Gdy reklama dotyczy nieznanej marki odbiorcy zapamiętują ją tak samo, niezależnie od tego czy występuje w niej rozpoznawalna osoba, czy też nieznany model. Wykorzystanie wizerunku sławnej osoby w reklamie firmy znanej konsumentom zwiększa skuteczność przekazu i powoduje jego lepsze zapamiętywanie – informuje Instytut Psychologii Ekonomicznej SWPS.
Konstruując reklamę warto pamiętać, aby rozgraniczyć sytuację, w której mamy do czynienia z marką znaną już na rynku (a celem promocji jest podtrzymanie i zwiększenie jej świadomości w umyśle konsumenta) od sytuacji, gdy zależy nam na zbudowaniu osobowości nowej, nieobecnej dotąd na rynku, marki. Podczas badań zaobserwowano, że reklama nieznanej firmy z udziałem znanej osoby kieruje uwagę konsumentów na produkt i jego cechy, a nie na markę. Na tej podstawie można więc wnioskować, że warto wykorzystać wizerunek osoby znanej i rozpoznawalnej w reklamach społecznych oraz reklamach skupiających się na kategoriach produktowych.
„Warto skorzystać z wizerunku znanej postaci, gdy jej obecność jest spójna z pozostałymi elementami reklamy (znana osoba i znana marka)” – mówią Bartosz Balewski i Izabela Wawrzyniak, autorzy badań, absolwenci psychologii w SWPS. „Wówczas wizerunek gwiazdy spełnia zakładaną funkcję, kierując uwagę odbiorców na markę i powodując lepsze jej zapamiętanie, a w późniejszym etapie szybsze wydobycie z pamięci informacji na temat reklamy. Natomiast, gdy reklama dotyczy nieznanej firmy, odbiorcy tak samo zapamiętują reklamę niezależnie od tego, czy występuje w niej rozpoznawalna osoba, czy też nieznany model. Wówczas ponoszenie ogromnych kosztów angażu gwiazdy do reklamy może okazać się zbędną inwestycją, gdyż nie zwiększa efektywności reklamy” – dodają.
Badanie zostało przeprowadzone w maju i czerwcu 2009 r. w wirtualnym laboratorium badań społecznych „HouseLab” pod kierunkiem prof. dr hab. Andrzeja Falkowskiego. Wzięło w nim udział 157 osób Respondentami byli głównie studenci i absolwenci uczelni wyższych z różnych kierunków studiów.
Działalność Instytutu Psychologii Ekonomicznej na Wydziale Psychologii SWPS polega na rozwijaniu współpracy ze środowiskiem biznesowym w zakresie badań naukowych i dydaktyki.
Wpisy promowane
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
- Inwestowanie długoterminowe: dlaczego wszystko jest lepsze od gotówki?Zastanawiając się nad sposobami lokowania kapitału, wielu z nas instynktownie skłania się ku trzymaniu środków w gotówce. Wydaje się to ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.