AT&T przejmuje T-Mobile USA za 39 mld dolarów

Opublikowano: 21 marca 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Amerykański operator telekomunikacyjny AT&T ogłosił, że przejmie T-Mobile USA od korporacji Deutsche Telekom. Wartość umowy sięga poziomu 39 mld dolarów. Transakcja została zatwierdzona już przez zarządy obu firm.

Umowa przejęcia musi zostać jeszcze autoryzowana przez agencje rządowe, odpowiedzialne za regulację rynku telekomunikacyjnego. Przewidywany czas ostatecznego połączenia to 12 miesięcy. Jeśli nie zajdą jakieś nieprzewidziane okoliczności, AT&T stanie się największym amerykańskim operatorem. Łącznie z sieci korzystać będzie ok. 130 mln użytkowników.

AT&T przejmuje T-Mobile USA za 39 mld dolarów 1Porozumienie warte jest 39 mld dolarów, w tym 25 mld płatne gotówką. Pozostała część zostanie spłacona akcjami AT&T. Deutsche Telekom zyska 8 proc. akcji nabywcy T-Mobile USA, a przedstawiciel firmy dołączy do jego zarządu.

AT&T zapowiedziała, że przejęcie umożliwi udostępnienie sieci 4G LTE na kolejnych 1,2 mln mil kwadratowych oraz dodatkowych 46,5 mln Amerykanów. Firma obiecuje również, że znacząco poprawi się jakość oferowanych usług. Na umowie nie ucierpieć ma konkurencyjność rynku: w USA klienci mają dostęp do pięciu i więcej operatorów. Swoje usługi świadczy również wiele lokalnych firm.

Klienci mogą natomiast odczuć mniejszą dynamikę spadku cen. Z sieci AT&T i Verizon korzystać będzie trzech na czterech amerykańskich klientów. Czy firmy nadal będą tak chętne przyciągać nowych użytkowników niższymi cenami?

W kontekście przejęcia ciekawie również rysuje się przyszłość rynku smartfonów. AT&T straciła niedawno wyłączność na sprzedaż iPhone firmy Apple (mogą go obecnie nabyć klienci sieci Verizon). T-Mobile natomiast mocno promowało system Android – czy po przejęciu będzie tak nadal?

Dawid ZarazińskiAT&T przejmuje T-Mobile USA za 39 mld dolarów

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.