GDN: Sieć Reklamowa Google [art. ekspercki]

Opublikowano: 28 marca 2014. Kategoria: Pozycjonowanie. Tagi: ,

Google Adwords to nie tylko wyszukiwarka, ale także bardzo dynamicznie rozwijana sieć reklamowa, w której skład wchodzą tysiące witryn , serwis YouTube i inne strony Google, takie jak Gmail. Jak ją wykorzystać?

Dokładna liczba stron stanowiących sieć reklamową Google nie jest znana, jednak firma zapewnia, że dociera ona do ponad 83 proc. internautów z całego świata.

Często reklamowanie na tzw. „contencie” nie jest doceniane przez osoby prowadzące kampanie. Warto poświęcić nieco uwagi tej formie kierowania kampanii Adwords aby zrozumieć i docenić olbrzymie możliwości jakie niesie ona za sobą. Sieć reklamowa Google doskonale nadaje się zarówno do prowadzenia bardzo precyzyjnie targetowanych kampanii reklamowych jak i do kampanii zasięgowych.

Tę formę kierowania możemy z powodzeniem wykorzystywać do kampanii wizerunkowych, jak i do tych nastawionych na efekt. W zależności od potrzeby rozliczać możemy się w modelu CPC, CPM, albo CPA. W sieci reklamowej mamy do dyspozycji reklamy tekstowe, oraz całą gamę reklam graficznych. Możemy także wykorzystywać reklamy video i format Flash.

Sposoby kierowania kampanii

Olbrzymią zaletą systemu Adwords są szerokie możliwości kierowania reklam. Podstawowymi formami targetowania, jakie mamy do dyspozycji są:

  • Kierowanie kontekstowe (słowa kluczowe)
  • Kierowanie na miejsca docelowe
  • Kierowanie na tematy
  • Kierowanie na odbiorców

Kierowanie kontekstowe – automatyczne miejsca docelowe

Mechanizm kierowania kontekstowego dopasowuje nasze reklamy do wybranych treści w internecie za pomocą słów kluczowych. Kierowanie kontekstowe  nada się najlepiej, jeżeli chcemy umieścić nasze reklamy na wielu zbliżonych do siebie zakresem tematycznym stronach. W tym przypadku wybieramy słowa kluczowe, które najlepiej opisują temat witryn, gdzie chcemy emitować nasze reklamy. Tworząc grupę kontekstową powinniśmy skupić się raczej na jakości, niż ilości znajdujących się w niej słów kluczowych. Wybrane frazy powinny jak najbardziej precyzyjnie określać dany zakres tematyczny witryn.

Jeżeli zależy nam na tym, aby nasze reklamy wyświetlały się na  konkretnej witrynie możemy także spróbować wykorzystać opcję kierowania kontekstowego. Pozyskany ruch będzie w zdecydowanej większości przypadków tańszy, niż ma to miejsce w przypadku kierowania na miejsca docelowe. Wybieramy więc słowa najlepiej charakterystyczne dla danej witryny. Na przykład gdyby ktoś chciał umieszczać reklamy za pomocą kierowania kontekstowego na stronie Semahead, powinien utworzyć grupę reklam zawierającą takie słowa jak: Semahead, Semahead pl, Semahead.pl, i dodatkowo: produkty, klienci, o nas, aktualności itd.

Kierowanie na wybrane miejsca docelowe

Ta opcja jest nieco droższa niż kierowanie kontekstowe. Miejsca docelowe powinniśmy wykorzystywać, gdy tworzymy kampanie wizerunkowe i bardzo zależy nam, aby reklamy wyświetlały się w konkretnych witrynach. Warto posłużyć się przy tym narzędziem Display Planner, które dostarcza danych o większości witryn sieci reklamowej. Szczegółowo opisaną procedurę ustalania zarządzanych miejsc docelowych znajdziemy w pomocy Adwords.

Mamy też możliwość połączenia kierowania kontekstowego z kierowaniem na miejsca docelowe. Miejscem docelowym może być cała witryna, ale także wybrane strony w obrębie danej witryny. Jeśli w danej grupie  reklam umieścimy słowa kluczowe i ustalimy kierowanie na miejsca docelowe, nasze reklamy będą wyświetlały się  kontekstowo w powiązanych miejscach, w obrębie wybranych miejsc docelowych.

Jeżeli nie chcemy aby nasze reklamy wyświetlały się na danych witrynach mamy możliwość wykluczenia zarówno miejsc docelowych, jak i powiązanych tematycznie grup witryn bezpośrednio z poziomu panelu Adwords.

Kierowanie na tematy

W przypadku tej metody mamy możliwość wyświetlania naszych reklam na witrynach, których treść związana jest konkretna tematyką. Każdy wydawca na etapie przystąpienia do programu Google Adsense definiuje swoją witrynę wybierając tematy (z puli określonej przez Google) wokół których zbudowany jest serwis. Oprócz tego roboty Google sprawdzają witryny partnerskie i kwalifikują je do danych kategorii tematycznych. Na tej podstawie reklamodawca po wskazaniu interesujących go tematów zapewnia sobie wyświetlenia na stronach z określonej dziedziny. Wśród tematów do wyboru mamy ogólne kategorie tj. Dom i Ogród , Zdrowie, jak również bardzo wąskie np. Odzież na rower czy … Gwoździe, śruby i łączniki

Kierowanie na odbiorców

Kolejną formą kierowania reklam w sieci  reklamowej jest kierowanie z uwzględnieniem zachowań odbiorców. Google Adwords daje możliwość kierowania reklam do zainteresowanych określonym tematem użytkowników, np. tylko do tych, którzy interesują się biznesem. Algorytm zapamiętuje zachowania użytkowników (odwiedzane witryny i wyszukiwane hasła) i wyświetla reklamy skorelowane z zainteresowaniami. W tej opcji kierowania dostępny jest także remarketing, który pozwala docierać do osób które wcześniej odwiedziły naszą stronę bądź wykonały na niej pożądaną akcję. Dodatkowo grupę odbiorców możemy zawężać kryteriami demograficznymi takimi jak płeć i przedziały wiekowe.

Sieć reklamowa Google jest intensywnie rozwijana w ostatnim czasie. System umożliwia użytkownikom coraz to nowe możliwości kierowania reklam. Stosowanie wszystkich omówionych tutaj opcji kierowania pozwala bardzo precyzyjnie dotrzeć do użytkowników. Warto zatem wykorzystywać wszystkie je aby skuteczniej realizować cele naszych kampanii.

GDN: Sieć Reklamowa Google [art. ekspercki] 1Autor tekstu: Marcin Kolonko, Specjalista ds. SEM, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy Interia.pl.

Przeczytaj również:

Dawid ZarazińskiGDN: Sieć Reklamowa Google [art. ekspercki]

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.