Według IAB Polska prawie dla wszystkich aktywnych internautów przy wyborze produktów i usług przydatna jest komunikacja online. Które formy cieszą się największą uwagą internautów?
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w grudniu 2012 zrealizował badanie wśród aktywnych internautów, skupiając się na e-handlu z perspektywy szerokiego portfolio kanałów komunikacji cyfrowej. Z badania wynika między innymi, że 97 proc. ankietowanych użytkowników sieci dokonało kiedykolwiek zakupu przez internet, zaś 95 proc. rozważa e-zakupy w przyszłości, a kluczową rolę w procesie zakupowym odgrywa komunikacja cyfrowa. Do najważniejszych źródeł informacji należy reklama (tzw. „media paid”, 90 proc.).
Branża e-commerce jest w pewnym sensie uprzywilejowana, ponieważ najpełniej może czerpać z możliwości reklamy online. To właśnie podmioty oferujące usługi i sklepy internetowe są największymi beneficjentami retargetingu, systemów analitycznych czy performance marketingu – komentuje wyniki badania Krzysztof Beniowski, dyrektor ds. rozwoju produktu reklamowego Gazeta.pl.
Kolejne pod względem ważności są tzw. „media owned”, czyli wszelkie kanały kontrolowane przez markę, takie jak strona www, profil marki w serwisie społecznościowym, mobilna wersja serwisu, aplikacja, sklep internetowy, wirtualny katalog itp. Wymienia je przeszło trzy czwarte badanych (76 proc.). Każda z tych platform służy tworzeniu unikalnego „brand experience”.
Ważne jest jednak, żeby do obecności marki w każdym z kanałów podchodzić indywidualnie, biorąc pod uwagę ich specyfikę ze względu na przyzwyczajenia i oczekiwania internautów, wynikające z kontekstu użycia danej platformy – podkreśla Magdalena Kurylak, strategic planner w GoldenSubmarine.
Duże znaczenie mają także opinie w sieci, tworzone przez internautów, czyli tzw. media earned. Są one wsparciem w procesie zakupowym dla ponad dwóch trzecich badanych (67 proc.). Joanna Nieminuszczy, CEO społeczności.pl zwraca uwagę, że przeciętny konsument ma dzisiaj dostęp do szerokiej bazy informacji o produktach w mediach społecznościowych, determinuje działania marki i skłania ją do poszukiwania nowych sposobów na obecność w tym kanale komunikacji.
Według IAB, polska branża e-commerce ma wyjątkowo duży potencjał na tle krajów europejskich.
Większość internautów jest otwarta na zakupy online, jedynie od sprzedawców internetowych zależy, czy stworzą odpowiednio atrakcyjną ofertę – zaznacza Tomasz Karwatka, prezes Divante.
Kluczem do sukcesu w komunikacji e-sklepu jest wykorzystywanie różnych kanałów oraz dywersyfikacja działań promocyjnych – dodaje Dorota Bachman, dyrektor marketingu i rozwoju biznesu empik.com.
Raport z badania można pobrać z tego adresu.
Badanie IAB U&A 2012’Q4 zrealizowano w grudniu 2012 metodą wywiadów internetowych CAWI na panelu ResearchNow, który swym zasięgiem obejmuje 6,5 mln internautów z 38 krajów świata. Objęto nim 797 polskich aktywnych użytkowników sieci, czyli osoby które korzystają z internetu codziennie lub prawie codziennie. Próba została dobrana tak, aby odzwierciedlać populację aktywnych internautów ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania oraz województwo. Struktura została oparta o dane z badania NetTrack MillwardBrown będącego standardem rynkowym, na którym oparty jest m.in. Megapanel PBI/ Gemius (podstawowe źródło wiedzy o zachowaniach polskich internautów w sieci).
Wpisy promowane
- 5 kluczowych powodów, dla których warto zainwestować w system ERPSystemy ERP przydatne są z wielu powodów. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie zarządzania firmami, których działanie opiera się na współpracy ...
- Co zrobić, aby zwiększyć swoją szansę na otrzymanie pracy w IT?Szukasz pracy w sektorze nowoczesnych technologii i zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby zwiększyć szansę na otrzymanie wymarzonej posady? Przede ...
Wydarzenia
4. Data Economy Congress
07.10.2024 - 08.10.2024
CyberTrust 2024
07.10.2024 - 08.10.2024
AI Biznes Forum
29.10.2024 - 30.10.2024
Najnowsze wpisy
- Webinary jako Nowa Forma Dochodu: Analiza Polskiego RynkuW tym roku najbardziej dochodowy polski webinar dotyczył ratownictwa medycznego i zarobił ponad 83 tys. zł. Wydarzenia online z branży ...
- Raport „E-commerce w Polsce 2024” – Stabilny odsetek polskich internautów kupujących onlineWedług najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2024”, odsetek polskich internautów dokonujących zakupów online utrzymuje się na stabilnym poziomie. W 2023 ...
- IdoSell nawiązuje współpracę z AdyenIdoSell, znana platforma e-commerce w Polsce, ogłosiła strategiczną współpracę z Adyen, globalną platformą technologii finansowych. W ramach tej współpracy Adyen ...
- Raport – handel opiniami w sieciFirmy sprzedające w sieci walczą coraz zacieklej o klientów. A ponieważ aż 95% internautów przed zakupem sprawdza recenzje, to niektóre ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.