Zgoda na przejęcie firmy DoubleClick przez Google

Federalna Komisja Handlu (FTC) wyraziła zgodę na planowane przez Google przejęcie firmy DoubleClick, czołowego dostawcy usług i technologii związanych z wyświetlaniem w Internecie reklam graficznych.
Firma Google ogłosiła w kwietniu 2007 r. zawarcie wiążącej umowy o nabyciu DoubleClick za 3,1 miliarda dolarów w gotówce. Sprzedającymi byli Hellman & Friedman – firma private equity z San Francisco, a także JMI Equity oraz zarząd.
„Zdecydowane wsparcie ze strony Federalnej Komisji Handlu jest jasnym komunikatem: przejęcie to nie stanowi żadnego zagrożenia dla konkurencji i jest korzystne dla klientów” – powiedział Eric Schmidt, prezes i dyrektor generalny Google. „Mamy nadzieję, że Komisja Europejska dojdzie wkrótce do takiego samego wniosku. Jesteśmy przekonani, że wynikiem tej transakcji będzie lepsze dopasowanie reklam do potrzeb odbiorców, większy wybór dla reklamodawców oraz więcej szans dla wydawców serwisów internetowych.”

Przejęcie zostało zatwierdzone już wcześniej przez Australijską Komisję ds. Konkurencji i Konsumentów, a stosowną, pozytywną rekomendację wydała też jedna z trzech agencji regulacyjnych w Brazylii. Google nie może zamknąć przejęcia do chwili, gdy Komisja Europejska, która wciąż bada transakcję, nie wyda swojej zgody.

W opublikowanej 20 grudnia br. pozytywnej opinii, Federalna Komisja Handlu zdecydowanie odrzuciła wszelkie aktualne lub potencjalne obawy dotyczące konkurencji. Google i DoubleClick prowadzą działalność o charakterze uzupełniającym się i nie konkurują ze sobą. Podstawową działalnością Google jest sprzedaż reklam tekstowych, podczas gdy rdzeniem działalności firmy DoubleClick jest dostarczanie reklam graficznych i raportowanie statystyk. DoubleClick nie kupuje reklam ani ich nie sprzedaje; nie zajmuje się też kupnem ani sprzedażą przestrzeni reklamowej. Udostępnia natomiast technologię, która umożliwia reklamodawcom i wydawcom wyświetlanie reklam po uzgodnieniu między nimi warunków, a także przygotowuje dla nich statystyki związane z tymi reklamami.

Federalna Komisja Handlu zauważyła także, że na rynku reklamy on-line panuje silna konkurencja, a przejęcie przez Google firmy DoubleClick jest tylko jedną z kilku niedawnych transakcji, które podkreślają intensywność tej konkurencji.
Na tym samym rynku w ostatnich miesiącach doszło do kilku innych znaczących zmian własnościowych, m.in. Yahoo ogłosiło przejęcie firmy Right Media; AOL przejął firmy ADTECH AG i TACODA; WPP Group przejęło 24/7 Real Media; Microsoft kupił za 6 miliardów dolarów firmę aQuantive, a ponadto przejął AdECN.

Wprawdzie opinia FTC potwierdziła obowiązujące przepisy prawa, stwierdzając, że obawy dotyczące prywatności nie były brane pod uwagę w ocenie fuzji, to Eric Schmidt powtórzył, że firma zwraca niezwykłą uwagę na ochronę prywatności użytkowników. „Dla nas kwestie prywatności nie zaczynają ani nie kończą się wraz z przejęciem firmy DoubleClick” – powiedział Schmidt. „Chronimy prywatność naszych użytkowników od momentu założenia Google i będziemy cały czas wprowadzać nowatorskie rozwiązania, służące zabezpieczaniu ich informacji i podtrzymywaniu zaufania, jakie w nas pokładają.”

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top