Bezpiecznie w miejscu pracy?

W wielu sferach naszego życia bezpieczeństwo jest priorytetowe, czy jednak myślimy o nim w miejscu pracy? Czy przyglądamy się krytycznie naszym biurom i zakładom i bierzemy pod uwagę nasze zdrowie, gdy oceniamy warunki jakie proponuje pracodawca? Na co warto zwrócić uwagę mając na względzie bezpieczeństwo w miejscu pracy?
Budynek
Sprawą absolutnie podstawową jest bezpieczny budynek, w którym znajduje się nasze miejsce pracy – W obiekcie wysokiej klasy pracownik nie tylko nie musi martwić się o swoje bezpieczeństwo, lecz także może liczyć na wiele rozwiązań dodatkowo podnoszących komfort pracy – mówi Krzysztof Witkowski, prezes Zarządu Spółki Faktoria, która realizuje inwestycję Forum 76 Business Centre – budynek biurowy klasy A w centrum Łodzi. – Dotyczy to wielu czynników takich jak zastosowanie najwyższej klasy materiałów, zapewnienie swobodnej aranżacji przestrzeni, oraz wykorzystanie systemów kontroli dostępu i zabezpieczeń przeciwpożarowych. W mniej nowoczesnych budynkach kwestie bezpieczeństwa wymagają większej uwagi ze strony zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Zagrożeniem w konstrukcji budynku mogą być łatwopalne materiały, nieszczelne instalacje, niestabilne ściany i stropy. Jeśli cokolwiek wzbudza nasze podejrzenie warto zgłosić wątpliwości administratorowi budynku i poprosić o aktualne ekspertyzy. Można również skontaktować się z Okręgową Inspekcją Pracy.

Warunki wewnątrz biurowca
Przepisy BHP bardzo jasno określają jakie warunki powinny panować wewnątrz pomieszczeń biurowych i jak powinny działać wewnętrzne systemy zapewniające komfort i bezpieczeństwo pracowników. I tak wewnątrz pomieszczeń powinna panować optymalna temperatura (w przypadku biura co najmniej 18 stopni), należy zapewnić obieg i wymianę powietrza. Wszelkie instalacje elektryczne, gazowe i wentylacyjne powinny być odpowiednio zabezpieczone i regularnie sprawdzane. Jeśli w biurze dopada Cię alergia lub uporczywe bóle głowy, być może któryś z systemów pracuje wadliwie. Ponadto w budynku powinna znajdować się palarnia, czyste i sprawne sanitariaty i punkt pierwszej pomocy lub apteczka. O wszystkie te warunki musi zadbać pracodawca, jeśli jednak szukasz pracy przy pomocy agencji zatrudnienia obowiązek sprawdzenia miejsca pracy spoczywa właśnie na niej.

– Przed wysłaniem pracowników do klienta niezbędne jest skontrolowanie panujących w danej firmie warunków pracy – mówi Magdalena Pieprzowska, Image Manager w Agencji Pracy Tymczasowej Start People. – Wysyłając człowieka do danej pracy w pewnym sensie firmujemy dane stanowisko i pracodawcę renomą naszej Agencji. Prosimy więc zawsze o pokazanie nam stanowisk pracy przygotowanych dla pracowników tymczasowych. Kilka razy zdarzyło się, że nie podjęliśmy się realizacji zlecenia ze względu na niezbyt dobre warunki pracy.

