Janmedia Interactive: badanie użyteczności GPS

Opublikowano: 11 sierpnia 2008. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Jesteśmy w samym środku wakacji, a tuż przed sezonem urlopowym wzrasta sprzedaż urządzeń nawigacji samochodowej GPS. Wg serwisu www.roadlook.pl sprzedaż GPSów w 2007 roku wyniosła 250 tys., zaś w tym roku szacuje się jej dalszy wzrost o ok. 80%. Eksperci oceniają, że nasycenie rynku to ok. 10%, a sam rynek wykazuje dynamiczną tendencje wzrostową. Eksperci Janmedia Interactive przygotowali badanie użyteczności interfejsów trzech najpopularniejszych urządzeń GPS.
O popularności nawigacji samochodowej w okresie wakacyjnym decyduje przede wszystkim grubszy portfel Polaków, którzy chętnie wydają pieniądze na wycieczki
i udogodnienia z nimi związane a także znaczący spadek cen urządzeń. Nie bez znaczenia jest też fakt pojawienia się coraz lepszych ofert oraz szacowane przez firmy transportowe oszczędności czasu i paliwa dzięki korzystaniu z nawigacji.

Janmedia Interactive: badanie użyteczności GPS 1

Popularności GPS’ów towarzyszy rosnąca konkurencja na rynku. Warto więc zadbać o użyteczność interfejsu GPS’a. Usability GPS’a, w tym aspekty związane z łatwością obsługi i intuicyjnością, jest istotne przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo jazdy. Ważny jest też ogólny poziom satysfakcji płynącej z wykorzystywania produktu: dobry GPS nie powinien odciągać uwagi kierowcy od prowadzenia samochodu, a design interfejsu nie powinien rozpraszać, lecz ułatwiać pracę z nawigacją. W trasie często nie ma czasu czy możliwości, by się zatrzymać i dłuższy czas szukać potrzebnych opcji na wyświetlaczu GPSa a skupienie uwagi się na obsłudze nawigacji podczas prowadzenia samochodu (np. wklepywanie adresu) może okazać się nawet groźne dla życia. Z tego powodu interfejs powinien być jak najbardziej czytelny i intuicyjny, a kluczowe funkcjonalności znajdować się „pod ręką”. Jednym z głównych celów użyteczności GPS’a jest łatwość wykonywania najważniejszych funkcjonalności takich jak np. ustalenie trasy, wyszukiwanie najbliższych POI (ang. points of interest), wyznaczanie drogi do domu oraz czytelność mapy i informacji przekazywanych podczas jazdy.

Janmedia Interactive: badanie użyteczności GPS 2

Eksperci wrocławskiej agencji Janmedia Interactive przygotowali jakościowe badanie użyteczności interfejsów trzech najpopularniejszych urządzeń GPS. Podstawowym celem testów było sprawdzenie, jak osoby początkujące w korzystaniu z nawigacji radzą sobie z podstawowymi funkcjonalnościami, jak odbierają interfejs urządzeń oraz czy jest on intuicyjny.

Janmedia Interactive: badanie użyteczności GPS 3

Testowi poddano trzy GPSy o zbliżonej wartości cenowej, wskazane przez sklep internetowy – Świat GPS – jako najbardziej popularne:

· SmartGPS SG620· Garmin nüvi 250w· Becker Traffic Assist 7977

Wnioski płynące z raportu zamieszczonego na stronie www.janmedia.pl, z pewnością zainteresują projektantów interfejsów, sprzedawców oraz inne osoby zajmujące się nawigacją. To pierwszy raport o użyteczności GPSów na polskim rynku.

Raport(pdf): www.janmedia.pl

Hanna LaskowskaJanmedia Interactive: badanie użyteczności GPS

Podziel się!

O autorze

hania