Za oknem śnieżna i mroźna zima, a w turystyce wyjazdowej mieszanka barw, temperatur i nastrojów. Portale turystyczne Wakacje.pl i EasyGo.pl, jak co miesiąc dokonały analizy wyborów zakupowych swoich klientów.
Najchętniej podróżujemy w parach. W listopadzie było to aż 62 proc. wszystkich dokonanych rezerwacji. To o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem, a jednocześnie o 3 punkty procentowe mniej niż w październiku tego roku.
O 2 proc. zyskały, rok do roku, wyjazdy zespołów rodzinnych 2+1 (rodzice i jedno dziecko). W tym roku takie właśnie oferty nabyło 11 proc. klientów internetowych. Zakupy singli pozostały na tym samym, co przed rokiem, 6 proc. poziomie. Podobny, stały obraz zachowały wyjazdy w składzie osobowym 2+2 (rodzice i dwoje dzieci) – 3 proc. rezerwacji oraz małe grupy składające się max. z 5 osób – 1% zakupów.
Za ile? Podobnie jak w październiku, także w listopadzie odnotowujemy lekką podwyżkę średniej wartości dokonywanej rezerwacji. W tym roku, w listopadzie klienci płacili za wycieczki średnio 4968 zł. Przed rokiem było to 4885 zł. Różnica niewielka, zaledwie 85 zł, ale z analitycznego obowiązku warto ją odnotować.
A jak wyglądają masowe statystyki progów zakupowych? Po oferty najdroższe, w cenie powyżej 5 tys. zł sięgnęło w listopadzie 33 proc. (2009 – 35 proc.) klientów. Na drugim miejscu znalazły się propozycje z przedziału cenowego 3-4 tys. zł. Takie propozycje wybrało w listopadzie 21 proc. kupujących (2009 – 19 proc.).
19 proc. klientów wybrało wycieczki z grupy cenowej 4-5 tys. zł. (2009 – 16 proc.). Oferty z przedziału cenowego 2-3 tys. zł wzbudziły zainteresowanie 14 proc. (2009 – 15 proc.), a propozycje poniżej 2 tys. zł zdecydowało się zakupić 13 proc. (2009- 15 proc.) turystycznych internautów.
Na ile? 65 proc. klientów, dokładnie tyle samo co w roku ubiegłym, kupując oferty w listopadzie zdecydowało, że będą wyjazdy 7-dniowe. Spadła wartość wyjazdów 14-dniowych. Wypoczynek w innych, mniej standardowych formach czasowych wybrało 15 proc. kupujących.
Kierunki POP Turystyki. Miesiąc temu pisaliśmy o ostatnich ofertach sezonu LATO 2010, a już w listopadzie widać nowalijki LATA 2011. Egipt bez względu na sezon pozostaje liderem kierunkowym wyborów naszych rodaków. W minionym miesiącu jego oferty zakupiło aż 62 proc. klientów. To roczny rekord tego kierunku w ciągu jednego miesiąca sprzedażowego! W tym roku jego listopadowy wynik jest o 12 proc. lepszy niż przed rokiem i o 3 proc. lepszy niż w październiku tego roku.
– Dlaczego Polacy wciąż uparcie latają do Egiptu, mimo, że większość z nas już tam była, w dużej mierze nawet kilkukrotnie? Oczywiście, możemy wytoczyć wielkie sztandary i transparenty z równie wielkimi hasłami: bo jest tam ciepło i słonecznie przez cały rok; bo to tylko 3 godziny lotu z Polski; bo to tańsza od krajów europejskich strefa przeliczeniowa na/z Dolara; bo to ogromne przestrzenie i wielkie, doskonale zagospodarowane hotele; bo jest tam bardzo dobrze zorganizowana infrastruktura i animacja polska, bo Egipt ma aż 4 destynacje stricte wypoczynkowe; bo rafa koralowa jest tam na wyciągnięcie ręki; bo to kraj wypoczynku, ale także ogromnej historii, kultury, cywilizacji… I to wszystko jest prawdą!
