Wrażenia po Startup Weekend – customer evaluation, zyski i aplikacje mobilne [opinie]

Opublikowano: 15 listopada 2012. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

W dniach 9 – 11 listopada w gdyńskim Parku Naukowo–Technologicznym odbyła się kolejna edycja Startup Weekend Trójmiasto. Jesienna edycja na pewno mogła się podobać. Nie tylko organizacyjnie, ale przede wszystkim pod kątem prezentowanych pomysłów.

Tradycyjny biznes

Czytelnicy moich opinii na wystartowali.pl i na e-biznes.pl na pewno zauważyli, że uwagę skupiam na startupach, które wychodzą ze swoim pomysłem poza internet i oferują różnego rodzaju „ulepszenia” tradycyjnego biznesu. Podczas wiosennej edycji SWTrójmiasto takim projektem było Foody – kioski, które miały być stawiane w marketach gdzie mogliśmy drukować przepisy kulinarne i gotowe listy zakupów z produktami, które możemy kupić właśnie we wspomnianych marketach. Wybieraliśmy kwotę jaką mamy przeznaczoną na zakupy, czas przygotowania i rodzaj posiłku. Pomysł łączy kilka aspektów – klient otrzymywał wartość dodaną (takie właśnie ulepszenie) w postaci gotowych, ciekawych przepisów. Sklep zarabia w takim modelu na tworzeniu listy gotowych list zakupów, gdzie może promować wybrane przez siebie marki. Zespołowi udało się stworzyć gotowy kiosk z oprogramowaniem w ciągu 56 godzin! Można? Można!

Czy podczas jesiennej edycji Startup Weekend można było zauważyć podobny projekt? Zdecydowanie tak! Autorzy projektu Let’s Deliver zaproponowali rozwiązanie skierowane dla właścicieli restauracji, dzięki któremu mogą przekazać usługi rozwożenia jedzenia niezależnym kierowcom – takie iTaxi dla restauracji. Po zamówieniu jedzenia, restauracja przygotowuje posiłek i jednocześnie rezerwuje wybranego kierowcę, który jest w pobliżu i może przyjąć zlecenie dowozu do klienta w określonym czasie. Rozwiązanie takie nie tylko daje konkretną korzyść klientowi (zawsze zostaje dostarczony ciepły posiłek), ale też pozwala na zmniejszenie kosztów własnych restauracji, czy wręcz wejście na rynek nowych podmiotów, które obecnie nie mogą pozwolić sobie na usługi dowozu np. pizzy. Oczywiście samo rozwiązanie wymaga sporej pracy, ale pomysł na pewno zwraca uwagę.

Wrażenia po Startup Weekend – customer evaluation, zyski i aplikacje mobilne [opinie] 1

Zespół Let’s Deliver zdobył tytuł „Best Pitch”

Mobile

To co zwracało uwagę, to zwiększenie znaczenia rynku usług mobilnych i aplikacji na smartfony. Większość z prezentowanych pomysłów miała swoje odzwierciedlenie w aplikacji mobilnej. Czasami nawet tam, gdzie tradycyjny serwis internetowy lepiej by się sprawdzał, np. jak w przypadku zwycięskiego zespołu Virtual Recruiter. Aplikacja na smartfony pozwala na przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej. Może jednym z powodów jest to, że łatwiej nam zapłacić za aplikację na telefon niż na komputer? Kupno jest stosunkowo proste i automatyczne – nie wymaga od nas dużego zaangażowania. Często wręcz aplikacje kupujemy pod wpływem impulsu. I co ważne, przyjęcie takiego modelu pozwala właściwie od pierwszego dnia zarabiać.

Customer evaluation i zyski

Cała impreza nie udałaby się gdyby nie zaangażowanie mentorów. I to chyba jest największa różnica w stosunku do wiosennej edycji tej imprezy. Mentorzy zrobili kawał dobrej roboty – widać to chociażby pod kątem dość szeroko rozumianego customer evaluation. Do tego stopnia, że zespół Let’s deliver (od rozwożenia pizzy) zrobił wywiad z właścicielem pizzerii i z jednym z kierowców rozwożących jedzenie.

Druga zmiana to jasno określone sposoby generowania przychodów. Niestety, wśród wielu startupów, które ocenialiśmy na łamach wystartowali.pl czy e-biznes.pl widać, że mimo ciekawych koncepcji brakuje pojęcia o zarabianiu pieniędzy. I to chyba najbardziej się udało podczas imprezy – właściwie wszystkie projekty miały jasno określone sposoby generowania przychodów. Mentorom należą się gratulacje za udzielone rady.

Skomplikowane projekty

Jest też jedna rzecz, o której warto wspomnieć. Niektórzy mają tendencje do komplikowania i tworzenia projektów, w których chyba sami autorzy nie do końca wiedzą co chcieliby zobaczyć jako finalny projekt. Wiele z rozwiązań, z których dziś korzystamy opiera się na dość banalnej zasadzie. Produkt ma być prosty. I tyle. Takich projektów powinniśmy unikać podczas imprez jak Startup Weekend, gdzie z założenia zespoły pracują nad mniejszymi rzeczami w krótkim okresie.

Podsumowanie

Cieszę się, że mogłem być na kolejnej edycji Startup Weekend Trójmiasto. Warto było zobaczyć te wszystkie projekty. Trzymam kciuki za zespoły.

Jako uzupełnienie dodam tylko, że jeden z finalistów poprzedniej edycji SWTrójmiasto – zespół UPromised! – tego samego dnia co rozpoczęła się jesienna edycja, zadebiutował w Google Play ze swoją aplikacją przypominającą o tym, że mieliśmy oddzwonić do wybranej osoby. Nie wiem, czy Apple podglądało ten projekt, ale niemalże identyczna usługa pojawiła się w nowej wersji iOS ;)

Do zobaczenia podczas kolejnej edycji!

Sylwester KozakWrażenia po Startup Weekend – customer evaluation, zyski i aplikacje mobilne [opinie]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.