iAd: platforma reklamy mobilnej od Apple? [Aktualizacja]

Opublikowano: 1 kwietnia 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , , , , ,

Kwiecień może należeć do firmy Apple. Na rynku zadebiutuje długo oczekiwany tablet iPad. To jednak nie wszystko. Jeśli wierzyć pojawiającym się plotkom już za kilka dni wystartować ma iAd – platforma reklamy mobilnej spod znaku nadgryzionego jabłka.

Firma Apple pokazała, że potrafi zmieniać oblicze rynku wprowadzając nowe rozwiązania i produkty. Pojawienie się iTunes Store jest wydarzeniem, które zmieniło oblicze branży muzycznej, a telefonu iPhone – rynku smartfonów. Czy podobna rewolucja czeka nas rynku reklamy mobilnej?

iAd ma być konsekwencją przejęcia przez Apple firmy Quattro Wireless w styczniu bieżącego roku za (za 275 mln dolarów). Nie wiemy jak wyglądać będzie nowa platforma, ani jakie będą jej funkcjonalności i ceny. Możemy jednak, przyglądając się dotychczasowym produktom z nadgryzionym jabłkiem, założyć, że wyróżniać się będzie prostotą i łatwością zakupu reklam. Kto wie, czy podobnie jak w iTunes nie wystarczą dwa kilki by kupić reklamę wyświetlaną na iPodach, iPhone’ach i iPadach?

Pojawianie się iAd jest również komentowane jako kolejny cios wymierzony w „szorstką przyjaźń” pomiędzy Apple a Google. Obie firmy chcą być postrzegane jako niezwykle innowacyjne, oferujące nowoczesne rozwiązania – takie jak chociażby telefony, czy systemy mobilne (iPhone OS i system Android są obecnie dla siebie największą konkurencją). Nie inaczej będzie zapewne na rynku reklamy mobilnej. Warto wspomnieć, że pod koniec ubiegłego roku Google przejął za 750 mln dolarów jednego z największych dostawców tego typu usług – firmę AdMob.

Ciekawa wydaje się również prognozowana data pojawienia się iAd. Jeśli data się potwierdzi, będzie to zaledwie cztery dni później od debiutu na rynku tabletu iPad. Może to oznaczać, że już nowy komputer Apple będzie wykorzystywał w pełni możliwości platformy reklamowej.

Oszacowanie wartości całego rynku reklamy mobilnej jest niezwykle trudne, głównie z tego powodu, że jest to młoda gałąź marketingu. Według badań firmy Jupiter Research jest on wart obecnie 13 mld dolarów, a jego wartość wzrośnie do 2014 roku do poziomu 12,7 mld dolarów.

[Aktualizacja]

iAd: platforma reklamy mobilnej od Apple? [Aktualizacja] 1Nasze przewidywania potwierdziły się; przy okazji wczorajszej (8.04.10) prezentacji nowej odsłony systemu operacyjnego dla urządzeń przenośnych, Apple pokazało swoją wizję reklamy mobilnej. I trzeba przyznać – udało jej się zaskoczyć.

Reklamy będą wyświetlane i przechowywane przez Apple, z krótkim procesem ich akceptacji. 60 proc. zysków trafi do deweloperów.

Ideą stojącą za iAd ma być, jak mówił Steve Jobs, połączenie interaktywności z emocjami, w jedną treść. Wszystko w technologii HTML5. Będą to więc być mogły małe aplikacje wewnątrz aplikacji np. gry, wideo, interaktywne quizy. W prezentowanym wczoraj przykładzie reklamy filmu Toy Story 3, użytkownicy po kliknięciu w w reklamę wewnątrz jakieś aplikacji są przenoszeni do oddzielnej przestrzeni, gdzie mogą przeczytać informacje o filmie, obejrzeć trailer, zagrać w grę – cały czas pozostając wewnątrz pierwotnej aplikacji. Będzie można nawet kupować produkty za pomocą reklamy.

To na razie wszystko, co wiemy o funkcjonowaniu iAd. Czy będzie to produkt masowo wykorzystywany, czy tylko platforma dla najbogatszych? Przekonamy się po jej oficjalnym uruchomieniu.

Źródła: MediaPost, Mashable, gdgt

Dawid ZarazińskiiAd: platforma reklamy mobilnej od Apple? [Aktualizacja]

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.