Dziś Egipt w ofercie chce mieć niemal każdy touroperator. To najlepsza na polskim rynku lokata kierunkowa. I nie straszne są mu rekiny, powodzie, czy próby aktów przemocy. Egipcjanie są silnie zabezpieczeni, skoncentrowaniu i przygotowani. W chwili zagrożenia działają błyskawicznie i każdą sytuację kryzysową pokonują w oka mgnieniu. Wszak wiedzą, że ile dla ich gospodarki znaczy turystyka. Potrafią ja budować, rozwijać, zabezpieczać i promować.
W kontr obrazie jawi mi się Grecja i jej wielka przegrana z minionego sezonu. Mimo dużej sympatii jaką do tego kraju mają Polacy, organizacje odpowiedzialne za jego promocję i PR nie umiały obronić negatywnej komunikacji związanej z wewnętrznymi problemami. Obraz rozgoryczonej finansowymi problemami ateńskiej ulicy przykrył w przekazach medialnych wolne od takich problemów widoki wysp greckich. A szkoda. Oby wszyscy szybko odrobili także tą lekcję. – komentuje Michał Pilkiewicz, Prezes Zarządu Enovatis S.A.
Na drugim miejscu zestawienia notujemy zdecydowanie zimowe Włochy. W tym roku jego oferty kupiło 10 proc. narciarskich klientów. Niestety w porównaniu, rok do roku, Włochy straciły 6 punktów procentowych (2009 – 16 proc.). Miesięczne podium POP turystyczne , na trzecim miejscu zestawienia, zamyka zdecydowanie ciepła Tunezja. Mamy pierwsze wynikowe zobrazowanie zakupów na kolejny sezon letni w promocji przedsprzedażowej „Wcześniej Taniej”. Listopadowe zakupy w kierunku tunezyjskim dokonało 7 proc. klientów.
Na czwartym miejscu kierunkowych wyborów odnajdujemy Hiszpanię z 6 proc. udziałem w sprzedaży, a na piątym ex aequo zimową Austrię i zdecydowanie letnią Turcję. Oba kierunki zyskał sympatię 4 proc. naszych klientów.
Kierunki egzotyczne. Listopad to trzeci miesiąc ścisłego sezonu w turystyce egzotycznej. U nas za oknem śnieg, a w dalekich kierunkach trwa pełnia lata i prawdziwy festiwal barw. Pomału stabilizuje się obraz wyborów egzotycznych w tym sezonie.
Palma pierwszeństwa w listopadzie, podobnie jak w październiku, należy do Kenii. W tym roku wybrało ją 31 proc. egzotycznie zorientowanych klientów. To aż o 8 punktów procentowych więcej niż w tym samym miesiącu 2009 roku i o 3 punkty więcej niż w październiku 2010.
Na drugim miejscu klasyfikuje się Kuba z 10 procentowym awansem w stosunku do ubiegłego roku. Na miejscu czwartym, ex aequo Dominikana i Sri Lanka. Egzotyczne TOP 5 listopada zamyka Wenezuela, która dzięki ciekawym cenowo ofertom i tańszym lotom czarterowym ma szansę na jeszcze wyższe pozycje zestawienia.
Hotele. Listopad to kolejny miesiąc, w którym w POP turystyce przeplatają się kierunki całoroczne, zimowe i letnie. Bazując na liście najczęściej wybieranych kierunków przygotowaliśmy listę najczęściej wybieranych hoteli w minionym miesiącu. Gdzie lubią i chcą zatrzymywać się Polacy? Poniższa tabela doskonale obrazuje odpowiedź na to pytanie. Wszystkie obiekty w kierunkach letnich posiadają podaną standaryzację obiektu i ocenę powracających z wakacji naszych klientów (na podstawie programu OPINIE). Kierunki zimowe posiadają takie opisy tylko częściowo, gdyż wiele obiektów to pensjonaty, apartamentowce i małe hotele, które często nie podlegają takim ocenom.
Biura podróży. Po raz pierwszy od wielu miesięcy Itaka została zdetronizowana. I to bardzo wyraźnie. Nowym liderem sprzedażowym wśród klientów internetowych został Neckermann. Jego propozycje w minionym miesiącu kupiło aż 15 proc. klientów. Odmiennie kierunkowo, ale także wysoko w sprzedaży zaprezentował się w listopadzie Sun&Fun. Bieżące oferty do Egiptu oraz propozycje przedsprzedażowe na sezon LATO 2011 kupiło aż 12 proc. klientów. Itaka, ze swoją ofertą zyskała w minionym miesiącu sympatię co 10-go kupującego (10 proc.).