Przyjazne wyposażenie
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom dostęp do oświetlenia naturalnego i dodatkowe oświetlenie elektryczne. Jeśli Twoje stanowisko pracy
nie ma dostępu do okna lub świetlika to pracodawca musi posiadać na to specjalną zgodę wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Niedostatecznie intensywne oświetlenie twarzy pracownika źle wpływa na jego koncentrację i efektywność.
– Oświetlenie w miejscu pracy należy traktować jako bardzo ważny element
w naszym życiu codziennym – mówi Marek Orłowski – prezes Agencji SOMA, organizator Międzynarodowych Targów Światło. – Dlatego jednym z tematów na naszych targach jest oświetlenie dla biur i administracji. Obserwujemy wzrost zainteresowania tym tematem zarówno ze strony odwiedzających jak i wystawców. Czołowi producenci zaczynają coraz częściej oferować prozdrowotne systemy oświetleniowe, które umożliwiają zmiany intensywności oświetlenia twarzy pracownika wraz z upływem pory dnia. Stanowiska pracy powinny być również zaprojektowane w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu obciążać zdrowie osób z nich korzystających. Pracownik biurowy ma prawo do wygodnego biurka i krzesła, monitor komputera powinien znajdować się poniżej linii wzroku. Na Twoje życzenie firma jest zobowiązana zakupić podnóżek i uchwyt na dokumenty. Uważaj na drukarki. Naukowcy z Queensland University of Technology w Australii ostrzegają, że mogą one emitować niebezpieczne dla zdrowia drobinki. Najlepiej będzie, jeśli drukarka nie będzie stała bezpośrednio na Twoim biurku. Mimo, że normy dopuszczają hałas na poziomie nawet 85 decybeli, to, jeśli pracujesz w jednym pomieszczeniu z innymi pracownikami rozmawiającymi ze sobą lub przez telefon warto zatroszczyć się o zastosowanie ekranów tłumiących dźwięki i zamontowanie podwieszanych sufitów.

Procedury ewakuacyjne
Szczególnie ważne dla naszego bezpieczeństwa są wszelkiego rodzaju zabezpieczenia, udogodnienia i procedury przygotowane na wypadek pożaru
lub innego bezpośredniego zagrożenia. Dotyczy to np. szerokich, wolnych
od przeszkód i dobrze oznakowanych dróg ewakuacyjnych, zastosowania zamków, które otwierają się od wewnątrz bez użycia klucza oraz, w przypadku większych zakładów, przeprowadzenia wewnętrznych szkoleń i regularnych prób ewakuacyjnych. Najlepiej, gdy sami pracownicy biorą udział w procesie ustalania procedur i kontroli warunków pracy. Taką metodę z powodzeniem stosuje firma Gillette. – Do wszystkich działań (programy, procesy bhp), mających na celu poprawę bezpieczeństwa staramy się angażować pracowników – mówi Magdalena Bruzik, Specjalista ds. Rekrutacji Gillette – Tylko oni są w stanie określić najlepszą drogę wdrażania procedur i tylko oni mogą nam powiedzieć, czy dane działanie jest sensowne i czy nie trzeba czegoś w nim zmienić. Wdrażane metody mają faktycznie chronić przed wypadkami, a nie tylko zapewniać porządek "w papierach".

Dodatkowe obowiązki
W naszych biurach nieraz wykonujemy prace, które nie należą do naszych obowiązków, a niosą ze sobą dodatkowe zagrożenia. Masz prawo odmówić ich wykonania lub poprosić o specjalne zabezpieczenia. I tak np. wymiana żarówki, wymagająca wspięcia się na wysokość powyżej 1m to według przepisów już praca na wysokościach i wymaga odpowiednich procedur i urządzeń ochronnych. Podobnie jest z dźwiganiem ciężarów. Jeśli np. obawiasz się, że foldery, czy teczki są dla Ciebie zbyt ciężkie, nie wahaj się odmówić ich noszenia.

Warto wykorzystać dobra koniunkturę na rynku pracy, by podwyższyć standardy bezpieczeństwa w naszych biurach. Pracodawca ma obowiązek zapewnić nam warunki wyznaczone przez przepisy BHP i polskie normy – stawiajmy mu jasne warunki i wymagania. Warto również ubiegać się o dodatkowe udogodnienia. Wiele z nich podwyższy efektywność pracy – to opłaca się zarówno pracownikowi
jak i przedsiębiorstwu.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top