LATO 2009 – analiza turystycznych wyborów internautów

Umiarkowanie, spokojnie i raczej stabilnie. To najbardziej ogólne podsumowanie sezonu turystycznego LATO 2009 w turystyce wyjazdowej. Za nami okres pełen negatywnych emocji i informacji prasowych z odmianą słowa kryzys przez wszystkie możliwe przypadki. I choć branża odnotowała jedno smutne wydarzenie, jakim zawsze jest upadek touroperatora, to ostatnie lato było dużo lepsze niż początkowe prognozowano.

ŚWIAT – Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile?

To już praktycznie żadna nowość. Rodzinne wyjazdy turystyczne w skaldzie 2+1 i 2+2 zostały stale zdetronizowane na rzecz podróżujących par. Współczynnik statystyczny dla dwójek, za całe lato 2009, wyniósł aż 72 proc. wszystkich dokonywanych rezerwacji. Trójki stanowiły 16 proc. letniej sprzedaży, a czwórki tylko 5 proc. Tyle samo udziału w sprzedaży uzyskali podróżujący w pojedynkę.

TABELA-1

Zmienne kursy walut i zwirowania na światowych rynkach finansowych nie wpłynęły na ceny wycieczek. W okresie sezonu letniego ceny wyjazdów utrzymały się na niemal takim samym poziomie jak rok wcześniej, kiedy to nikt nawet nie myślał o kryzysie. Średnia cena rezerwacji w EasyGo.pl i Wakacje.pl wyniosła w tym roku 4824 zł, podczas gdy, w tym samym okresie roku 2008 było to 4612 zł. Różnica, rok do roku, o 212 zł  była, zatem nie wielka i z całą pewnością nie wpłynęła na decyzje zakupowe Polaków.

Mało tego. Wbrew wszystkim negatywnym informacjom, opatrzonym słowem „kryzys”, najczęściej wybierano oferty drogie, za które trzeba było zapłacić powyżej 5 tys. zł. Takich rezerwacji było w minionym lecie aż 28 proc. Drugie w zestawieniu, to rezerwacje z przedziału cenowego 3-4 tys. zł. Tu współczynnik sprzedaży zatrzymał się na 26 proc. Trzecie miejsce zestawienia to rezerwacje w przedziale 4-5 tys. zł z wynikiem 21 proc.

Warto zwrócić uwagę, że aż 75 proc. całej tegorocznej oferty letniej to propozycje od 3 tys. zł w górę. W analogicznym okresie roku 2008 te same przedziały wybrało łącznie 72 proc. klientów. Potwierdza to tezę o stabilności w zachowaniach i wyborach klientów kupujących swoje wakacje drogą internetową.

TABELA-2

Najwięcej kupujących w prezentowanym okresie, na miesiąc swojego urlopu i wyjazdu wybrało sierpień (27 proc.) oraz lipiec (26 proc.). Turystyczne zakupy na wrzesień dokonało 24 proc., a w czerwcu wyjechało tylko 12 proc. kupujących.  Co ciekawe aż 11 proc. kupujących w czasie szczytu sezonowego planowało swoje wakacje na miesiące posezonowe. Większość to zakupy dokonywane w końcu sierpnia i we wrześniu (egzotyka i wchodząca narciarska oferta zimowa).

TABELA-3

Egipt i Grecja. To dwa najbardziej topowe kierunki na letniej liście POP turystyki. Oba kraje przyciągnęły do siebie w minionym sezonie po 23 proc. rezerwujących w Internecie Polaków . W ubiegłym roku było dość podobnie. Egipt przyciągną wówczas 23 proc. klientów, a Grecja o jeden procent mniej.

Drugie miejsce na tegorocznej liście zajęła Turcja (19 proc.). Kolejne  kraje to Tunezja (14 proc.), Hiszpania (7 proc.), Bułgaria (5 proc.),  Włochy (4 proc.), Chorwacja (2 proc.), Austria i Francja (po 1 proc.).

TABELA-4

Choć masowa sprzedaż ofert egzotycznych zaczyna się dopiero w końcu sierpnia to obniżenie cen w wielu kierunkach wpłynęło znacząco na ilość dokonywanych rezerwacji. Konsekwencją tego pozytywnego zjawiska były zakupy ofert egzotycznych nie tylko w okresie jesienno zimowym, ale także ich świadomy wybór w czasie sezonu letniego. Nie są to jeszcze masowe ilości, ale wyraźnie wzrasta liczba rezerwacji egzotycznych, także w miesiącach krajowego lata.

