Nielsen: nakłady na reklamę w pierwszym kwartale spadły o 7,2 proc.

Światowe wydatki na reklamę w tradycyjnych mediach – telewizji, prasie codziennej, czasopismach, radio – w pierwszym kwartale bieżącego roku spadły o 7,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego – wynika z raportu firmy badawczej Nielsen.

Raport – Global AdView Pulse – pokazuje, że globalny kryzys ekonomiczny uderza w branżę reklamową – a najmocniej w rynki europejskie. Szczególnie mocno odczuła to Hiszpania (-28,2 proc. spadek wydatków na reklamę), a także Irlandia (-21,2 proc.), Włochy (-19,1 proc.) i Wielka Brytania (-14,7 proc.). Równie kiepskie wyniki odnotowane zostały w USA, gdzie nakłady spadły o 12,7 proc.

Najniższe spadki zanotowano w regionie Azji i Pacyfiku – tu spadki osiągnęły średnią wartość 2,3 proc. Tu również możemy dostrzec wzrosty: w Indonezji, przede wszystkim z racji okresu wyborczego, o 19,1 proc. oraz w Chinach – o 2,5 proc.

Efekty globalnego kryzysu finansowego z całą pewnością dotknęły rynek reklamy, zwłaszcza w Ameryce Północnej i Europie. Nawet Chiny, które zwykle mogły pochwalić się wysokimi wzrostami, głównie z powodu obchodów Nowego Roku, zanotowały niewielki wzrost w tym kwartale, zaledwie 2,5 proc. w porównaniu do 17,1 proc. w ostatnim okresie 2008 roku – skomentował Ben van der Werf z Nielsena, odpowiedzialny za raport.

Badanie pokazuje, że spadek wydatków na reklamę dotknął wszystkie cztery główne typy mediów „tradycyjnych”. Najgorzej wypadły czasopisma (spadek o 17,4 proc.) oraz prasa codzienna (-9,1 proc.). W telewizji obserwowaliśmy spadek na poziomie 4,7 proc. a w radio – 2,5 proc.

Nielsen wziął również pod uwagę reklamowane branże. Tylko dwie uciekły przed negatywnymi skutkami recesji – kanały dystrybucji (+6 proc.) i FMCG (+0,2 proc.). Spadki najboleśniej odczuła motoryzacja (-19,9 proc.), usługi finansowe (-16,7 proc.) oraz odzież i akcesoria (-15,7 proc.).

Spadki w przypadku motoryzacji i usług finansowych nie są zaskoczeniem, zwłaszcza jeśli przyjrzymy się wydatkom na nie w kilku ostatnich kwartałach. Oba sektory są bardzo wrażliwe na finansowe zawirowania – powiedział Ben van der Werf.

admagazine.pl

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top