Groupon debiutuje na giełdzie

Opublikowano: 4 listopada 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Tak jak zapowiadaliśmy prawie dwa tygodnie temu, serwis zakupów grupowych Groupon zadebiutuje dziś na giełdzie. Zainteresowanie jest ogromne. Projekt wyceniany jest na blisko 13 mld dolarów.

Groupon wycenił swoje akcje na 20 dolarów za sztukę, czyli więcej niż spodziewane 16-18 dolarów. Firma pozyskać chce 700 mln dolarów. Wycena serwisu zbliżyła się do astronomicznych jak na tak młody projekt (założony w 2008 r.) 12,8 mld dolarów. To druga pod względem wielkości oferta publiczna spółki internetowej – rekord z 2004 r. należy do Google (23,1 mld dolarów).

Groupon debiutuje na giełdzie 1Zainteresowanie akcjami Groupona jest ogromne. Tak duże, że firma zdecydowała się na dodanie pięciu milionów udziałów. Łącznie sprzedanych zostanie 35 mln akcji, czyli zaledwie 5 proc. udziałów w firmie.

Jak widać, do inwestorów nie trafiła krytyka adresowana w stronę Groupona. Zarzuca się firmie m.in. nieczytelne i mogące wprowadzać w błąd przedstawnie sprawozdań finansowych oraz to, że projekt wciąż przynosi straty. Ostatnie kwartale wyniki finansowe to jednak 19 mln dolarów zysku z działalności w Ameryce Północnej (w ujęciu międzynarodowym to 21 mln dolarów straty wobec 52 mln kwartał wcześniej), co zdaje się podziałało na wyobraźnię inwestorów. Efekty przynoszą również miliony wydane na marketing.

Coraz więcej komentatorów pyta jednak: czy mamy do czynienia z kolejną bańką internetową?

 

Dawid ZarazińskiGroupon debiutuje na giełdzie

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.