Tradycyjne media, zwłaszcza prasa, podobnie jak branża muzyczna, przechodzą poważne przeobrażenia wymuszane przez technologiczno-internetową zmianę. Funkcjonowanie na dotychczasowych zasadach nie wydaje się możliwe. Nowe modele biznesowe rodzą się jednak w wielkich trudach i wciąż brakuje pewnej recepty na sukces. Wydawcy bacznie obserwują działania konkurencji, zwłaszcza na polu elektronicznej dystrybucji treści.
Jednym z trendów, z którym wiązane są duże nadzieje jest wykorzystanie mechanizmu pay wall, czyli udostępniania stron internetowych, czy treści do aplikacji mobilnych po wykupieniu przez użytkownika płatnej subskrypcji. Zwolennikiem takich rozwiązań jest choćby Rupert Murdoch, właściciel News Corp. Kilka miesięcy temu wywołał szeroką dyskusję wypowiadając się w ostrym tonie o praktykach Google, mówiąc jednocześnie, że pobieranie opłat za profesjonalne treści w internecie jest jego zdaniem koniecznością.
Pay wall nie sprawdza się jednak w każdym przypadku – Newsday, gazeta z amerykańskiego Long Island po wprowadzeniu opłat w wysokości pięciu dolarów za tygodniowy dostęp do swoich treści, sprzedała w ciągu trzech miesięcy zaledwie 35 subskrypcji.
Dość ciekawie zapowiadającym się rozwiązaniem jest pobieranie opłat za programy przeznaczone na urządzenia mobilne. Na takie rozwiązanie zdecydował się właśnie The Washington Post, który ogłosił, że udostępni płatną aplikację przeznaczoną na telefony Apple iPhone.
Wcześniej podobną taktykę zastosował The Guardian. Redakcja przyznała niedawno, że od chwili udostępnienia w połowie grudnia 2009 roku, kosztująca 3,99 dol. aplikacja pobrana została ponad 100 tys. razy. Oznacza to więc zysk na poziomie 400 tys. dolarów.
Aplikacja The Washington Post będzie kosztować 1,99 dol. i umożliwi dostęp do treści przez 12 miesięcy. Będzie to więc niejako model pośredni pomiędzy tym, który stosuje The Guardian, a mechanizmem pay wall. Jeśli bowiem po upływie 12 miesięcy nadal będziemy chcieli korzystać z treści gazety to znów będziemy musieli wydać 1,99 dolarów.
Czy model, który wybrał The Washington Post może okazać się strzałem w dziesiątkę? Trudno z pewnością zakładać, że stanie się ziemią obiecaną wydawców. Może jednak dać im choć trochę optymizmu.
Właściciele urządzeń mobilnych, zwłaszcza zaawansowanych smartfonów, są skłonni płacić niewielkie pieniądze za przydatne im aplikacje, o czym świadczy chociażby ogromny sukces platformy App Store. Nawet jeśli do tych samych treści mogliby mieć darmowy dostęp poprzez przeglądarkę internetową to dedykowana aplikacja ma szansę odnieść spory sukces.
A jakie jest Państwa zdanie na ten temat?
Źródła: ReadWriteWeb, New York Observer, PaidContent
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.