Webian Shell – przyszły konkurent dla Chrome OS? (wideo)

Opublikowano: 7 czerwca 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Mozilla Labs udostępniła pierwszą wersję opartego o przeglądarkę internetową interfejsu. Webian Shell ma być nakładką na zainstalowany system operacyjny, w której najważniejsze są aplikacje webowe.

W obecnej, bardzo podstawowej wersji Webian Shell składa się z pełnoekranowej przeglądarki internetowej. Ma pasek adresu na całej długości ekranu, zegarek i zakładki. Wszystko w bardzo minimalistycznym wykonaniu.

Webian Shell - przyszły konkurent dla Chrome OS? (wideo) 1Webian Shell w całości stworzony jest w internetowych standardach (HTML, CSS, JavaScript) i został zaprojektowany by działać w ramach zainstalowanych już systemów operacyjnych, zamiast – jak w przypadku Chrome OS choćby – zastępować je. Na pierwszym miejscu stawia aplikacje webowe, ponieważ, jak przekonuje Mozilla, i tak coraz więcej zadań wykonujemy z poziomu przeglądarki internetowej.

W przyszłości wdrażane mają być kolejne funkcje. Będą to między innymi wiele różnych ekranów głównych (podobnie jak w systemach mobilnych), udostępnienie kontroli nad sprzętem danego urządzenia czy możliwość dzielenia ekranu. Wydaje się jednak, że wiele zależy od reakcji społeczności i pierwszych testerów.

Kogo może zainteresować Webian Shell? Z pewnością osoby, które korzystają intensywnie z aplikacji webowych. A w przyszłości może również producentów urządzeń mobilnych np. tabletów jeśli projekt rozwijać będzie się w kierunku osobnego systemu operacyjnego lub mocno zintegrowanej z nim nakładki.

Wersję 0,1 Webian Shell dla systemów Mac, Windows or Linux pobrać można pod tym adresem. Twórcy zachęcają by testować platformę i zgłaszać swoje uwagi.

Dawid ZarazińskiWebian Shell – przyszły konkurent dla Chrome OS? (wideo)

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.