Najbardziej popularne kierunki egzotyczne tegorocznego lata to Kenia z wynikiem 24 proc. rezerwacji egzotycznych,  Indonezja 18 proc., Dominikana 15 proc., Chiny 12 proc., Indie 9 proc., Tajlandia i Tanzania po 6 proc. oraz Kuba, Etiopia i Madagaskar po 3 proc. tej oferty.

W ubiegłym roku ewidentnym liderem wśród krajów egzotycznych była Kuba (38 proc.). Drugie miejsce należało do Kenii (11 proc.), a trzecie do Chin i Meksyku  (oba po 10 proc.).

TABELA-5

W minionym sezonie najczęściej wybieraliśmy hotele trzy i cztero gwiazdkowe przyznając im w ocenie programów opiniujących ponad 4 punkty. Podobnie było w latach ubiegłych. Wniosek jest jeden. Lubimy i potrafimy umiejętnie zestawić standaryzację obiektu w danych kierunkach z ceną jaką jesteśmy skłonni  za niego zapłacić. Hotele 3-gwiazdkowe wybrało 40 proc. klientów obu portali, a 4-gwiazdkowe 41 proc. Co ciekawe aż 14 proc. klientów postawiło na wyższy standard wypoczynku i wybrało obiekty 5-gwiazdkowe.

Większość klientów EasyGo.pl i Wakacje.pl przed wyborem hotelu na kolejne wakacje korzysta z porad i opinii pozostawionych przez swoich poprzedników. Dzięki temu wybór obiektu na najbliższy urlop jest prostszy, pewniejszy i dużo spokojniejszy. Baza programów oceniających „Opinie” w obu portalach to największy w Polsce katalog, gdzie swoje głosy pozostawiło już ponad 150 tys. turystycznych internautów.

Analizując hotelową pierwszą piątkę tego sezonu w obu portalach widać zbieżności kierunkowe, a nawet obiektowe. Klienci EasyGo.pl wybrali aż trzy obiekty w Egipcie, i po jednym w Grecji i Tunezji. Klienci Wakacje.pl decydowali się najczęściej na Egipt (3 hotele) i Tunezję (2 hotele).

W obu portalach silną pozycję w zestawieniu znalazł 4-gwiazdkowy, egipski hotel „Sunny Days El Palacio” z Hurghady. Dla klientów Wakacje.pl to niekwestionowany lider sezonu, dla rezerwujących w EasyGo.pl to wysoka pozycja nr 5. Co ważne, klienci obu platform rezerwacyjnych przyznali mu bardzo wysokie oceny powyżej 4 punktów na 5 możliwych do uzyskania. W Wakacje.pl było to 4,3 pkt. , a w EasyGo.pl  4,1 pkt.

Poniżej,  prezentujemy listę najczęściej wybieranych hoteli w portalach turystycznych Wakacje.pl i EasyGo.pl wg. liczby dokonanych rezerwacji oraz ich punktację przyznaną przez klientów. Najwyższa pozycja w zestawieniu (1) oznacza, że dany hotel wybierany był przez klientów najczęściej.

TABELA-6

Statystyka wyborów dokonywanych przez internetowych turystów portali EasyGo.pl i Wakacje.pl w okresie czerwiec – wrzesień 2009:
TABELA-7

Wbrew medialnym prognozom tegoroczny sezon nie obfitował w bankructwa i spektakularne plajty operujących na naszym rynku organizatorów turystycznych. W całym sezonie upadło tylko jedno biuro. Co prawda kilka mediów pokusiło się o typowanie jego następców, ale żadne typowanie nie okazał się trafne.

W sezonie lato 2009 klienci EasyGo.pl i Wakacje.pl najczęściej wybierali oferty biura podróży Itaka. Aż 16 proc. całej sprzedaży w ścisłym sezonie należało do tego opolskiego operatora. Drugą pozycję z wynikiem 14 proc. zajęło biuro Exim Tours, a trzecią Wezyr z 9 proc. udziałem sprzedaży.

