Blisko jedna trzecia Polaków dokonujących w sierpniu rezerwacji wakacyjnych przez internet wybrała oferty za ponad 5 tys. zł. Aż trzy czwarte wszystkich rezerwacji to wyjazdy w parach. Ponad jedna czwarta klientów z kierunków masowych wybrała Egipt, a jedna czwarta poszukujących wakacji egzotycznych Zjednoczone Emiraty Arabskie. Co dziesiąty klient wybierał oferty hoteli 5-gwiazdkowych, a aż siedmiu na dziesięciu opcję All Inclusive. Dwa portale turystyczne, EasyGo.pl i Wakacje.pl dokonały analizy zachowań i wyborów zakupowych internautów w sierpniu 2009 roku.
ŚWIAT
Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile?
Najczęściej raz, czasami dwa, sporadycznie bywa też, że trzy. Tyle razy wyjeżdżamy w tym roku by odpocząć od codzienności.
Najczęściej podróżujemy we dwójkę. Współczynnik statystyczny dla par podniósł się w sierpniu o 5 proc. w stosunku do dwóch wcześniejszych miesięcy. Aż 75 proc. wszystkich dokonywanych rezerwacji w EasyGo.pl i Wakacje.pl dotyczył składu dwuosobowego.
Single utrzymali się na tym samym poziomie. Ich 5 proc. udział w zestawieniu jest wynikiem w miarę stałym, powtarzającym się od wielu miesięcy. Na korzyść wyjazdów dwuosobowych straciły w sierpniu rezerwacje 3 i 4 osobowe.
liczba osób w rezerwacji |
1 osoba |
2 osoby |
3 osoby |
4 osoby |
inne |
udział procentowy w dokonanych rezerwacjach |
5% |
75% |
15% |
4% |
1% |
W okresie ścisłego szczytu sezonowego ceny wyjazdów utrzymują się na tym samym poziomie. Tylko w sierpniu średnia cena rezerwacji w EasyGo.pl i Wakacje.pl wyniosła 4774 zł. Przypomnijmy, że w czerwcu i lipcu tego roku było to 4788 zł. Różnica, zatem niezauważalna. Dla porównania rok wcześniej, w sierpniu, średnia cena rezerwacji wynosiła 4540 zł. Wzrost ceny (o 234 zł) jest, zatem niewielki, zwłaszcza w odniesieniu do informacji o zawirowaniach na rynkach finansowych i ruchomych kursach walut.
Wciąż najchętniej wybieramy produkty drogie, ze średnią ceną rezerwacji powyżej 5 tys. zł (28 proc.), ale tuż za nimi są produkty z przedziału 3-4 tys. zł (27 proc.). Świadczyć to może o wzrastającej liczbie rezerwacji uwzględniających dobrą cenę do odpowiedniej jakości usług. Produkty ze średniej półki z cenami w przedziale 4-5 tys. zł zainteresowały w tym miesiącu 24 proc. kupujących.
przedział cenowy |
3-4 tys. zł |
4-5 tys. zł |
ponad 5 tys. zł |
inne |
udział procentowy w dokonanych rezerwacjach |
27% |
24% |
28% |
21% |
Blisko 80 proc. klientów EasyGo.pl i Wakacje.pl przeznaczyło w sierpniu na zakup oferty od 3 tys. zł w górę. Wniosek nasuwa się sam. Trudno mówić, że w roku 2009 Polacy zrezygnowali ze swoich wakacji, bo były one zbyt drogie.
Większość kupujących wybrała oferty w promocji last minute z wyjazdem jeszcze w sierpniu. Takich rezerwacji w obu platformach było aż 57 proc. Walory ciepłego września doceniło 36 proc. kupujących, a października tylko 4 proc. Co ciekawe, już w sierpniu rozpoczęła się przedsprzedaż ofert egzotycznych i narciarskich. Swoje zakupy z datą wyjazdu w grudniu dokonało 2 proc. klientów, zaś plany na styczeń 2010 roku skonkretyzowało w formie rezerwacji 1 proc. kupujących.
