Adobe Edge: animacje w HTML5, co z Flashem? [wideo]

Opublikowano: 1 sierpnia 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Firma Adobe udostępniła nowe narzędzie o nazwie Edge. Pozwala ono na tworzenie animowanych treści internetowych w standardach HTML5, CSS i JavaScript. Czy to początek końca technologii Flash?

Adobe Edge ma pomóc w tworzeniu webowych animacji z ciekawymi przejściami, a w przyszłości – nawet prostych gier. Producent chce dodawać do niego kolejne funkcje, m.in. obsługę elementu Canvas, tagów Audio i Video czy bogatsze mechanizmy animacyjne dla SVG.

Adobe Edge: animacje w HTML5, co z Flashem? [wideo] 1Oprogramowanie przeznaczone jest dla komputerów PC i Mac. Adobe chce by wyróżniało się intuicyjnym interfejsem i szybkością działania. Pozwalać ma na importowanie istniejących dokumentów HTML i grafik w formatach SVG, PNG, JPG oraz GIF, a następnie „stylowanie ich” za pomocą CSS3. Gotowy projekt działać ma na przeglądarkach smarfornów i tabletów oraz desktopowych takich jak Firefox, Chrome, Safari i IE9.

Co ciekawe, aplikacja Adobe Edge jest obecnie w fazie beta i pobrać można ją za darmo. Wersja 1.0 spodziewana jest w przyszłym roku.

HTML5 jest szansą dla Adobe, nie jest jednak tak, że nie ma już szans dla Flasha – powiedział Devin Fernandez, menadżer działu Web Pro. Jego zdaniem Flash będzie się rozwijał i to głównie w tych dziedzinach, w których HTML5 nie jest jeszcze konkurencyjną technologią – jak gry 3D na przykład.

Adobe zauważa, że HTML5 choć jest relatywnie młodą technologią, coraz odważniej zaznacza swą obecność na internetowym rynku i lepiej wziąć udział w tym koniecznym współistnieniu z Flashem. Z pewnością jednak firma nie chce zrezygnować z jednej ze swych flagowych technologii. Jej głównym celem wydaje się pozostanie najważniejszym graczem dostarczającym narzędzi do tworzenia współczesnej internetowej infrastruktury.

Dawid ZarazińskiAdobe Edge: animacje w HTML5, co z Flashem? [wideo]

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.