Badanie DPDgroup Barometr E-shopper 2018, przeprowadzone przez instytut badawczy Kantar TNS na próbie niemal 25 tys. internautów w 21 krajach Europy, potwierdziły dotychczasowe tendencje rynkowe. Zwiększa się odsetek konsumentów, którzy dokonali zakupów w zagranicznych e-sklepach. Na znaczeniu zyskują także smartfony, które stają się coraz popularniejszym narzędziem służącym do zakupów w sieci. W zestawieniu z ubiegłorocznym badaniem podwoił się odsetek zwrotów. Prawie trzy czwarte e-konsumentów chce wiedzieć już w momencie dokonywania zakupów w sieci, która firma kurierska doręczy przesyłkę.
Już po raz trzeci prezentujemy raport dotyczący najnowszych trendów na europejskim rynku e-commerce, Barometr E-shopper 2018. Oprócz dalszego wzrostu udziału zakupów międzynarodowych i znaczenia m-commerce zaobserwowaliśmy powstanie kolejnego segmentu wśród konsumentów, jakim są nowi nabywcy, czyli osoby, które rozpoczęły swoją przygodę z zakupami online nie wcześniej niż dwa lata temu. Raport pokazuje również zachowania i oczekiwania e-nabywców, takie jak obawy o bezpieczeństwo dokonywanych płatności i ochrony danych. Konsumentom zależy na możliwości dokonywania łatwych zwrotów. Chcą także wiedzieć już w momencie dokonywania zakupów, jaką firmą kurierską zostanie wysłane ich zamówienie – mówi Jean-Claude Sonet, Dyrektor ds. marketingu, DPDgroup.
Najważniejsze wnioski:
- Nowi nabywcy są wymagający. 15 proc. e-nabywców zaczęło dokonywać zakupów online nie dalej niż dwa lata temu. Jest to stosunkowo niewielka, lecz dość znacząca grupa. Nowi nabywcy mają wyższe wymagania niż osoby kupujące w sieci od dłuższego czasu, m.in. oczekują łatwego procesu zakupowego. Wykazują również dużą aktywność w mediach społecznościowych, cenią sobie programy lojalnościowe i możliwość prostego zwrotu towarów. Wyrażają oni obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności i danych osobowych. Prawie połowa z nich to duzi nabywcy, dlatego z punktu widzenia e-sklepów jest to ważna grupa konsumentów.
- Częste porzucanie koszyka zakupów oraz rosnący odsetek zwrotów. 90 proc. kupujących w sieci przerywa składanie zamówienia przed sfinalizowaniem transakcji, ale aż 41 proc. powraca do koszyka zakupów, aby je dokończyć. W zestawieniu z ubiegłym rokiem podwoił się również odsetek zwrotów: z 5 do 10 proc.
- Dalszy rozwój zakupów w zagranicznych sklepach online. Około 58 proc. e-nabywców dokonywało już zakupów na zagranicznych stronach internetowych, co stanowi wzrost o 6 p.p. w porównaniu z 2016 r. Średnio jedne na pięć zakupów w sieci dokonywanych jest w zagranicznym e-sklepie, najczęściej w serwisach z krajów ościennych lub w Chinach. E-nabywcy poszukują w ten sposób marek lub ofert niedostępnych na rodzimym rynku. Jedna trzecia internautów dopiero planuje rozpoczęcie zakupów na zagranicznych stronach internetowych.
- Stały wzrost m-commerce. 46 proc. e-nabywców kupuje online przy użyciu smartfona, co w porównaniu z 2016 r. stanowi wzrost o 11 p.p. Ze smartfonów coraz częściej korzystają duzi nabywcy i milenialsi, których aktywność w mediach społecznościowych jest najwyższa w historii. Technologia mobilna oferuje e-sklepom niemal nieograniczone możliwości – od tworzenia aplikacji i responsywnych stron internetowych, poprzez kreowanie i podtrzymywanie pozytywnego wizerunku online aż po inwestowanie w kampanie reklamowe w mediach społecznościowych.
- Podczas e-zakupów ważne okazuje się, kto doręczy przesyłkę. 72% e-nabywców już w momencie składania zamówienia chce wiedzieć, która firma kurierska je dostarczy. Umożliwienie konsumentowi wyboru firmy doręczającej może mieć wpływ na decyzję o sfinalizowaniu zakupu.
W Polsce wyraźnie wzrósł odsetek internautów, którzy dokonali zakupów w zagranicznych e-sklepach, i wynosi obecnie 52 proc. Cały czas jest to liczba nieco niższa od średniej europejskiej, co jest spowodowane pojemnym i dobrze rozwiniętym rynkiem wewnętrznym. Zwiększa się także udział urządzeń mobilnych w e-zakupach. Wynosi on aktualnie 44 proc., co stanowi wzrost w stosunku do 2017 r. o 6 p.p. Aż 38 proc. polskich e-konsumentów deklaruje, że czuje się uspokojonych, wiedząc, która firma kurierska doręczy zamówienia, a 81 proc. chce wiedzieć, z której firmy kurierskiej może skorzystać robiąc zakupy w danym e-sklepie.
Wpisy promowane
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
- Inwestowanie długoterminowe: dlaczego wszystko jest lepsze od gotówki?Zastanawiając się nad sposobami lokowania kapitału, wielu z nas instynktownie skłania się ku trzymaniu środków w gotówce. Wydaje się to ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.