YouTube z globalną wypożyczalnią wideo?

Opublikowano: 30 sierpnia 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

YouTube negocjuje z największymi amerykańskimi wytwórniami możliwość uruchomienia globalnej wypożyczalni wideo. Ma ona zostać uruchomiona do końca roku, donosi Financial Times.

Stworzenie wypożyczalni o zasięgu globalnym może być przełomem dla YouTube, który od czterech lat pozostaje w rękach Google. Połączenie ogromnej popularności serwisu i dominacji w świecie wyszukiwania informacji może oznaczać również zmianę na całym rynku i zmierzch tradycyjnych wypożyczalni DVD, spekulują analitycy.

YouTube z globalną wypożyczalnią wideo? 1Google przejęło YouTube w 2005 roku za 1,65 mld dolarów. Głównym źródłem dochodu serwisu pozostają reklamy, ale właściciel wciąż do niego dokłada. Warto dodać, że wartość różnego rodzaju złożonych przeciw YouTube pozwów sądowych określana jest na ok. miliard dolarów. Dla Google YouTube pozostaje ważnym, ale i problematycznym projektem.

Trudno się dziwić, że korporacja z Mountain View chce by ogromnie popularny serwis (co minutę użytkownicy wgrywają tu aż 24 godzin wideo) zaczął na siebie zarabiać. Okazuje się jednak, że trudno to osiągnąć wykorzystując amatorskie nagrania. Stąd pomysł stworzenia wypożyczalni wideo o globalnym zasięgu.

Negocjacje trwać mają już od kilku miesięcy ale w ostatnich tygodniach zostały zintensyfikowane. Użytkownicy nowego serwisu mają oglądać wybrane filmy w technologii strumieniowej (ang. streaming) bez konieczności pobierania ich na dysk twardy. Nowości mają kosztować ok. pięciu dolarów i być dostępne w tym samym czasie co wydania DVD. Zamknięte testy platformy trwać mają już od stycznia.

Źródła: ReadWriteWeb, FT, Forbes

Dawid ZarazińskiYouTube z globalną wypożyczalnią wideo?

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.