Co, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w sierpniu 2009 roku

Blisko jedna trzecia Polaków dokonujących w sierpniu rezerwacji wakacyjnych przez internet wybrała oferty za ponad 5 tys. zł. Aż trzy czwarte wszystkich rezerwacji to wyjazdy w parach. Ponad jedna czwarta klientów z kierunków masowych wybrała Egipt, a jedna czwarta poszukujących wakacji egzotycznych Zjednoczone Emiraty Arabskie. Co dziesiąty klient wybierał oferty hoteli 5-gwiazdkowych, a aż siedmiu na dziesięciu opcję All Inclusive. Dwa portale turystyczne, EasyGo.pl i Wakacje.pl dokonały analizy zachowań i wyborów zakupowych internautów w sierpniu 2009 roku.

ŚWIAT

Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile?

Najczęściej raz, czasami dwa, sporadycznie bywa też, że trzy. Tyle razy wyjeżdżamy w tym roku by odpocząć od codzienności.

Najczęściej podróżujemy we dwójkę. Współczynnik statystyczny dla par podniósł się w sierpniu o 5 proc. w stosunku do dwóch wcześniejszych miesięcy. Aż 75 proc. wszystkich dokonywanych rezerwacji w EasyGo.pl i Wakacje.pl dotyczył składu dwuosobowego.

Single utrzymali się na tym samym poziomie. Ich 5 proc. udział w zestawieniu jest wynikiem w miarę stałym, powtarzającym się od wielu miesięcy. Na korzyść wyjazdów dwuosobowych straciły w sierpniu rezerwacje 3 i 4 osobowe.

liczba osób w rezerwacji

1 osoba

2 osoby

3 osoby

4 osoby

inne

udział procentowy w dokonanych rezerwacjach

5%

75%

15%

4%

1%

W okresie ścisłego szczytu sezonowego ceny wyjazdów utrzymują się na tym samym poziomie. Tylko w sierpniu średnia cena rezerwacji w EasyGo.pl i Wakacje.pl wyniosła 4774 zł. Przypomnijmy, że w czerwcu i lipcu tego roku było to 4788 zł. Różnica, zatem niezauważalna. Dla porównania rok wcześniej, w sierpniu, średnia cena rezerwacji wynosiła 4540 zł. Wzrost ceny (o 234 zł) jest, zatem niewielki, zwłaszcza w odniesieniu do informacji o zawirowaniach na rynkach finansowych i ruchomych kursach walut.

Wciąż najchętniej wybieramy produkty drogie, ze średnią ceną rezerwacji powyżej 5 tys. zł (28 proc.), ale tuż za nimi są produkty z przedziału 3-4 tys. zł (27 proc.). Świadczyć to może o wzrastającej liczbie rezerwacji uwzględniających dobrą cenę do odpowiedniej jakości usług. Produkty ze średniej półki z cenami w przedziale 4-5 tys. zł zainteresowały w tym miesiącu 24 proc. kupujących.

przedział cenowy

3-4 tys. zł

4-5 tys. zł

ponad 5 tys. zł

inne

udział procentowy w dokonanych rezerwacjach

27%

24%

28%

21%

Blisko 80 proc. klientów EasyGo.pl i Wakacje.pl przeznaczyło w sierpniu na zakup oferty od 3 tys. zł w górę. Wniosek nasuwa się sam. Trudno mówić, że w roku 2009 Polacy zrezygnowali ze swoich wakacji, bo były one zbyt drogie.

