Efektywny e-mail marketing

W ostatnim czasie na rynku e-commerce wytworzył się trend – personalizacja e-maili. Internet to doskonałe środowisko do budowania relacji one-2-one, ponieważ z każdym ze swoich odbiorców możemy prowadzić indywidualny dialog oraz kierować do niego unikalną ofertę.

Według badań Direct Marketing Association każdy 1 $ wydany na e-mail marketing przyniósł ponad 43 $ zysku. To obecnie jedna z najbardziej dochodowych form marketingu. Raport eMarketer2010 prezentuje wyniki badań dotyczące e-mail marketingu na rynku amerykańskim. Jasno z niego wynika, że wytworzyły się dwa nurty w e-mail marketingu. Po pierwsze spadła częstotliwość używania w tytułach e-maili słów powiązanych z bonusami, promocjami skierowanymi do odbiorcy. Z drugiej strony zauważalny jest silny nacisk na budowanie osobistych, indywidualnych relacji z odbiorcami, co w konsekwencji owocuje zwiększeniem konwersji.

Skuteczność kampanii mailingowych mierzy się w procentach, natomiast jej efektywność w złotówkach. Co jest najbardziej miarodajnym wskaźnikiem opłacalności kampanii? Oczywiście ROI (return-on-investment), czyli końcowy zysk finansowy otrzymany z danej kampanii.Oczywistym celem działań marketingowych jest zwiększenie sprzedaży i zysków w e-sklepach. Według amerykańskich badaczy, wiadomości spersonalizowane są ponad 60% częściej otwierane, niż wiadomości niespersonalizowane. Skąd taka różnica? Osoba czytająca wiadomość, w której zwracamy się do niej po imieniu, ewentualnie imieniu i nazwisku czuje się wyróżniona. Wrażenie, że wiadomość, jest skierowana tylko i wyłącznie do niej w ogromnym stopniu poprawia skuteczność maila, a w konsekwencji wpływa na NOA (najbardziej oczekiwaną akcję).

Ważnym aspektem jest targetowanie behawioralne, jego odpowiednie wykorzystanie może zaowocować wzrostem CTR i ROI. Dzięki analizie aktywności subskrybentów można dostosować ofertę, a personalizowany, marketingowy przekaz jest o wiele bardziej efektywny. Bo czy jest sens przedstawiać potencjalnemu Kowalskiemu książki historyczne skoro najczęściej kupuje i przegląda pozycje o wędkarstwie?

W celu zapewnienia pełnej synergii działań należałoby skonfrontować wszystkie działania, o których mowa powyżej z KPI (key performance indicators), czyli czynnikach takich jak: średnia liczba zamówień uzyskanych po wysyłce biuletynu, przeciętny wskaźnik kliknięć lub średnia wartość koszyka.

Gdzie sprawdza się personalizacja e-mail marketingu? Bardzo dobrze sprawdza się zarówno w cyklicznych newsletterach e-sklepów jak również, w mailach informacyjnych np. potwierdzających dokonanie transakcji. Takie działanie marketingowe nie polega tylko na zwróceniu się do klienta po imieniu, ale przede wszystkim na przedstawieniu mu personalizowanych rekomendacji zakupu produktów. Jeżeli wyślemy e-mail, którego zawartość nie trafi w potrzebę klienta, to zostanie on potraktowany jako zwykły SPAM. Jeżeli chcesz wysłać swój newsletter do 1 000 swoich klientów, to każdy z nich powinien otrzymać indywidualny zestaw produktów, które najbardziej mogą go zainteresować. Jak to zrobić? Dzięki nowoczesnym systemom firmy mogą skorzystać z gotowego oprogramowania, które zajmie się personalizacją oferty w e-mailach. Za przykład może posłużyć Quartic Mail, który wskazuje klientom produkty podobne do tych, które już kupili albo interesowali się na stronie. Adresaci, którzy w ostatnim czasie zakupili dany produkt w e-sklepie otrzymują e-mail, który stanowi uzupełnienie lub rozszerzenie poprzedniej propozycji. Tak skonstruowana wiadomość spotka się z aprobatą odbiorcy.

Efektywny e-mail marketing 1

– „Od blisko dwóch lat współpracujemy z firmą Data Force Group, która od niedawna oferuje na rynku e-commerce, nowoczesny system personalizowanych rekomendacji Quartic. Zdecydowaliśmy się skorzystać z QUARTIC dzięki któremu możemy realizować mailing z personalizowanymi rekomendacjami dla Klientów merlin.pl Jesteśmy bardzo mile zaskoczeni efektywnością oprogramowania. Te rekomendacje działają.” – przekonuje Anna Bogdańska,  Prezes Merlin.pl.

Do jednych z podstawowych zalet tych działań marketingowych należy ich mierzalność. Po wykonanej kampanii e-mail jesteśmy w stanie określić ile wiadomości zostało wysłanych, jaka rzeczywista ilość dotarła do adresata. Kto przeczytał wiadomość i co najbardziej zwróciło jego uwagę. Ponadto feedback o aktywności odbiorców jest rejestrowany natychmiast. Personalizowany e-mail marketing jest kierowany zarówno do przedsiębiorstw posiadających 100 odbiorców, jak i do tych, które posiadają milionowe bazy użytkowników. Za przykład może posłużyć sklep Amazon.com, który z powodzeniem stosuje strategię zamieszania personalizowanych rekomendacji w e-mail. Dzięki temu, jego użytkownicy dowiadują się o innych, ciekawych produktach z oferty sklepu. Amazon.com podpowiada klientom jaki film można jeszcze obejrzeć albo jaką książkę, która odpowiada ich potrzebom przeczytać.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top