miesiące wylotów |
08.2009 |
09.2009 |
10.2009 |
12.2009 |
01.2010 |
udział procentowy w dokonanych rezerwacjach |
57% |
36% |
4% |
2% |
1% |
Kierunki POP turystyki
Egipt wciąż numerem jeden. To żadna tajemnica, że kraj Faraonów od lat cieszy się największą popularnością wśród naszych rodaków. W sierpniu wybrało go na miejsce swojego urlopu aż 26 proc. klientów. To o 3 proc. więcej niż w czerwcu i lipcu tego roku. Na drugim miejscu w minionym miesiącu znalazły się wspólnie Grecja i Turcja, obie z wynikiem 19 proc. sprzedaży. Tunezja w sierpniu przyciągnęła 13 proc. kupujących, Hiszpania 5 proc., Bułgaria 4 proc., Chorwacja, Włochy i Wyspy Kanaryjskie po 2 proc., a Maroko Austria i Francja po 1 proc.
kierunek POP turystyka | Maroko Austria Francja | Chorwacja Włochy Wyspy Kanaryjskie | Bułgaria
| Hiszpania | Tunezja |
udział procentowy w dokonanych rezerwacjach |
1% |
2% |
4% |
5% |
13% |
Kierunki egzotyczne
Masowa sprzedaż egzotyki zaczyna się dopiero we wrześniu. Specjaliści z EasyGo.pl i Wakacje.pl dokonali analizy tegorocznych katalogów ofertowych otrzymanych od touroperatorów, najczęściej dokonywanych rezerwacji w poszczególnych kierunkach i tendencji z tegorocznych zapytań. Wynikiem tego badania jest lista kierunków egzotycznych, które w tym sezonie walczyć będą u naszych rodaków o najwyższe pozycje. A są to: Kuba, Dominikana, Brazylia, Kenia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Indonezja i Indie.
Aż 6 krajów z egzotycznej listy już teraz cieszy się wysoką popularnością. W sierpniu owym liderem listy kierunków egzotycznych zostały Zjednoczone Emiraty Arabskie, do których wybiera się aż 26 proc. klientów poszukujących dalszych podróży. Na drugim miejscu z wynikiem 24 proc. znalazła się Indonezja, na trzecim Dominikana (17 proc.), a na czwartym Tajlandia (14 proc.).Tanzania Indie i Chiny skusiły w minionym miesiącu 6 proc. kupujących, a Indie 3 proc.
kierunek egzotyka | Indie | Tanzania Kenia Chiny | Tajlandia | Dominikana | Indonezja | Zjednoczone Emiraty Arabskie | Inne |
udział procentowy w dokonanych rezerwacjach |
3% |
6% |
14% |
17% |
24% |
26% |
10% |
Hotele
Teoretycznie w świat ruszamy po to, aby odkrywać nowe smaki, barwy i zapachy. Zachwycać się kulturą, architekturą, przyrodą. Poznawać ludzi i świat, którym się otaczają. Nasi rodacy odkrywają jeszcze jeden ważny element swoich podróży. Hotele.
Największym uznaniem w wyborach klientów Wakacje.pl cieszył się Sunny Days El Palacio, 4-gwiazkowy hotel w Egipcie, któremu klienci przyznali 4,3 pkt na 5 możliwych do uzyskania. W tym samym czasie klienci EasyGo.pl najczęściej wybierali 3-gwiazdkowy, egipski Club Faraana, przyznając mu w portalowym programie Opinie 4,7 pkt na 5 możliwych do uzyskania.
Poniżej prezentujemy listę najlepiej sprzedających się hoteli w portalach turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl oraz ich punktację przyznaną przez klientów.
