Polski Internet 2002 – pod znakiem Microsoftu

Opublikowano: 7 stycznia 2003. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Miniony rok to przede wszystkim czas dynamicznego wzrostu poziomu wykorzystania nowych produktów Microsoft. Szybko rozpowszechniała się wśród internautów odwiedzających polskie witryny przeglądarka Internet Explorer 6. Na początku roku korzystało z niej 20% użytkowników polskiej sieci, pod koniec – ponad dwukrotnie więcej.

W podobnie dynamicznym tempie wzrastał w rynku systemów operacyjnych udział Windows XP: w styczniu 2002 równy był 6%, a w ostatnim miesiącu roku pod jego kontrolą pracował komputer co piątego użytkownika polskiej sieci.

Mimo tak imponującego skoku, ostatni rok okazał się jednak czasem zbyt krótkim, aby nowe produkty Microsoftu stały się w Polsce rozwiązaniami używanymi najpowszechniej. Najpopularniejszą przeglądarką pozostaje IE 5.x, pomimo że jej udział w rynku spadał dokładnie w takim samym tempie, w jakim wzrastał udział wersji szóstej (z 70% do 50%).

Również Windows 98, mimo że odnotował w ciągu roku spadek na rzecz Windows XP o całe 10%, bezapelacyjnie pozostaje najpowszechniejszym systemem operacyjnym w Polsce. Podobnie jak z IE 5, u progu roku 2003 korzysta z niego około połowy użytkowników polskiej sieci.
A jak radziła sobie konkurencja giganta z Redmont” Dla Netscape, przeglądarki, która niegdyś z powodzeniem rywalizowała z IE, miniony rok był kolejnym rokiem spadku popularności. W Polsce poziom jej wykorzystania wynoszący na początku roku ok. 3% zmniejszył się w jego trakcie o połowę. Nie poprawiło sytuacji udostępnienie pod koniec lata nowej, siódmej wersji przeglądarki. Netscape 7 zdobyła sobie dotychczas uznanie w oczach jedynie 0,5% internautów odwiedzających polskie strony.

Rywalami dla Netscape stały się obecnie przeglądarki Opera i Mozilla. Udział Opery wzrósł na przestrzeni analizowanego okresu w Polsce dwukrotnie (z 0,6% do 1,2%). Pod koniec roku internautom została oddana kolejna wersja przeglądarki – zbyt wcześnie jednak na wyciąganie wniosków o jej popularności, ponieważ Opera 7 jest wciąż dostępna jedynie w wersji testowej. Natomiast Mozilla 1, która pojawiła się na rynku wiosną, wywalczyła sobie przez trzy kwartały prawie 1% udziału w nim.

Łatwiej zmienić przeglądarkę niż system operacyjny. Wykorzystanie dwóch najpopularniejszych alternatywnych wobec Windows systemów operacyjnych utrzymywało się na przestrzeni roku w zasadzie bez większych zmian. Grono zwolenników zarówno systemu Linux, jak i MacOS nie przekracza procentu użytkowników polskiej sieci.

Podstawą powyższej analizy są statystyki oglądalności ok. 4 tys. witryn monitorowanych przez system GeMius, odwiedzanych tygodniowo przez ok. 2 mln użytkowników.

http://www.ranking.pl

Sylwester KozakPolski Internet 2002 – pod znakiem Microsoftu

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.