Nokia zawiera strategiczny sojusz z Microsoftem

Opublikowano: 11 lutego 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Firmy Nokia oraz Microsoft ogłosiły zawarcie strategicznego partnerstwa. Windows Phone 7 stanie się podstawową platformą dla smartfonów fińskiego producenta. Współpraca obejmie również szereg innych usług takich jak Bing, Xbox Live czy Office.

Kilka dni temu w bardzo szczerej notatce szef Nokii Stephen Elop napisał, że jego firma znajduje się w bardzo trudnym momencie swojej historii i potrzebna jest jej nowa strategia biznesowa. Dzisiejsze ogłoszenie wyjaśnia co Elop miał na myśli.

Nokii i Microsoft połączą wiele podobnych usług. Dla przykładu: sklep z aplikacjami Nokii zostanie zintegrowany z Microsoft Marketplace, a platforma Nokia Maps znajdzie zastosowanie w wyszukiwarce Bing oraz usłudze AdCenter. Najważniejsza jednak wiadomość dotyczy Windows Phone 7 – stanie się on domyślnym systemem dla smartfonów Nokii.

Nokia zawiera strategiczny sojusz z Microsoftem 1

Stephen Elop, szef Nokii, Steve Ballmer, szef Microsoftu

Zmiany dotkną także struktur organizacyjnych. Od pierwszego kwietnia Nokia będzie miała dwa główne oddziały: Smart Devices, który prowadzić będzie Jo Harlow oraz dział Mobile Phones pod przewodnictwem Mary McDowell.

Symbian, system operacyjny wykorzystywany i dotychczas intensywnie rozwijany przez Nokię przestanie być priorytetowym projektem, stając się systemem dla niskobudżetowych telefonów. Choć firma zapewnia, że ma zamiar dostarczyć jeszcze ok. 150 mln urządzeń z tym systemem to jej inżynierowie skupiają się już na rozwoju systemu Windows Phone 7. Podobny los czeka system MeeGo, który przestanie być oficjalnie rozwijany.

Na poniższym filmie szefowie Nokii i Microsoftu nie kryją entuzjazmu. „Stworzymy możliwości większe od tego, co do tej pory istniało”, mówi Stephen Elop. Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że największym wygranym jest tu Microsoft, który otrzymuje bardzo ważny oręż w walce o zwycięstwo na rynku mobilnym.

http://www.youtube.com/watch?v=xe3ksR8zgXg

Dawid ZarazińskiNokia zawiera strategiczny sojusz z Microsoftem

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.