Business Intelligence dla menedżerów w podróży

Opublikowano: 7 lipca 2009. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Mechanizm jest prosty. Właściciel telefonu komórkowego iPhone, za pomocą specjalnej aplikacji QlikView for iPhone, przesyła na firmowy komputer pytanie o aktualne wyniki sprzedaży, finanse czy zasoby firmy. Po kilku sekundach wyniki analiz, przeprowadzone w systemie QlikView, są widoczne na ekranie telefonu. Niezależenie od miejsca i godziny.

Dane, zgodnie z pomysłem twórców iPhone, mogą być wybierane i modyfikowane gestami palców. Jeśli chcemy usunąć informacje i przejść do innych kalkulacji, wystarczy potrząsnąć telefonem. – Podobnych technologii, które umożliwiają wykonywanie analiz i kontrolowanie  biznesu na odległość, będzie prawdopodobnie coraz więcej. Rynki są dziś mocno rozchwiane, podobnie nastroje konsumentów. Dlatego planowanie działań, nawet z kilkutygodniowym wyprzedzeniem, jest tak trudne i obarczone większym niż zwykle ryzykiem popełnienia błędu. Choćby na skutek gwałtownej zmiany kursu złotówki – wyjaśnia Marek Grzebyk, Dyrektor Departamentu QlikView w firmie Hogart (wyłączny partner QlikTech w Polsce).

Jeśli firma dystrybuuje towar sprowadzany zza granicy i przez kilkanaście godzin zwleka ze  zmianą niedochodowej marży, straty przy wahaniach na poziomie kilkunastu groszy (jak to się dzieje w ostatnich miesiącach) mogą być ogromne. – Na to jednak nikt nie chce sobie pozwolić. Gospodarka mocno wyhamowała, menedżerowie nieustannie więc trzymają rękę na pulsie, analizując i kontrolując kluczowe procesy i wyniki firmy. Okazuje się, że coraz częściej także w trakcie urlopu – dodaje Marek Grzebyk.

Kiedy w 1996 r. w Stanach Zjednoczonych opublikowano badania na temat wypoczynku, 23 proc. pracowników biurowych przyznało, że pracuje podczas wakacji. Dziś, jak podaje agencja Reuters (powołując się na badania Opinion Research Corporation), dwa razy więcej. Jako powód, respondenci najczęściej wskazują przywiązanie do pracy lub konieczność zrealizowania pilnego zadania. 10 proc. ankietowanych deklaruje, że nie umie odpoczywać, dopóki wszystkie zadania nie zostaną rozwiązane.

Badania korespondują z wynikami prezentowanymi przez AP-Ipsos. Co piąty, wyjeżdżający na wakacje turysta nie rozstaje się z laptopem, a 80 proc. z telefonem komórkowym. Większość respondentów wyjaśnia, że musi na bieżąco monitorować to, co dzieje się w firmie.

– W Polsce trend jest prawdopodobnie podobny. Rynek jest wszakże jeden, globalny – dodaje Marek Grzebyk.

Hanna LaskowskaBusiness Intelligence dla menedżerów w podróży

Podziel się!

O autorze

hania