Analitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker Index. W grudniu 2023 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 140 punktów. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce. Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest wyraźnie niższy niż w listopadzie – przed miesiącem wynosił on rekordowe 150 pkt.
– Podobnie jak w poprzednim roku wartościowo sprzedaż w grudniu była słabsza niż w listopadzie. Stało się to pomimo rekordowej liczby zamówień. Rekordy w liczbie zamówień obserwowaliśmy zarówno jeżeli chodzi o cały miesiąc, jak i pojedynczy dzień – poniedziałek 18 grudnia był dniem z najwyższą liczbą zamówień w osiemnastoletniej historii BaseLinker. Wartościowa sprzedaż w ujęciu miesięcznym spadła za sprawą ponad 9 proc. niższej niż w listopadzie średniej wartości koszyka. Dobrze radziła sobie kategoria “dziecko”, gdzie względem listopada zaobserwowaliśmy wyraźne wzrosty, słabiej natomiast rodziła sobie kategoria “moto” – zaznacza Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker.
Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych wynika, że w grudniu 2023 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 2,4 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 1,4 proc., a średnia wartość ich koszyka wzrosła o 1 proc. Sprzedaż w grudniu była o 6,5 proc. niższa niż w listopadzie, a odpowiadał za to spadek średniej wartości zamówienia (z 197,5 zł w listopadzie do 179,1 zł w grudniu) rekompensowany częściowo wzrostem liczby zamówień o 3,1 proc. (m./m.)
Ponownie potwierdza się kluczowa rola sprzedaży za granicę, napędzająca polski e-handel. Wartość sprzedaży cross-border od grudnia 2022 r. wzrosła o niemal 13 proc., przy wzroście sprzedaży krajowej w tym samym okresie o zaledwie 0,6 proc.
– Jako BL Paczka pracujemy zarówno z dużymi, jak też mniejszymi sprzedawcami. Podczas gdy najwięksi sprzedawcy obecni w BaseLinker Index odnotowali wzrost liczby zamówień o ponad 3 proc. w odniesieniu do listopada, średnia liczba paczek nadanych przez każdego aktywnego w grudniu klienta BL Paczki była o ponad 20 proc. wyższa niż w listopadzie. Liczba paczek wysłanych za naszym pośrednictwem za granicę także była wyraźnie wyższa niż w listopadzie (o prawie 10 proc.) – komentuje Marcin Kuksinowicz, CEO BL Paczki.
BaseLinker Index
Wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022 i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.