Wakacje.pl |
EasyGo.pl | |||
miejsce |
nazwa hotelu |
punktacja klientów / maksymalna liczba punktów w programie |
nazwa hotelu |
punktacja klientów / maksymalna liczba punktów w programie |
1. |
Sunny Days El Palacio – Egipt |
4,3 / 5 |
Club Faraana – Egipt |
4,7 / 5 |
2. |
Swiss Inn Magawish – Egipt |
4,3 / 5 |
Medi Sea Club – Tunezja |
3,9 / 5 |
3. |
Skanes Serail – Tunezja
|
4,0 / 5 |
Elpida – Grecja |
4,1 / 5 |
4. |
Medi Sea – Tunezja |
3,6 / 5 |
Sharm Safaga – Egipt |
4,2 / 5 |
5. |
Ruspina – Tunezja
|
3,7 / 5 |
Nour Justinia – Tunezja |
3,7 / 5 |
Biura
Sierpień to miesiąc, w który oferty i propozycję przedstawiane przez poszczególnych touroperatorów zostały dość podobnie ocenione pod wieloma względami przez internetowych klientów. Stąd bardzo ciekawy podział w parytecie sprzedaży ofert poszczególnych biur dokonywanych w EasyGo.pl i Wakacje.pl. Na pierwszych pięciu miejscach sprzedażowych mamy aż 9 biur.
Warto zauważyć, że w obu platformach sprzedażowych biurowy TOP 5 tworzą znane marki, obecne na polskim rynku od wielu lat. To powtarzający się trend od wielu miesięcy, który świadczy ewidentnie o wysokiej świadomości zakupowej klientów internetowych.
- Itaka i Exim Tours – oba biura po 15 proc.,
- Neckermann – 10 proc.,
- Triada, Wezyr i Alfa Star – wszystkie trzy biura po 8 proc.,
- Rainbow Tours i Selectours – oba po 7 proc.,
- Ecco Holidays – 6 proc.
Tylko jedno z ww. biur może szczycić się w sierpniu wysoką ocena pracy swoich rezydentów. Pozostałe wysokie punktacje przyznano innym biurom. Zwracamy uwagę na wysoką ocenę pracy rezydentów niewielkiego biura 7 Islands. Może to potwierdzać starą regułę, że „mały stara się bardziej”.
W sierpniu, podobnie jak w czerwcu i lipcu najwyższe uznanie ze strony klientów przypadło pracownikom biura Easy Travel. Zadowoleni klienci przyznali im 4,5 pkt na 5 możliwych do uzyskania. Różnica w punktacji na kolejnych miejscach jest nie wielka i bardzo cieszy nas fakt, że praca rezydentów oceniana jest powyżej 4 pkt.
- Easy Travel – 4,5 pkt,
- 7 Islands – 4,4 pkt,
- Selectours – 4,2 pkt,
- Scan Holiday – 4,1 pkt,
- Sky Club – 4,1 pkt.
Zdaniem kupujących oferty wyjazdowe w internetowych portalach turystycznych, największą zgodność oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało się w sierpniu biuro Scan Holiday zdobywając maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania.
- Scan Holiday – 5,0 pkt,
- Easy Travel – 4,8 pkt,
- Alfa Star – 4,6 pkt,
- Selectours – 4,4 pkt,
- Ecco Holiday – 4,4 pkt.
Dojazd
W czasie ścisłego sezonu letniego „samolotówki” rządzą. Tu już nawet nie ma czego porównywać i zestawiać ze sobą. Ze statystycznego obowiązku warto tylko zaznaczyć, że w sierpniu aż 95 proc. klientów wybrało się na wakacje samolotem. 3 proc. klientów dojechało transportem własnym, a 2 proc. skorzystało z wyjazdów autokarowych.
Wyżywienie
Opcję żywieniową All Inclusive wybrało w sierpniu ponad 11 proc więcej niż w dwóch poprzednich miesiącach. W czerwcu i lipcu tego roku było to 58 proc. rezerwacji zaś w sierpniu już 69 proc.
Tylko 20 proc. kupujących wybrało pakiet śniadań i obiadokolacji (HB), a bez wykupionego wyżywienia (OV) na urlop zdecydowało się wyjechać 3 proc. klientów. Opcję wykupienia samych śniadań (BB) wybrało 6 proc. kupujących. 2 proc. klientów wybrało inne formy żywieniowe, zgodne z programem imprezy.
formy wyżywienia |
ZO |
OV |
BB |
HB |
ALL |
udział procentowy w dokonanych rezerwacjach |
2% |
3% |
6% |
20% |
69% |
Last minute
„Lasty” w sierpniu ze świetnym wynikiem. Aż 85 proc. klientów EasyGo.pl i Wakacje.pl wyjazdy w promocji last minute. W czerwcu i lipcu tego roku było to o 10 proc. mniej.
