E-zakupy międzynarodowe coraz popularniejsze w Europie

Według badania Barometr E-shopper przeprowadzonego przez DPDgroup, ponad połowa Europejczyków przynajmniej raz dokonała zakupów online w zagranicznym sklepie internetowym.

Zakupy międzynarodowe najpopularniejsze są na Łotwie (82%), w Portugalii (81%), Szwajcarii i Chorwacji (po 79%) oraz w Słowenii (78%). Na drugim biegunie znajdują się duże kraje, takie Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Polska, które charakteryzuje duży rodzimy rynek i wysoki popyt wewnętrzny.

Mieszkańcy Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, czy Polski mniej chętnie zaglądają do zagranicznych sklepów internetowych, ponieważ najczęściej kupowane towary są dostępne lokalnie – wyjaśnia Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska. Warto jednak zauważyć, że wśród rodzimych nabywców istnieje duże zainteresowanie ofertą z innych krajów – otwartość na możliwość dokonania zakupów w zagranicznym e-sklepie deklaruje 69 proc. Polaków – dodaje Rafał Nawłoka.

Wśród najczęstszych powodów realizacji zagranicznych zakupów online można wymienić większą różnorodność marek i korzystniejszą ofertę. Konsumenci poszukują marek niedostępnych na rodzimym rynku (57% respondentów ogółem, 65% respondentów z Polski) i oferowanych w korzystnej cenie (52%). Kraje Europy Środkowo – Wschodniej preferują zakupy na stronach chińskich (Łotwa 65%, Węgry 62%) z uwagi na niższe ceny. Kraje Europy Zachodniej wolą zakupy u swoich sąsiadów – aż 76% mieszkańców Austrii kupuje w niemieckich e-sklepach, a 41% Belgów we francuskich.

Według badania polscy nabywcy należą, obok Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii, do państw w mniejszym stopniu zainteresowanych zakupami zagranicznymi. Okazji poszukują najczęściej w e-sklepach chińskich, brytyjskich i amerykańskich. Europejczycy najczęściej kupują zagranicą odzież (19% spośród ostatnio dokonanych zakupów), elektronikę (14%) i książki (10%). Wśród czynników, które zniechęcają ich do dokonywania e-zakupów  zagranicą, wymieniane są m.in. skomplikowany proces zwrotów czy zbyt długi czas dostawy.

Nabywcy z Europy oczekują lepszych doświadczeń zakupowych w sklepach zagranicznych. Dotyczy to przede wszystkim procesu doręczenia i zwrotu, ponieważ nie wszystkie sklepy międzynarodowe biorą pod uwagę lokalne uwarunkowania lub ograniczenia sieci doręczeń – wyjaśnia Łukasz Zembowicz, członek zarządu, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w DPD Polska.

Polskie sklepy internetowe, którym zależy na przyciągnięciu nabywców z innych krajów, powinny zwrócić uwagę właśnie na wysoki standard obsługi na ostatniej mili i realizowanie zwrotów na terenie całej Europy. DPD Polska wczytuje się w te wymagania i właśnie dlatego w tych dniach wdrożyła w pierwszych krajach możliwość realizowania płatności za pobraniem w doręczeniach międzynarodowych – dodaje Łukasz Zembowicz.

Raport Barometr E-shopper opracowany przez DPDgroup został przygotowany przez firmę Kantar TNS, która zebrała opinie od 23 450 respondentów online w 21 krajach Europy.

Wpisy promowane

  • Jak wysłać paczkę do Niemiec?
    Niemcy to ponad 83-milionowy kraj, który jest największym sąsiadem, a zarazem jednym z największych partnerów handlowych Polski. Nasza gospodarka jest ...
  • Dealer samochodów – jak wybrać najlepszego?
    Zakup samochodu to duża inwestycja, dlatego przed podpisaniem umowy warto poświęcić trochę czasu na znalezienie najlepszej oferty. Nie chodzi tutaj ...

Wydarzenia

Weź nasz patronat!
31.12.2021

Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.

Przewiń do góry