Warto zauważyć, że w obu platformach sprzedażowych biurowy TOP5 tworzą znane marki, obecne na polskim rynku od wielu lat. To powtarzający się trend od wielu miesięcy, który świadczy ewidentnie o wysokiej świadomości zakupowej klientów internetowych.

1. Itaka – 16 proc.,
2. Exim Tours – 14 proc.,
3. Wezyr – 9 proc.,
4. Neckermann – 7 proc.,
5. Triada, Selectours, Rainbow Tours – po 4 proc.

Rezydenci tylko jednego biura otrzymali ocenę bardzo dobrą za całosezonową pracę od klientów internetowych. 5 pkt. na 5 możliwych do uzyskania przyznano pracy terenowych pracowników biura Ecco Travel.

Warto zwrócić uwagę, że cała rankingowa piątka otrzymała oceny od 4,2 pkt. w górę. Serdecznie gratulujemy tych wyników, bo staranne wykończenie usługi turystycznej wpływa szalenie wyraźnie na całościową ocenę pozostawioną przez klientów po wakacjach.

A oto cała lista TOP5 wraz z przyznaną punktacją:
1. Ecco Travel  –  5,0 pkt,
2. Easy Travel  – 4,6 pkt,
3. Święcki Ilios Holidays – 4,3 pkt,
4. Rainbow Tours  –  4,2 pkt,
5. Ecco Holiday – 4,2 pkt.

Opis katalogowy sobie, a rzeczywista sytuacja na miejscu wypoczynku sobie. O tym, że warto pokazywać wszystkie strony każdego produktu turystycznego zapewniać nikogo nie trzeba. Dobry, a przede wszystkim rzetelny i uczciwy  opis wpływa na uznanie klientów, którzy z zegarmistrzowską dokładnością potrafią rozliczyć każdą nieścisłość.

Zdaniem kupujących największą zgodność oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazały się w sezonie letnim biura Święcki Ilios Holidays  oraz Ecco Travel zdobywając po 4,0 pkt. na 5 możliwych do uzyskania.

1. Święcki Ilios Holidays  oraz Ecco Travel – oba po 4,9 pkt,
2. Scan Holidys i Easy Travel – oba po 4,7 pkt,
3.Ecco Holiday – 4,4 pkt,

Samoloty na szczycie transportowego podium. 9 na 10 turystów (93 proc.) w swoją podróż poleciało w tym sezonie letnim samolotem. Tylko 5 proc. wybrało dojazd własny, a 2 proc. postanowiło wybrać się na wakacje autokarem.

Ten obraz nie wiele się zmienia. Rok temu podział był bardzo zbliżony. Samoloty wybrało wówczas 87 proc. kupujących, dojazd własny 8 proc., autokar 5 proc.

Turystyk wyjazdowa z Polski odbywa się z 15 portów lotniczych. Aż 13 z nich odprawiło w tym sezonie, co najmniej 1 procent wyjazdowego ruchu turystycznego kupowanego  internecie. Najwięcej turystów wyleciało tradycyjnie z warszawskiego Okęcia (42 proc.). Drugą pozycję zajęły porty lotnicze Katowic i Wrocławia (po 14 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się poznański por Ławica. Poniżej prezentujemy całe zestawienie:

TABELA-8

Ten rok podobnie jak poprzednie, w zakresie wyżywienia,  należał do opcji All Inclusive. Podsumowanie 4 miesięcy ścisłego sezonu wakacyjnego dało wynik aż 60 proc. wszystkich rezerwacji. Wersję śniadań i obiadokolacji  (HB) wybrało 16 proc. kupujących, a bez wyżywienia (OV) na wakacje wybrało się  6 proc. Tyle samo klientów wybrało opcję samych śniadań.

TABELA-9

Kryzys na rynkach światowych miał sprawić, że lato 2009 miało być prawdziwym wielkim wysypem ofert typu last minute. Spekulowano, że to co nie sprzedało się w firstach zostanie przez organizatorów przecenione i ponownie wrzucone na rynek, jako last. Nic bardziej mylnego. Touroperatorzy, którzy nie sprzedali oferty w ramach firstów zlikwidowali sporo alotmentu i w konsekwencji na rynek trafiło procentowo tyle samo lastów, co zawsze.

