iTunes i dwie Europy

Opublikowano: 9 marca 2009. Kategoria: Bez kategorii. Tagi: , , , , ,

iTunes, największy na świecie internetowy sklep multimedialny, bez problemów działa w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech. Polska oraz inne byłe kraje postkomunistyczne należące do Unii Europejskiej nie mają natomiast dostępu do katalogu muzyki i filmów oferowanych w sklepie Apple.

Kiedy Komisja Europejska w 2007 roku wszczęła w tej sprawie śledztwo, Apple wyjaśniał zaistniałą sytuację odmiennymi regulacjami dotyczącymi praw autorskich odnośnie multimediów w nowych krajach UE. Zapewniano wtedy, że oferta zostanie udostępniona poza kraje „starej” Unii, gdy tylko przeszkody zostaną usunięte.

We wrześniu 2008 r. firma Jobsa odpowiedziała już bardziej dobitnie na działania komisarz Neelie Kroes w sprawie internetowego handlu. Gazeta Wyborcza cytuje komunikat koncernu: „Powód, dla którego sklep iTunes nie jest dostępny w każdym państwie Unii Europejskiej, jest taki, że wiele krajów nie oferuje wystarczająco dużego rynku, który by uzasadniał koszty i wysiłek potrzebne do sprzedaży w danym kraju”. Tak więc do kwestii praw autorskich doszła dochodowość inwestycji.

W ostatni czwartek sprawa ponownie wróciła w wyniku opublikowania raportu dotyczącego e-handlu na terenie Eurolandu: 33% osób korzystających z usług sklepów internetowych doświadczyło odmowy dostępu do oferty. Zdaniem Komisji Europejskiej jest to niedopuszczalne, gdyż obowiązuje prawo swobodnego handlu. Rzecznik komisarz Megleny Kunevy, autorki raportu, poinformowała, że konsultanci unijni będą tę sprawę badać poprzez podszywanie się pod potencjalnych klientów sklepów internetowych w różnych krajach aby określić rzeczywistą skalę zjawiska. Wyniki mają być znane we wrześniu tego roku.

http://wyborcza.pl/1,82244,6358020,Tu_nie_gra_muzyka.html

Sylwester KozakiTunes i dwie Europy

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.