Piękna i bestia: jak i jakich informacji o kosmetykach poszukują internautki?

Opublikowano: 11 listopada 2008. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Internautki nie ufają obietnicom producentów kosmetyków, z jakimi spotykają się w mediach. Źródłem postrzeganej jako rzetelna wiedzy o produktach oraz rekomendacji są dla nich inne konsumentki. Wpływ na zakup produktu ma zaś postrzeganie marki jako przyjaznego i otwartego eksperta – wynika z testu serwisów producentów przeprowadzonego przez poznańską agencję Symetria.

Symetria przeprowadziła test z udziałem użytkowniczek w wieku 20-30 lat na czterech wybranych serwisach producentów kosmetyków do pielęgnacji twarzy. Jego celem było poznanie potrzeb informacyjnych internautek, rodzajów poszukiwanych treści i sposobów ich zdobywania. Sprawdzono także, jak przykładowe serwisy odpowiadają na te potrzeby oraz to, jakie problemy pojawiają się w trakcie korzystania z nich.

Uczestniczki badania traktują wiedzę o produkcie jako jeden z najważniejszych czynników wpływających na zakup. Nie zawsze posiadają one wiedzę kosmetologiczną, jednak świadome są potęgi Internetu jako narzędzia  pozwalającego im ją uzupełnić – komentuje Joanna Bartkowska z Symetrii – Co ważne, ich potrzeby informacyjne wykraczają poza standardowe treści o charakterze marketingowym dostarczane przez producentów. Konsumentki poszukują często informacji o pełnym składzie produktu, jego skuteczności, potencjalnych właściwościach alergizujących czy badaniach naukowych. Źródłem tego typu wiedzy są przede wszystkim inne kobiety dzielące się nią na forach, w serwisach branżowych i kobiecych – dodaje Bartkowska.

Piękna i bestia: jak i jakich informacji o kosmetykach poszukują internautki? 1

Test wskazał na dystans, z jakim użytkowniczki traktują serwisy producentów oraz oficjalnie dostarczane przez nich treści. Na tle postrzeganej jako obiektywna informacji pozyskiwanej w społeczności konsumentek witryny te jawią się jako często jako mało interesujące i niepełne.

Jak zatem producent czy sprzedawca powinien mówić o kosmetykach, by dotrzeć do młodych użytkowniczek Internetu? Test wskazał na kluczowe obszary, pomagające budować lojalność konsumentek. Należą do nich m.in. pełna informacja o produkcie, jego potwierdzona badaniami lub opiniami klientek jakość, atrakcyjność ceny i opakowania, jak również zrozumiałość komunikatów producenta, przyjazność jego serwisu internetowego oraz przystępne udostępnianie wiedzy eksperckiej.

Raport(pdf): www.symetria.pl/files/piekna_i_bestia_raport_symetrii.pdf

Hanna LaskowskaPiękna i bestia: jak i jakich informacji o kosmetykach poszukują internautki?

Podziel się!

O autorze

hania