Święta coraz bliżej i większość z nas zastanawia się nad zakupem prezentów dla swoich najbliższych. Coraz więcej Polaków idąc z duchem czasu robi zakupy za pomocą komputera i Internetu. Niestety okres przedświąteczny to również „żniwa” dla różnego rodzaju oszustów i naciągaczy – ostrzegają specjaliści z Mediarecovery, firmy zajmującej się informatyką śledczą.
Grudzień i styczeń każdego roku to okres w którym znacznie zwiększa się liczba osób, które zostały poszkodowane robiąc zakupy przez Internet i zwracają się do nas z prośbą o pomoc i radę – mówi Sebastian Małycha, prezes zarządu Mediarecovery – Stąd też pomysł opracowania zbioru porad podnoszących bezpieczeństwo wirtualnych klientów.
Krok 1: Bezpieczeństwo komputera
Najlepsze porady i rozwaga nie pomogą jeśli nie zadbamy o sprawy podstawowe jakim jest bezpieczeństwo komputera, z którego chcemy dokonać transakcji. Mediarecovery zaleca:
1. Używaj oryginalnego, stale aktualizowanego oprogramowania.
2. Używaj oprogramowania antywirusowego i zapory ogniowej. Pamiętaj by stale były aktualizowane. W sieci można znaleźć wiele tego typu programów, które w domu można użytkować bezpłatnie.
3. Regularnie skanuj komputer zainstalowanym oprogramowaniem chroniącym.
4. Nie dokonuj zakupów z nieznanych komputerów, np. w kafejce internetowej.
Krok 2: Bezpieczeństwo przesyłanych danych
Cyberprzestępcy uciekają się do wielu różnych sztuczek by oszukać nieświadomego internautę. Co może zrobić ten ostatni żeby podnieść swoje bezpieczeństwo?
1. Adres sklepu internetowego zawsze wpisuj ręcznie. Różnego rodzaju linki mogą przekierować cię do fałszywych stron internetowych, wizualnie nie do odróżnienia od oryginalnych. Wszystkie informacje jakie tam wprowadzisz (dane osobowe, nr karty kredytowej) padną łupem cyberprzestępcy.
2. Zawsze sprawdzaj czy na stronie rejestracji lub logowania połączenie jest szyfrowane. Początek adresu strony internetowej powinien zaczynać się od „https”. W oknie przeglądarki powinien zostać wyświetlony symbol kłódki.
3. Sprawdź ważność certyfikatu klikając symbol kłódki.
4. Sprawdź czy ze sklepem można się skontaktować w inny sposób niż za pomocą poczty elektronicznej.
5. Sprawdź politykę prywatności i bezpieczeństwa, regulamin oraz gwarancję na oferowane produkty.
Krok 3: Weryfikacja potwierdzenia zakupu
Wybór produktów to nie ostatni etap w którym powinieneś zachować czujność. Co jeszcze należy zrobić by w miarę bezpiecznie otrzymać przesyłkę?
1. Sprawdź jak szybko w twojej skrzynce pocztowej powinno znaleźć się potwierdzenie zamówienia. Jeśli podany na witrynie internetowej sklepu termin zostanie przekroczony od razu interweniuj.
2. Zweryfikuj wysłane przez sklep potwierdzenie z zakupem, którego chcesz dokonać.
3. W przypadku otrzymania maila z prośbą o ponowne podanie swoich danych w żadnym przypadku tego nie rób. Możesz zadzwonić do sklepu internetowego i poinformować o takim wydarzeniu. Żaden dbający o bezpieczeństwo sklep nie będzie wymagał podawania danych osobowych w e-mailu. Tego typu działania powinno się przeprowadzać wyłącznie podczas połączenia szyfrowanego ze stroną sklepu.
Krok 4: Zdrowy rozsądek
Podobnie jak w przypadku tradycyjnej formy, podczas zakupów przez Internet zawsze powinniśmy zachować zdrowy rozsądek – dodaje Sebastian Małycha – Uważajmy na to gdzie i komu podajemy numer swojej karty kredytowej, korzystajmy ze sprawdzonych sklepów internetowych. Jeśli to nasze pierwsze zakupy można zapytać znajomych z jakich witryn korzystają, czy są problemy z dostawą, czy dostarczony towar zgodny był z oczekiwaniami.
Wpisy promowane
- Inwestowanie długoterminowe: dlaczego wszystko jest lepsze od gotówki?Zastanawiając się nad sposobami lokowania kapitału, wielu z nas instynktownie skłania się ku trzymaniu środków w gotówce. Wydaje się to ...
- Style przywództwa a zarządzanie zmianą w organizacjiZarządzanie zmianą w organizacji to proces, który wymaga nie tylko odpowiedniej strategii i narzędzi, ale także właściwego przywództwa. Różnorodne metody ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.