Większość kupujących wybrała oferty w promocji last minute z wyjazdem jeszcze w sierpniu. Takich rezerwacji w obu platformach było aż 57 proc. Walory ciepłego września doceniło 36 proc. kupujących, a października tylko 4 proc. Co ciekawe, już w sierpniu rozpoczęła się przedsprzedaż ofert egzotycznych i narciarskich. Swoje zakupy z datą wyjazdu w grudniu dokonało 2 proc. klientów, zaś plany na styczeń 2010 roku skonkretyzowało w formie rezerwacji 1 proc. kupujących.

miesiące wylotów

08.2009

09.2009

10.2009

12.2009

01.2010

udział procentowy w dokonanych rezerwacjach

57%

36%

4%

2%

1%

Kierunki POP turystyki

Egipt wciąż numerem jeden. To żadna tajemnica, że kraj Faraonów od lat cieszy się największą popularnością wśród naszych rodaków. W sierpniu wybrało go na miejsce swojego urlopu aż 26 proc. klientów. To o 3 proc. więcej niż w czerwcu i lipcu tego roku. Na drugim miejscu w minionym miesiącu znalazły się wspólnie Grecja i Turcja, obie z wynikiem 19 proc. sprzedaży. Tunezja w sierpniu przyciągnęła 13 proc. kupujących, Hiszpania 5 proc., Bułgaria 4 proc., Chorwacja, Włochy i Wyspy Kanaryjskie po 2 proc., a Maroko Austria i Francja po 1 proc.

kierunek POP turystyka

Maroko

Austria

Francja

Chorwacja

Włochy

Wyspy Kanaryjskie

Bułgaria

Hiszpania

Tunezja

udział procentowy w dokonanych rezerwacjach

1%

2%

4%

5%

13%

Kierunki egzotyczne

Masowa sprzedaż egzotyki zaczyna się dopiero we wrześniu. Specjaliści z EasyGo.pl i Wakacje.pl dokonali analizy tegorocznych katalogów ofertowych otrzymanych od touroperatorów, najczęściej dokonywanych rezerwacji w poszczególnych kierunkach i tendencji z tegorocznych zapytań. Wynikiem tego badania jest lista kierunków egzotycznych, które w tym sezonie walczyć będą u naszych rodaków o najwyższe pozycje. A są to: Kuba, Dominikana, Brazylia, Kenia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Indonezja i Indie.

Aż 6 krajów z egzotycznej listy już teraz cieszy się wysoką popularnością. W sierpniu owym liderem listy kierunków egzotycznych zostały Zjednoczone Emiraty Arabskie, do których wybiera się aż 26 proc. klientów poszukujących dalszych podróży. Na drugim miejscu z wynikiem 24 proc. znalazła się Indonezja, na trzecim Dominikana (17 proc.), a na czwartym Tajlandia (14 proc.).Tanzania Indie i Chiny skusiły w minionym miesiącu 6 proc. kupujących, a Indie 3 proc.

kierunek egzotyka

Indie

Tanzania

Kenia

Chiny

Tajlandia

Dominikana

Indonezja

Zjednoczone Emiraty Arabskie

Inne

udział procentowy w dokonanych rezerwacjach

3%

6%

14%

17%

24%

26%

10%

Hotele

Teoretycznie w świat ruszamy po to, aby odkrywać nowe smaki, barwy i zapachy. Zachwycać się kulturą, architekturą, przyrodą. Poznawać ludzi i świat, którym się otaczają. Nasi rodacy odkrywają jeszcze jeden ważny element swoich podróży. Hotele.

Największym uznaniem w wyborach klientów Wakacje.pl cieszył się Sunny Days El Palacio, 4-gwiazkowy hotel w Egipcie, któremu klienci przyznali 4,3 pkt na 5 możliwych do uzyskania. W tym samym czasie klienci EasyGo.pl najczęściej wybierali 3-gwiazdkowy, egipski Club Faraana, przyznając mu w portalowym programie Opinie 4,7 pkt na 5 możliwych do uzyskania.

Poniżej prezentujemy listę najlepiej sprzedających się hoteli w portalach turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl oraz ich punktację przyznaną przez klientów.

Wakacje.pl

EasyGo.pl

miejsce

nazwa hotelu

punktacja klientów / maksymalna liczba punktów w programie

nazwa hotelu

punktacja klientów / maksymalna liczba punktów w programie

1.

Sunny Days El Palacio – Egipt

4,3 / 5

Club Faraana – Egipt

4,7 / 5

2.

Swiss Inn Magawish – Egipt

4,3 / 5

Medi Sea Club – Tunezja

3,9 / 5

3.

