Facebook: najpopularniejsze tematy w 2010 r. i wizualizacja relacji

Opublikowano: 14 grudnia 2010. Kategoria: Rynek. Tagi:

Po Google i Twitterze także Facebook przedstawił zestawienie najpopularniejszych tematów poruszanych w serwisie w mijającym roku. Pokazał też mapę świata społecznych relacji użytkowników.

Aby uzyskać odpowiedź na pytanie o najpopularniejsze trendy w tematach poruszanych w 2010 roku, zespół Facebooka przeanalizował aktualizacje profili w 236 krajach, porównując częstotliwość ich występowania do analogicznych danych z 2009 roku. Dzięki takiej metodologii udało się wyodrębnić te tematy, które zyskały najbardziej na popularności.

Warto pamiętać, że statusy na Facebooku nie są tym samym co komunikaty na Twitterze czy frazy wyszukiwane w Google. I tak na przykład najpopularniejszy wyrażeniem na Facebooku okazało się „HMU”, akronim „hit me up”, czyli skontaktuj się ze mną. Co ciekawe, w 2009 roku było to wyrażenie używane bardzo rzadko. W bieżącym roku pojawiało się głównie w weekendy oraz czas wakacyjny – wtedy występowało nawet 80 tys. razy dziennie.

Facebook: najpopularniejsze tematy w 2010 r. i wizualizacja relacji 1

Na kolejnych miejscach pojawiają się tematy popularne także w innych zestawieniach. Piłkarskie mistrzostwa świata, trzęsienie ziemi na Haiti czy dramat chilijskich górników z jednej strony, a z drugiej – iPad, iPhone 4 czy – bez niespodzianek – Justin Bieber.

Więcej na temat metodologii i poszczególnych trendów przeczytać można pod tym adresem.

Jednocześnie opublikowana została grafika przedstawiająca świat w kontekście społecznych interakcji na Facebooku. Paul Butler, pracownik serwisu, przedstawił wizualizację kontaktów pomiędzy użytkownikami, wykorzystując próbkę 10 mln par znajomych i biorąc pod uwagę miejsce ich obecnego przebywania.

Facebook: najpopularniejsze tematy w 2010 r. i wizualizacja relacji 2

Co ciekawe, Butler nie nałożył wyników swojego badania na mapę świata. Po wprowadzeniu danych do specjalistycznego programu, zarysy kontynentów pojawiły się same. Choć trzeba przyznać, że najmniej widoczne są Syberia i środkowa Afryka – być może wkrótce będą to jedyne oazy wolne od Facebooka?

Więcej na temat historii powstawania grafiki przeczytać można na tej stronie.

Dawid ZarazińskiFacebook: najpopularniejsze tematy w 2010 r. i wizualizacja relacji

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.