3 w 1, czyli o efektywnej migracji użytkowników serwisów C.H. Beck [case study]

Opublikowano: 14 maja 2013. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Zaprojektowanie nowego serwisu to zawsze duże wyzwanie. A co jeśli ma on składać się z funkcjonalności trzech innych stron, które już istnieją? Przed takim wyzwaniem stanęła Symetria opracowując rozwiązanie dla C.H. Beck, które było skierowane do różnych grup sektora publicznego i prywatnego.

Content is the king

W dobie coraz większego znaczenia treści istotne staje się zapewnienie użytkownikom, jak najlepszych możliwości jej eksploracji. Obserwując ten trend C.H. Beck postanowiło połączyć zasoby 3 niezależnych serwisów:  (www.ekspertkadrowy.pl, www.ekspertbudżetowy.pl, www.ekspertbhp24.pl) w 1 stronę. Celem tej zmiany było zapewnienie użytkownikom szerszego dostępu do kontentu wydawnictwa. Z drugiej jednak strony ta ewolucja otwierała nowe możliwości biznesowe związane z cross- i up-sellingiem. Tak powstał portal www.ekspertbeck.pl, który stał się kluczowym produktem w ofercie wydawnictwa.

Do realizacji projektu poszukiwaliśmy firmy, która przeprowadzi dla nas badania z użytkownikami i jednocześnie pomoże w zaprojektowaniu struktury serwisu w taki sposób, aby sprostać naszej wymagającej grupie docelowej. (…)Znając te wyzwania oraz opierając się na dobrych rekomendacjach krążących na rynku, zdecydowaliśmy się podjąć współpracę właśnie z Symetrią  –  powiedziała  Marta Siekierska , E-Commerce Team Leader w Wydawnictwie C.H. Beck.
INFOGRAFIKA_BECK

Użytkownicy w centrum prac koncepcyjnych

Główne wyzwanie polegało na takiej organizacji treści i zaprojektowaniu nawigacji w serwisie, aby różne grupy odbiorców, które do tej pory korzystały z niezależnych portali, nie miały problemu z odnalezieniem interesujących ich informacji. Istniało duże ryzyko związane z utratą części subskrybentów podczas procesu migracji, dlatego nadrzędnym celem stała się minimalizacja tego zagrożenia.

Zależało nam, aby nie wprowadzać niepotrzebnych innowacji i dodatkowych utrudnień, gdyż odbiorcy treści zdążyli przyzwyczaić się do struktury nawigacyjnej – powiedziała  Marta Siekierska, E-Commerce Team Leader w Wydawnictwie C.H. Beck.

Podczas prac koncepcyjno-projektowych zorganizowano badanie z osobami pracującymi w kadrach, księgowości czy będącymi specjalistami ds. BHP. Użytkownicy realizowali szereg zadań na wstępnym projekcie funkcjonalnym serwisu www.ekspertbeck.pl. Pozwoliło to na identyfikację obszarów problematycznych, które zostały zweryfikowane w kolejnych iteracjach projektu.

Postanowiliśmy oprzeć projekt o główną koncepcję zapewnienia użytkownikom jak najsprawniejszego dotarcia do poszukiwanych przez nich treści, pamiętając jednocześnie o celach biznesowych serwisu czyli maksymalizacji sprzedaży dostępów do serwisu – dodał Jacek Samsel, Senior UX Specialist, Symetria.

Tym samym Symetria zdecydowała  się na zastosowanie w projekcie kilku odmiennych modeli przeszukiwania zasobów serwisu.  Za główny model przyjęto  katalog tematyczny, skupiony wokół potrzeb i problemów przed którymi stoją użytkownicy serwisu.  Jego uzupełnieniem został  zbiór pomocnych w codziennej pracy narzędzi oraz wyszukiwarka wewnętrzna serwisu.

Czy się udało?

Nowy serwis z powodzeniem realizuje założone cele biznesowe w oparciu o nowatorskie rozwiązanie na rynku B2B. Użytkownicy mają dostęp do 5 darmowych odsłon artykułów, po czym serwis jest blokowany a dostęp do niego jest sprzedawany w elastycznych formach.

Wcześniejsze obawy związane z utratą części użytkowników nie znalazły odzwierciedlenia w rzeczywistości. Użytkownicy szybko zadomowili się w nowym serwisie, a liczba osób odwiedzających dzisiaj www.ekspertbeck.pl jest większa niż średnia sumaryczna liczba odwiedzić 3 starych serwisów.

Nowy serwis od chwili startu odwiedziło ponad milion unikalnych użytkowników. Ruch z tygodnia na tydzień stale rośnie. Migracja klientów na nowy portal została dokonana bez strat ilościowych. Co istotne użytkownicy w znacznej mierze powracają na serwis i dobrze rozumieją jego nową strukturę, a nawigacja nie sprawia im trudności. Odbiorcy wykazują zaangażowanie na serwisie, co widać w statystykach związanych z jego penetracją. Po analizie ich zachowań widać również, że pozyskiwany ruch,  jest lepszy jakościowo.

W Symetrii pracuje wiele zaangażowanych i kompetentnych osób, które są ekspertami w swoich dziedzinach, a jednocześnie widać, że ich praca jest także ich pasją.  Wypracowaliśmy harmonogram działań, który był dostosowany do naszych potrzeb oraz restrykcyjnie przestrzegany. Dzięki temu cały projekt poszedł bardzo sprawnie. W efekcie zaprojektowano nawigację, która odpowiadała w zupełności temu, na czym nam najbardziej zależało – podsumowała Marta Siekierska z Wydawnictwa C.H. Beck.

autor: Karol Macios, Symetria.pl

Sylwester Kozak3 w 1, czyli o efektywnej migracji użytkowników serwisów C.H. Beck [case study]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.