Onet.pl odświeżył swój wizerunek, przygotowując zmodernizowaną odsłonę strony głównej. Jak zmianę tę postrzegają stali użytkownicy portalu? Eyetrackingowy test z udziałem internautów wskazuje: świeżość layoutu niekoniecznie owocuje zrozumiałością i większą czytelnością, a wydłużony layout może obniżać szansę dotarcia do ważnych informacji.
Eyetrackingowe badanie strony głównej nowej wersji portalu Onet z udziałem użytkowników przeprowadziła poznańska agencja Symetria. Uczestnikom umożliwiono samodzielne jednominutowe zapoznanie się ze stroną bez obecności moderatora, a następnie zadano pytanie o opinię o nowej wersji portalu.
Najbardziej przykuwającym uwagę obszarem jest nowa kolumna Mój Onet. Uwaga odbiorców skupia się przede wszystkim na topie strony jak i górnej części informacyjnej. Zauważalne są większe nagłówki działów, po których skacze wzrok użytkownika, a także – co udowodniono we wcześniejszych badaniach – duże zdjęcia oraz wizerunki ludzkich twarzy. Dużą część uwagi przykuła także grafika tarczy zegara. Czy jest to jednak zjawisko pożądane dla portalu? Zegar przechwytuje spojrzenia użytkowników kosztem innych, ważniejszych informacji.
W przypadku portalu ważną kwestią jest zrównoważenie ilości informacji i proporcji layoutu. Znaczna długość strony Onetu wpłynęła na bardzo niski wskaźnik przewijania strony w dół. Co istotne, na dole strony znajdują się ważne z punktu widzenia portalu lub reklamodawców obszary takie jak wyszukiwarka Zumi czy boksy reklamowe i oferty sponsorowane. Długość strony może wpływać na ich pomijanie, a przez to niższą skuteczność.
Wśród pozytywnych opinii po testowych przeważa głównie pochwała świeżości i lekkości wizualnej layoutu. Pochwałę zyskała kolumna Mój Onet, ułatwiająca zarządzanie spersonalizowanymi ustawieniami i usługami. Użytkownicy chwalili także wielkość boksów, zwiększającą w ich oczach przejrzystość strony.
Negatywnie oceniono jednak nie zawsze zrozumiały podział nagłówków na klikalne i nieklikalne. Obecność wielu boksów, linków i nagłówków również wpływa w oczach użytkowników na obniżenie czytelności i utrudnia skupienie uwagi w jednym miejscu. Długość strony również oceniono negatywnie. Konieczność wielokrotnego przewijania utrudnia szybkie dotarcie do pożądanych treści.
Czy portal zyskał na przebudowie strony głównej? Użytkownicy zyskali łatwy panel zarządzania. Pozytywna jest – widziana już w portalu Gazeta.pl i WP.pl – możliwość przesuwania i zwijania boksów. Dotyczy jednak tylko działu Mój Onet, co może zmniejszać atrakcyjność tej opcji w oczach użytkowników. Duża część publicystyczna może wpływać na zatrzymywanie użytkowników w serwisie, których celem pierwotnie było tylko pozyskanie świeżych informacji, które obecnie sprawiają wrażenie nieco zepchniętych i zmarginalizowanych.
Równowaga plusów i minusów – tak można podsumować przebudowę strony głównej portalu Onet. Projektowanie tak zaawansowanych treściowo serwisów zawsze wiąże się z kalkulacjami w zakresie użyteczności. Dlatego też warto przeprowadzać testy z udziałem użytkowników, aby zweryfikować pomysły i plany oraz poznać, jak przesuwanie akcentów wpływa na postrzeganie treści i nawigację.
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.