Trochę historii na trzecie urodziny Skapiec.pl

Serwis porównujący ceny Skapiec.pl w dniu 13 października br. będzie obchodzić swoje trzecie urodziny. Jak podają twórcy witryny: „Gdyby zebrać „do kupy” wszystkie dane prezentowane na Skąpcu – uzbierałoby się ok. 4 milionów zapisanych stron formatu A4. Gdyby zapisane w ten sposób kartki ustawić jedna na drugiej urosłaby około 400-metrowa „wieża” – nieco wyższa od słynnego nowojorskiego Empire State Building.” Tak jest dzisiaj, a jakie były początki serwisu?
Dwóch studentów informatyki. Wspólny pokój, klawiatury osobne. W kieszeni 300 zł – na pokrycie kosztów hostingu i domeny. Tak wspominają narodziny Skąpiec.pl jego twórcy.

Twórcy: bracia Mariusz i Tomasz Janiszewscy –  już w dzieciństwie mieli wspólne pasje: komputery, gry strategiczne, analizowanie wszystkiego, co się da (łącznie z prowadzeniem dokładnych statystyk przejeżdżających pod blokiem Fiatów, Syren i Wartburgów).  

Pomysł założenia witryny narodził się spontanicznie: – Chcieliśmy kupić tanio jakieś części komputerowe. Szukaliśmy sklepów, przeglądaliśmy kolejne strony.  Końca nie było widać – wspomina Tomasz. „A jakby tak stworzyć miejsce, w którym można by wszystkie oferowane przez sklepy ceny znaleźć i porównać za jednym razem?” – pomyśleli. Pomysł wydawał się kuszący. Zaczęli uważnie śledzić rynek Zachodni. Wpadł im w oko zwłaszcza serwis Pricewatch.com.

Janiszewscy byli gotowi do działania ale polski e-rynek nie był jeszcze gotowy na ten pomysł. Handel online dopiero raczkował, a konkurencja w branży komputerowej – od której chcieli zacząć –była tak mała, że porównywarka cen wydawała się wówczas sklepom niepotrzebna. Pomysł trafił do szuflady. 
Dopiero rok 2004 okazał się być przełomowy dla porównywarek, które przestają być postrzegane jako   egzotyczny twór, fanaberia młodych informatyków. Janiszewscy decydują się na start.

Start: Skąpiec startuje 13 października. Na stronie wyświetla się oferta 30 sklepów  – branża komputerowa i RTV, łącznie ok. 3 tysiące produktów.

Serwis bardzo szybko zwraca na siebie uwagę. Wieść o Skąpcu wędruje po forach internetowych. Działa marketing wirusowy i łatwo zapamiętywana, mocna nazwa.

 – Z początku obawialiśmy się, że Skąpiec będzie kojarzył się raczej pejoratywnie – typowy dusigrosz, który spogląda na świat przez pryzmat pieniędzy. A potem, wyobraziliśmy sobie Pana Skąpca jako sympatycznego realistę, którego zdroworozsądkowe podejście do życia obejmuje także zakupy. Pozbyliśmy się wątpliwości. To było to – wspomina starszy z braci, Mariusz. 

Skąpca zauważają media. Miesięcznik PC World Komputer przyznaje mu tytuł Witryny Dnia. Zaczyna działać efekt domina. Zgłaszają się kolejne sklepy, stronę odwiedzają kolejni internauci.

Jako absolwenci Politechniki Wrocławskiej zapewniają sobie bezkosztowo najdroższy element w całym tym przedsięwzięciu – technologię. Na tym jednak ich rola się nie kończy. Odpowiadają za marketing, pozyskiwanie partnerów, PR. Są rękami i nogami całego przedsięwzięcia. Po kilku miesiącach pracy jest tyle, że przestają nadążać. – Mocno pracowaliśmy nad wydłużeniem doby, ale jakoś nie udała nam się ta sztuczka – mówi pół żartem, pół serio Mariusz.  Zapada decyzja: koniec pracy na trzy etaty. Wynajmują biuro w centrum Wrocławia, zatrudniają pierwszych pracowników. Większość z nich do dziś nadal zasila drużynę Skąpca.

Prawdziwego rozpędu serwis nabiera w 2006 roku. Na Skąpcu pojawia się sporo dodatkowych funkcji: poradniki zakupowe, opinie ekspertów, możliwość porównywania produktów etc. Serwis poszerza się także o nowe działy.

Ugruntowaną pozycję serwisu przypieczętowuje nawiązanie  współpracy z portalem Interia.pl. Jej efektem jest nowa porównywarka cen – Zakupy.interia.pl (dzisiejszy Bazzar.interia.pl). Zespół Skąpca odpowiada za bieżącą aktualizację informacji dostępnych w nowym serwisie oraz nadzoruje pracę robota, który skanuje ceny produktów w e-sklepach i umieszcza je w bazie danych porównywarki.

Trochę historii na trzecie urodziny Skapiec.pl 1

Obecnie: Skąpiec prezentuje ofertę ok. 700 e-sklepów (ponad 200 tys. produktów). Z serwisu korzysta ok. miliona Internautów miesięcznie, którzy wykonują w tym czasie ponad 20 mln odsłon. To ogromny przeskok, biorąc pod uwagę okres start’upu serwisu. Drużyna Skąpca zwiększyła się do 20 osób, które czuwają nad prawidłowością informacji zamieszczonych w serwisie, pozyskują kolejnych partnerów i  rozwijają Skąpca od strony technicznej. 

We wrześniu br. odwiedzający Skąpca Internauci spędzili na nim łącznie 242 tys. godzin. Daje to w przybliżeniu 10083 dni czyli 336 miesięcy a więc… 28 lat.

www.skapiec.pl

zobacz też: Internetowe porównywarki cen rosną w siłę
zobacz też: Wakacyjne nowości w porównywarkach cen

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top