Kaspersky Lab opublikował w autorskiej Encyklopedii Wirusów VirusList.pl nowy artykuł pt.: „Login i hasło raz proszę”. Tekst autorstwa Macieja Ziarka, analityka z Kaspersky Lab Polska, w sposób przystępny tłumaczy zjawisko socjotechniki oraz metody, dzięki którym cyberprzestępcy stosujący jej metody wchodzą w posiadanie informacji, których nie powinien znać nikt poza nami. Artykuł zawiera także porady, jak nie paść ofiarą socjotechnika.
Socjotechnika – umiejętność skutecznego oddziaływania na ludzi – to nie nowe zjawisko. Tematy związane z tymi zagadnieniami przewijają się na okrągło, można by rzec z pewną systematycznością, czy to w kontekście wyborów, reklam, czy wreszcie Internetu i informatyki. Teoretycznie, każdy z nas był kiedyś poddany działaniu socjotechniki a jeżeli działania te były przeprowadzone sprawnie, nie byliśmy tego świadomi.
Autor artykułu pokazuje, jak socjotechnika jest wykorzystywana w Internecie i jakie zagrożenia to ze sobą niesie. Czytelnicy poznają różne jej aspekty, od próśb związanych z kliknięciem odsyłacza, po namowy do instalowania szkodliwego oprogramowania. Maciej Ziarek udowodni, że bywały w historii przypadki, kiedy wystarczyło… poprosić o hasło, aby nadać sobie samemu uprawnienia administratora. Nie trzeba było szukać luk w oprogramowaniu, wystarczyło zaatakować najsłabsze ogniwo całej sieci komputerowej – człowieka.
Większość ataków socjotechnicznych, jakie obecnie stosuje się online polega na zachęcaniu do kliknięcia odnośnika lub instalacji trojana. W każdym momencie możemy być narażeni atak bezpośredni (na przykład, przez zawarcie nowej znajomości na portalu społecznościowym) bądź pośredni (w przypadku otrzymania jednego z masowo wysłanych e-maili). Czy się im oprzemy i nie damy się oszukać zależy wyłącznie od nas. Siła perswazji wyszkolonej osoby może okazać się znacznie groźniejsza niż luka w oprogramowaniu.
„Po przeczytaniu artykułu wielu czytelników z pewnością pomyśli: nie dam się namówić na żadną z tych sztuczek”, mówi Maciej Ziarek, autor artykułu. „Problem jednak w tym, że socjotechnik nie przedstawia się i nie zdradza swoich zamiarów. Nie wiemy kiedy i w jakim miejscu zostaniemy zaatakowani. Socjotechnika to przecież także wydobywanie informacji przez telefon (to telefon był głównym narzędziem działania Kevina Mitnicka). Czy nie wyda nam się wiarygodna osoba, która przedstawi się jako pracownik banku i zna identyfikator lub login, który teoretycznie powinniśmy znać tylko my?”
Pełny artykuł można znaleźć: tutaj
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.