Czy spamerzy mogą być uczciwi?

Spamerzy obiecali wypłacić odszkodowanie w wysokości 100 tysięcy dolarów dla 150 osób, które padły ofiarą ich oszukańczej działalności – poinformowała firma Symantec w najnowszym wydaniu raportu „The State of Spam”.
Wiadomość o tak nietypowej treści pojawiła się w grudniu w wielu skrzynkach pocztowych. Aby uwiarygodnić swoje intencje, spamerzy zamieszczali informacje o innych ofiarach oszustw, którym pieniądze zostały już wypłacone. W rzeczywistości kuszące maile były kolejną pułapką dla naiwnych użytkowników – ich celem było uzyskanie adresów e-mail do dalszej dystrybucji niechcianych wiadomości.

Polityczna aktywność spamerów
Podczas gdy w październiku spamerzy wspierali kandydata na prezydenta USA – Rona Paula, w minionym miesiącu zachęcali do wyrażania opinii na temat szans wygrania wyborów prezydenckich przez Hillary Clinton. W zamian oferowali bony zakupowe o wartości 500 dolarów. Użytkownicy, którzy chcieli odebrać nagrodę, musieli  przekazać swoje dane osobowe na sfałszowanej stronie internetowej.

Atak na chińskie blogi
Spamerzy w Chinach zaczęli wykorzystywać platformy z blogami do reklamowania produktów. Taki sposób był dla cyberprzestępców bardzo opłacalny. Zazwyczaj przechowywali oni oferty na płatnych serwerach, z kolei strony z blogami są darmowe. Ponadto w przypadku zablokowania strony, spamer może szybko przenieść jej zawartość na inną platformę Web 2.0.

Świąteczny i sylwestrowy spam
Z grudniowego raportu firmy Symantec wynika, że w okresie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku, wzrosła znacząco ilość spamu (łącznie nawet do 85%), który nawiązywał w adresach URL i tematach wiadomości do nadchodzących świąt. Dotyczy to również spamu obrazkowego zawierającego
w większości ilustracje rekomendujące reklamowane produkty, jako dobry pomysł na prezenty dla bliskich. Z kolei spam nawiązujący do zabawy sylwestrowej zachęcał do ściągnięcia specjalnego pliku muzycznego. W rzeczywistości Internauci ściągali niebezpiecznego robaka Storm.

Inne wnioski z najnowszego opracowania:
•    Średnia ilość niechcianych wiadomości w grudniu wyniosła 75%. Oznacza to wzrost otrzymywanego spamu o 3% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Jednak pod koniec grudnia odnotowano, że spam stanowił aż 85% wszystkich maili odbieranych przez użytkowników Internetu.

•    30% spamu dotyczyło tematyki produktowej (wzrost o 3% w porównaniu z listopadem), 20% – usług internetowych (wzrost o 2%), zaś 14% –  finansowej (ten sam poziom).

•    Spadła – o 2% w porównaniu z listopadem – ilość spamu z wykorzystaniem technik wyłudzania pieniędzy i oszustw finansowych. W grudniu ten rodzaj wiadomości stanowił 16% całego spamu.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top