Skanes Serail – Tunezja

4,0 / 5

Elpida – Grecja

4,1 / 5

4.

Medi Sea – Tunezja

3,6 / 5

Sharm Safaga – Egipt

4,2 / 5

5.

Ruspina – Tunezja

3,7 / 5

Nour Justinia – Tunezja

3,7 / 5

Biura

Sierpień to miesiąc, w który oferty i propozycję przedstawiane przez poszczególnych touroperatorów zostały dość podobnie ocenione pod wieloma względami przez internetowych klientów. Stąd bardzo ciekawy podział w parytecie sprzedaży ofert poszczególnych biur dokonywanych w EasyGo.pl i Wakacje.pl. Na pierwszych pięciu miejscach sprzedażowych mamy aż 9 biur.
Warto zauważyć, że w obu platformach sprzedażowych biurowy TOP 5 tworzą znane marki, obecne na polskim rynku od wielu lat. To powtarzający się trend od wielu miesięcy, który świadczy ewidentnie o wysokiej świadomości zakupowej klientów internetowych.

  • Itaka i Exim Tours – oba biura po 15 proc.,
  • Neckermann – 10 proc.,
  • Triada, Wezyr i Alfa Star – wszystkie trzy biura po 8 proc.,
  • Rainbow Tours i Selectours – oba po 7 proc.,
  • Ecco Holidays – 6 proc.

Tylko jedno z ww. biur może szczycić się w sierpniu wysoką ocena pracy swoich rezydentów. Pozostałe wysokie punktacje przyznano innym biurom. Zwracamy uwagę na wysoką ocenę pracy rezydentów niewielkiego biura 7 Islands. Może to potwierdzać starą regułę, że „mały stara się bardziej”.

W sierpniu, podobnie jak w czerwcu i lipcu najwyższe uznanie ze strony klientów przypadło pracownikom biura Easy Travel. Zadowoleni klienci przyznali im 4,5 pkt na 5 możliwych do uzyskania. Różnica w punktacji na kolejnych miejscach jest nie wielka i bardzo cieszy nas fakt, że praca rezydentów oceniana jest powyżej 4 pkt.

  • Easy Travel – 4,5 pkt,
  • 7 Islands – 4,4 pkt,
  • Selectours – 4,2 pkt,
  • Scan Holiday – 4,1 pkt,
  • Sky Club – 4,1 pkt.

Zdaniem kupujących oferty wyjazdowe w internetowych portalach turystycznych, największą zgodność oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało się w sierpniu biuro Scan Holiday zdobywając maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania.

  • Scan Holiday – 5,0 pkt,
  • Easy Travel – 4,8 pkt,
  • Alfa Star – 4,6 pkt,
  • Selectours – 4,4 pkt,
  • Ecco Holiday – 4,4 pkt.

Dojazd

W czasie ścisłego sezonu letniego „samolotówki” rządzą. Tu już nawet nie ma czego porównywać i zestawiać ze sobą. Ze statystycznego obowiązku warto tylko zaznaczyć, że w sierpniu aż 95 proc. klientów wybrało się na wakacje samolotem. 3 proc. klientów dojechało transportem własnym, a 2 proc. skorzystało z wyjazdów autokarowych.

Wyżywienie

Opcję żywieniową All Inclusive wybrało w sierpniu ponad 11 proc więcej niż w dwóch poprzednich miesiącach. W czerwcu i lipcu tego roku było to 58 proc. rezerwacji zaś w sierpniu już 69 proc.

Tylko 20 proc. kupujących wybrało pakiet śniadań i obiadokolacji (HB), a bez wykupionego wyżywienia (OV) na urlop zdecydowało się wyjechać 3 proc. klientów. Opcję wykupienia samych śniadań (BB) wybrało 6 proc. kupujących. 2 proc. klientów wybrało inne formy żywieniowe, zgodne z programem imprezy.

formy wyżywienia

ZO

OV

BB

HB

ALL

udział procentowy w dokonanych rezerwacjach

2%

3%

6%

20%

69%

Last minute

„Lasty” w sierpniu ze świetnym wynikiem. Aż 85 proc. klientów EasyGo.pl i Wakacje.pl wyjazdy w promocji last minute. W czerwcu i lipcu tego roku było to o 10 proc. mniej.

