Firma Apple sprzedaje e-booki w ramach modelu agencyjnego. Zdaniem amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości ogranicza to konkurencję, stąd też zdecydowano się na złożenie pozwu przeciwko firmie Apple i pięciu wydawcom: Hachette, HarperCollins, Macmillan, Penguin oraz Simon & Schuster.
W pozwie wniesionym do Sądu w Nowym Jorku przez amerykański Departament Sprawiedliwości przeciwko Apple i wydawcom biorącym udział w sprzedaży e-booków w modelu agencyjnym, wskazano, że zawiązano w ten sposób zmowę cenową. Już na początku marca informowaliśmy o ostrzeżeniu wydanym firmie Apple w tej sprawie. Postępowanie sądowe w sprawie koncernu Apple toczy się w Ameryce i w Unii Europejskiej.
Model agencyjny sprzedaży e-booków miał być z założenia elementem rewolucji i wartością wyróżniającą na rynku. Model ten zakładał ustalanie przez wydawcę e-booka jego ceny, a następnie pobieranie przez Apple 30 proc. prowizji od każdej zawartej transakcji sprzedaży. Firma nie zdecydowała się na powszechnie wykorzystywany na rynku wydawniczym model hurtowy sprzedaży, który polega na sprzedawaniu książek księgarniom po niższych cenach niż sugerowana cena detaliczna. Taka sytuacja umożliwia sprzedawcom ustalanie konkurencyjnych cen na rynku i zdobywanie w ten sposób nowych klientów.
Departament Sprawiedliwości USA uznał, że model agencyjny narzucony przez firmę Apple, wymagał od współpracujących z koncernem wydawców określonego kształtowania cen. Musiały być one na tyle konkurencyjne, aby wydawcom z modelu hurtowego nie opłacało się sprzedawać książki po niższej cenie. Taki proceder zdaniem organów Departamentu Sprawiedliwości, nosi znamiona zmowy cenowej, jest więc przestępstwem gospodarczym.
Serwis Paidcontent.org informuje, że firma Apple i wydawca Macmillan chcą bronić zasadności wykorzystania w praktyce modelu agencyjnego sprzedaży e-booków, jako że ich zdaniem tylko w ten sposób można przełamać dominację rynkową sklepu Amazon. Z kolei, pozostali wydawcy pozwani przez Departament Sprawiedliwości chcą ugody, jednocześnie zgadzając się na bardziej swobodne kształtowanie cen przez firmę Amazon.
Wpisy promowane
- Jakie cechy powinna mieć skuteczna kampania PR?Dobrze zaplanowana kampania PR potrafi zdziałać cuda np. zbudować rozpoznawalność marki, poprawić jej wizerunek, wzmocnić relacje z klientami i przyciągnąć ...
- KSeF: jak nowy system e-faktur uprości twoją księgowość?Wprowadzenie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który ma na celu uproszczenie i unifikację procesu fakturowania w całym kraju. ...
Zobacz ofertę Wpisów promowanych.
Wydarzenia
- 30.06-01.07.2025 Code Europe
- 06-07.10.2025 Testing Ground Conference 2025
Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!