kroków to średnia odległość, która może być mniejsza lub większa w zależności między innymi od długości listy kontaktów. Co ciekawe, wynik ten jest dokładnie taki sam, jak cztery i pół roku wcześniej, gdy z komunikatora korzystało dwa razy mniej internautów (około 3 mln aktywnych użytkowników). Teoria 6 kroków sprawdza się także poza Internetem, w sieci znajomych, których znamy z pracy, szkoły, życia towarzyskiego. – Gadu-Gadu jest obiciem relacji, jakie istnieją w świecie poza siecią – mówi Jarosław Rybus z Gadu-Gadu S.A.
O TEORII SZEŚCIU KROKÓW:
W latach 60-tych XX wieku amerykański psycholog społeczny Stanley Milgram prowadził eksperymenty, w których prosił uczestników badania o przekazanie przez znajomych listu do nieznanej osoby, mieszkającej na drugim końcu USA. Badania te pokazały, ze odległości pomiędzy różnymi osobami poprzez łańcuch znajomości są bardzo krótkie – listy docierały do adresata średnio w sześciu krokach. Badania przeprowadzone przez Milgrama były szeroko komentowane i to z nich wzięło się popularne powiedzenie o „sześciu uściskach dłoni” wyrażające przekonanie, o tym, że do każdej osoby na świecie można dojść w sześciu krokach poprzez łańcuch znajomych. Dzisiaj takie „wysyłanie listu” odbywa się poprzez wysłanie wiadomości np. przez komunikator. Badania Milgama prowadzone były wyłącznie w USA. W Polsce teoria ta została zweryfikowana na grupie osób korzystających z Gadu-Gadu.
Te szczegółowe dane dostarczyły badania przeprowadzone pod koniec lipca przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem dr. Dominika Batorskiego. Badania przeprowadzono na sieci Gadu-Gadu, jako jednej z największych społeczności w polskim Internecie z uwagi na ponad 6 milionów aktywnych użytkowników komunikatora, a więc połowę wszystkich polskich internautów.
– W przypadku Gadu-Gadu niezwykłe są nie tylko krótkie odległości pomiędzy użytkownikami poprzez znajomości wpisane do skrzynek kontaktów, ale również to, że prawie równie krótkie są odległości gdy spojrzymy tylko na te relacje, w których ludzie faktycznie się komunikują. Każdego dnia użytkownicy, którzy się ze sobą komunikują przesyłają między sobą wiadomości w taki sposób, że wiadomość wysłana rano od dowolnej osoby dotarłaby do prawie wszystkich przed końcem dnia – mówi dr Dominik Batorski.
Wpisy promowane
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.