Może to oznaczać, ze klienci decydujący się na wcześniejsze zakupy w ramach promocji first minute planują swoje wyjazdy raczej na początek ścisłego sezonu turystycznego. Druga część sezonu to ewidentne wyjazdy z ofertami z ostatniej chwili.

POLSKA

Główna tendencja sierpnia to wzrost zainteresowania ofertą SPA. Zbliżający się koniec krajowych wakacji przerzuca zainteresowania kupujących z ofert rodzinno wypoczynkowych nad morzem na propozycje dla dwojga przygotowane przez resorty SPA&Wellness.

Najbardziej popularne w sprzedaży sierpniowej są weekendy. Pojawiły się też pierwsze zapytania o ofertę Świąteczną i Sylwestrową. Może to zapowiadać tegoroczną tendencję szybkich rezerwacji w katalogu ofertach zimowych, w tym świąteczno-sylwestrowych.

W sierpniu 2009 notujemy spadek sprzedaży oferty zorganizowanej względem sierpnia 2008 o około 10 proc. Wynika to głównie z tegorocznego trendu rozliczenia zakupów. Klienci kupowali wycieczki szybciej, a rezerwacje rozliczyły się dopiero w lipcu. Średnia cena rezerwacji w sierpniu to 1900 zł.

Wśród rezerwacji dotyczących obiektów noclegowych, najwięcej było tych dotyczących pensjonatów i kwater prywatnych, aż 46 proc.

Sprzedaż oferty krajowej w sierpniu przedstawiała się następująco:

  • ośrodki wypoczynkowe 52 proc. oferty (średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 1700 zł)
  • hotele i pensjonaty 33 proc. oferty (średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 1500 zł)
  • obiekty SPA & Wellness 15 proc. oferty (średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 2700 zł)

Okiem managera – Magdalena Krzywosińska, dyrektor promocji w portalach turystycznych EasyGo.pl & Wakacje.pl

magdalena_krzywosinska_easygo.pl_wakacje.pl
Magdalena Krzywosińska

W portalach turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl jest średnio 1,5 mln ofert w ciągu całego roku. Dominującymi zaś kierunkami podróży Polaków od dłuższego czasu są Egipt, Turcja, Grecja, Tunezja. Czy to oznacza, że nie jesteśmy ciekawi świata? Czy skupiamy się jedynie na tym w jakim hotelu spędzimy urlop i do tego ograniczamy wybór miejsca wakacyjnego?

Tak nie musi być. Tak wielkie katalogi ofertowe na poszczególne sezony zawierają mnóstwo propozycji dostępnych dla każdego. Oprócz standardowego wypoczynku znaleźć można wyjazdy pobytowo – objazdowe, rejsy, trekkingi czy krótkie wyjazdy weekendowe. Dostępne kierunki wycieczek to nie tylko państwa z basenu Morza Śródziemnego, ale również egzotyczne zakątki świata. np. Emiraty Arabskie, Brazylia, Chiny, Indie, Kuba, Dominikana. Warto przyjrzeć się tym propozycjom, bo ich ceny są niewiele wyższe od wyjazdów z kategorii POP turystyki.

Obserwując tabele sprzedażowe zauważamy powolny wzrost rezerwacji internetowych dotyczących wyjazdów w dalekich kierunkach. Czy ten trend się utrzyma? Robiąc porównania sprzedażowe z lat ubiegłych, śledząc bieżące zainteresowanie klientów, a zwłaszcza obserwując ruchy touroperatorów śmiem twierdzić, że tak. Nowe, bezpośrednie połączenia, nowe kierunki, hotele, atrakcyjne ceny plus promocja destynacji przekonają Polaka – podróżnika, że ziemia jest okrągła.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top