Rezydenci. Najlepszą bo maksymalną ocenę za jakość listopadowi klienci przyznali terenowym pracownikom biura Ecco Travel. Na drugim miejscu odnajdujemy rezydentów Easy Travel i Logos Travel.
Katalog, a realia. Zdaniem listopadowych klientów powracających z wakacji najlepsze i najbardziej rzetelne materiały promocyjne i opisowe ( w których rodzaj i jakość usług zbliżone były do sytuacji rzeczywistej na miejscu wypoczynku) miały biura 7islands, Ecco Travel, Konsorcjum Biur Podróży, Logos Travel i Atur. Wszystkie wymienione zdaniem klientów zasłużył w tej kategorii na maksymalną ilość punktów – 5,0.
Na drugim miejscu z wynikiem 4,5 pkt. znalazły się biura Wezyr, Oasis Tours i Exim Tours. Trzecie miejsce należy do lekko ustępującego w punktacji (4,4 pkt.) BP Alfa Star.
Dojazd. W listopadzie notujemy spadek wycieczek samolotowych o 4 punkty procentowe w stosunku do października. Jednocześnie awansują one o 7 punktów w stosunku do listopada 2009. Zestawienie porównawcze wskazuje wyraźnie, że samolotówki, rok do roku, zyskały kosztem wyjazdów z tzw. dojazdem własnym. Te, w minionym miesiącu, wybrało 20 proc. klientów. Przed rokiem samodzielnie w podróż wyruszyło 26 proc. kupujących. Na wyjazdy autokarowe zdecydował się w listopadzie tylko 1 proc. kupujących (2009 – 2 proc.).
Wyżywienie. 63 proc. klientów wybrało pełną opcję żywieniową czyli ulubiony pakiet polskiego turysty – All Inclusive (ALL). To wzrost aż o 13 punktów procentowych w stosunku do listopada 2009. W tym samym czasie spadło zainteresowanie oferta śniadań i obiadokolacji (HB) z 32 proc. w roku 2009 do 20 proc. w 2010.
Last Minute. Aż o 5 punktów procentowych podniosła się – w porównaniu rocznym – wartość zakupów ofert promocyjnych last minute. W roku 2009 takie propozycje nabyło 12 proc. listopadowych klientów internetowych, a w tym roku aż 17 proc. kupujących.
Wcześniej Taniej. Listopad to także czas pierwszych, jeszcze nie promowanych, ale już dostępnych w sprzedaży ofert na sezon LATO 2011. Badając ten parytet ofertowy odnotowujemy mniejsze niż przed rokiem zainteresowanie zakupowe. W listopadzie 2010 oferty przed-sprzedażowe kupiło 16 proc. klientów, zaś przed rokiem, w tym samym miesiącu, było to 19 proc. sprzedaży.
Wpisy promowane
- Nowoczesna strona internetowa – najważniejsze narzędzie rozwoju lokalnego biznesuW dzisiejszych czasach brak profesjonalnej strony internetowej jest jak nieistnienie w oczach współczesnych klientów. Dla lokalnych przedsiębiorców odpowiednio zaprojektowana witryna ...
- Długopisy plastikowe i metalowe z nadrukiem – czy warto wykorzystać je w kampanii promocyjnej firmy?Długopisy plastikowe i metalowe to jedne z popularniejszych gadżetów reklamowych – są niedrogie, praktyczne i mają ogromny potencjał marketingowy. Można ...
Zobacz ofertę Wpisów promowanych.
Wydarzenia
15.05.2025 Javeloper 2025 (online)
20.05.2025 - 21.05.2025 E-Commerce Connect
21.05.2025 - 22.05.2025 V FORUM LOYALTY PLANET 360°
21.05.2025 VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska
04.06.2025 - 05.06.2025 VI FORUM DIGITAL EVOLUTION FOR PHARMA & MEDICAL
30.06.2025 - 01.07.2025 Code Europe
Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!