Prawdę natomiast jest, że promocje last minute cieszyły się w tym roku bardzo dużym zainteresowaniem kupujących. Klienci czekali do ostatniej chwili ze swoimi zakupami licząc na atrakcyjne ceny. T e czasami udawało się złapać, ale oferta w ramach tej promocji była bardzo przebrana i jakościowo na niższym poziomie niż ta sprzed kilku miesięcy (first minute).

Aż 79 proc. klientów EasyGo.pl i Wakacje.pl kupiło w minionym sezonie letnim swoje wyjazdy w promocji last minute. W czerwcu i lipcu tego roku było to o 10 proc. mniej.

Może to oznaczać, ze klienci decydujący się na wcześniejsze zakupy w ramach promocji first minute planują swoje wyjazdy raczej na początek ścisłego sezonu turystycznego. Druga część sezonu to ewidentne wyjazdy z ofertami z ostatniej chwili.

A jak to wygląda w POLSCE?

Głównym regionem wypoczynku w sezonie letnim było tradycyjnie Polskie wybrzeże. Od Szczecina po Trójmiasto. Półwysep Helski i Mierzeja Wiślana. Od domków prywatnych, przez tradycyjne ośrodki wypoczynkowe, aż po luksusowe hotele i ośrodki odnowy i rehabilitacji SPA&Wellness.

Tradycyjnie najczęściej i najchętniej wybierano oferty z doskonałą infrastrukturą Pomorza Zachodniego. To tu skupione są liczne ośrodki, w których tradycyjnie wypoczywają nasi zachodni sąsiedzi. Co ciekawe w tym roku nie było ich tylu, co w latach ubiegłych. Dzięki temu zwiększyła się liczbą dostępna dla krajowego turysty. Średnia cena tegorocznej rezerwacji dla rodziny w modelu 2+1 to w badanym okresie wyniosła 2400 zł.

Nasi rodacy najchętniej wybierali obiekty 3 i 4-gwiazdkowe. Ważnym elementem było dobre i rozbudowane zaplecze rekreacyjne i animacyjne dla dzieci. Standardem już dziś jest basen, rowery, siłownia i place zabaw dla dzieci.

TABELA-10

W miesiącach czerwiec-wrzesień nastąpił wyraźny wzrost sprzedaży oferty zorganizowanej o 15 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2008. Zauważalna tendencja to nastawienie klientów na dużo lepsze warunki pobytowe oraz dodatkowe udogodnieniami na wypadek niepogody.

Wypoczyne.pl, portal turystyki krajowej zanotował w tym sezonie letnim spory odsetek klientów migrujących z oferty ogólnoświatowej do polskiej. Spora część otwarcie przyznawała, że wybór oferty krajowej podyktowany jest niższymi możliwościami finansowymi w tym sezonie.

Ciekawostką jest fakt, że właściciele krajowych obiektów po raz pierwszy przyjęli masową strategię przedsprzedaży wakacyjnej w promocji typu wcześniej-taniej. Dzięki temu klient mógł planować swoje polskie wakacje z dużym wyprzedzeniem, a właściciele hoteli i ośrodków zyskali pewność sprzedaży przygotowanych na sezon miejsc.

Okiem managera – Magdalena Krzywosińska, dyrektor promocji w portalach turystycznych EasyGo.pl & Wakacje.pl:

magdalena_krzywosinskaKryzys, kryzys, kryzys. To hasło słychać niemal wszędzie. Ale czy miało ono wpływ na wyjazdy wakacyjne Polaków w sezonie LATO 2009? Analiza która przeprowadziliśmy wykazuje jednoznacznie, że nie. Posiadając co najmniej 52 proc. rynku jesteśmy wiarygodnym barometrem dla takich badań.  Trendy dotyczące wyjazdów nie zmieniły się radykalnie w stosunku do roku ubiegłego. Nadal modny był Egipt, Grecja, Turcja, i Tunezja. Są to kraje, w których za dobrą jakością usług i przystępna ceną pojawiają się nasi rodacy. Wzrosła też liczba rezerwacji, także tych najlepszych, 5-gwiazdkowych  hoteli  i niezmiennie rośnie popularność opcji pobytowej All inclusive. Jaki jest zatem obraz Polaka podróżnika? Świadomy, przygotowany, umiejętnie wybierający dobry hotel z opcją All Inclusive. Zawsze w dobrej cenie.

www.EasyGo.pl

www.Wakacje.pl

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top