Może to oznaczać, ze klienci decydujący się na wcześniejsze zakupy w ramach promocji first minute planują swoje wyjazdy raczej na początek ścisłego sezonu turystycznego. Druga część sezonu to ewidentne wyjazdy z ofertami z ostatniej chwili.
POLSKA
Główna tendencja sierpnia to wzrost zainteresowania ofertą SPA. Zbliżający się koniec krajowych wakacji przerzuca zainteresowania kupujących z ofert rodzinno wypoczynkowych nad morzem na propozycje dla dwojga przygotowane przez resorty SPA&Wellness.
Najbardziej popularne w sprzedaży sierpniowej są weekendy. Pojawiły się też pierwsze zapytania o ofertę Świąteczną i Sylwestrową. Może to zapowiadać tegoroczną tendencję szybkich rezerwacji w katalogu ofertach zimowych, w tym świąteczno-sylwestrowych.
W sierpniu 2009 notujemy spadek sprzedaży oferty zorganizowanej względem sierpnia 2008 o około 10 proc. Wynika to głównie z tegorocznego trendu rozliczenia zakupów. Klienci kupowali wycieczki szybciej, a rezerwacje rozliczyły się dopiero w lipcu. Średnia cena rezerwacji w sierpniu to 1900 zł.
Wśród rezerwacji dotyczących obiektów noclegowych, najwięcej było tych dotyczących pensjonatów i kwater prywatnych, aż 46 proc.
Sprzedaż oferty krajowej w sierpniu przedstawiała się następująco:
- ośrodki wypoczynkowe 52 proc. oferty (średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 1700 zł)
- hotele i pensjonaty 33 proc. oferty (średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 1500 zł)
- obiekty SPA & Wellness 15 proc. oferty (średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 2700 zł)
Okiem managera – Magdalena Krzywosińska, dyrektor promocji w portalach turystycznych EasyGo.pl & Wakacje.pl

W portalach turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl jest średnio 1,5 mln ofert w ciągu całego roku. Dominującymi zaś kierunkami podróży Polaków od dłuższego czasu są Egipt, Turcja, Grecja, Tunezja. Czy to oznacza, że nie jesteśmy ciekawi świata? Czy skupiamy się jedynie na tym w jakim hotelu spędzimy urlop i do tego ograniczamy wybór miejsca wakacyjnego?
Tak nie musi być. Tak wielkie katalogi ofertowe na poszczególne sezony zawierają mnóstwo propozycji dostępnych dla każdego. Oprócz standardowego wypoczynku znaleźć można wyjazdy pobytowo – objazdowe, rejsy, trekkingi czy krótkie wyjazdy weekendowe. Dostępne kierunki wycieczek to nie tylko państwa z basenu Morza Śródziemnego, ale również egzotyczne zakątki świata. np. Emiraty Arabskie, Brazylia, Chiny, Indie, Kuba, Dominikana. Warto przyjrzeć się tym propozycjom, bo ich ceny są niewiele wyższe od wyjazdów z kategorii POP turystyki.
Obserwując tabele sprzedażowe zauważamy powolny wzrost rezerwacji internetowych dotyczących wyjazdów w dalekich kierunkach. Czy ten trend się utrzyma? Robiąc porównania sprzedażowe z lat ubiegłych, śledząc bieżące zainteresowanie klientów, a zwłaszcza obserwując ruchy touroperatorów śmiem twierdzić, że tak. Nowe, bezpośrednie połączenia, nowe kierunki, hotele, atrakcyjne ceny plus promocja destynacji przekonają Polaka – podróżnika, że ziemia jest okrągła.
Wpisy promowane
- Jak zmienia się biznes z systemem CMMS?W sektorze produkcji osiągane wyniki biznesowe w dużej mierze zależą od kondycji działu produkcji oraz działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu ...
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
Wydarzenia
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.