Czy celebryci zwiększają efektywność reklam?

Gdy reklama dotyczy nieznanej marki odbiorcy zapamiętują ją tak samo, niezależnie od tego czy występuje w niej rozpoznawalna osoba, czy też nieznany model. Wykorzystanie wizerunku sławnej osoby w reklamie firmy znanej konsumentom zwiększa skuteczność przekazu i powoduje jego lepsze zapamiętywanie – informuje Instytut Psychologii Ekonomicznej SWPS.

Konstruując reklamę warto pamiętać, aby rozgraniczyć sytuację, w której mamy do czynienia z marką znaną już na rynku (a celem promocji jest podtrzymanie i zwiększenie jej świadomości w umyśle konsumenta) od sytuacji, gdy zależy nam na zbudowaniu osobowości nowej, nieobecnej dotąd na rynku, marki. Podczas badań zaobserwowano, że reklama nieznanej firmy z udziałem znanej osoby kieruje uwagę konsumentów na produkt i jego cechy, a nie na markę. Na tej podstawie można więc wnioskować, że warto wykorzystać wizerunek osoby znanej i rozpoznawalnej w reklamach społecznych oraz reklamach skupiających się na kategoriach produktowych.

„Warto skorzystać z wizerunku znanej postaci, gdy jej obecność jest spójna z pozostałymi elementami reklamy (znana osoba i znana marka)” – mówią Bartosz Balewski i Izabela Wawrzyniak, autorzy badań, absolwenci psychologii w SWPS. „Wówczas wizerunek gwiazdy spełnia zakładaną funkcję, kierując uwagę odbiorców na markę i powodując lepsze jej zapamiętanie, a w późniejszym etapie szybsze wydobycie z pamięci informacji na temat reklamy. Natomiast, gdy reklama dotyczy nieznanej firmy, odbiorcy tak samo zapamiętują reklamę niezależnie od tego, czy występuje w niej rozpoznawalna osoba, czy też nieznany model. Wówczas ponoszenie ogromnych kosztów angażu gwiazdy do reklamy może okazać się zbędną inwestycją, gdyż nie zwiększa efektywności reklamy” – dodają.

Badanie zostało przeprowadzone w maju i czerwcu 2009 r. w wirtualnym laboratorium badań społecznych „HouseLab” pod kierunkiem prof. dr hab. Andrzeja Falkowskiego. Wzięło w nim udział 157 osób Respondentami byli głównie studenci i absolwenci uczelni wyższych z różnych kierunków studiów.

Działalność Instytutu Psychologii Ekonomicznej na Wydziale Psychologii SWPS polega na rozwijaniu współpracy ze środowiskiem biznesowym w zakresie badań naukowych i dydaktyki.

Wpisy promowane

  • Jak wysłać paczkę do Niemiec?
    Niemcy to ponad 83-milionowy kraj, który jest największym sąsiadem, a zarazem jednym z największych partnerów handlowych Polski. Nasza gospodarka jest ...
  • Dealer samochodów – jak wybrać najlepszego?
    Zakup samochodu to duża inwestycja, dlatego przed podpisaniem umowy warto poświęcić trochę czasu na znalezienie najlepszej oferty. Nie chodzi tutaj ...

Wydarzenia

Weź nasz patronat!
31.12.2021

Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.

Przewiń do góry