Za dwa miesiące zacznie obowiązywać nowa ustawa o prawach konsumenta. Zmiany będą spore, zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych. Jak wynika z najnowszych badań wiedza o tym fakcie jest jednak zaskakująco niska. W tym przypadku nieświadomość może być boleśnie kosztowna.
Z przeprowadzonych na zlecenie platformy RzetelnyRegulamin.pl badań wynika, że tylko jeden na dziesięć sklepów internetowych wprowadził już zmiany, które wymusza nowe prawo o e-handlu. Niemal 45 proc. twierdzi zaś, że nie zaczęło jeszcze żadnych przygotowań.
Nowa ustawa o o prawach konsumenta znacznie rozszerza uprawnienia klientów np. poprzez wydłużenie czasu na zwrot zakupionych towarów do 14 dni. Pojawi się też konieczność miany nazwy przycisku potwierdzającego złożenia zamówienia na „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. To sprawia, że konieczne będą nie tylko korekty w regulaminach, ale także mechanizmach sklepów. Świadomość tego faktu nie jest jednak duża.
Jak wynika z odpowiedzi respondentów, tylko jeden na dziesięć sklepów internetowych wprowadził już zmiany, które wymusza nowe prawo. Niemal 45 proc. twierdzi, że nie zaczęło jeszcze żadnych przygotowań. W tym przypadku niewiedza może być boleśnie kosztowna – jeśli sklepy nie zdążą przed 25 grudnia, mogą otrzymać kary grzywny do 5000 zł, zgodnie ze znowelizowanym kodeksem wykroczeń. Dodatkowo, UOKiK może nałożyć na nie karę o równowartości 10 proc. przychodów za zeszły rok.
Bardzo niskie jest również przekonanie, że zmiany ułatwią sprzedaż w internecie. Zdecydowana większość badanych twierdzi, że będą one źródłem utrudnień, a 15 proc. uważa, że nie będą miały one na to żadnego wpływu. Tylko 2 proc. e-przedsiębiorców uważa też, że nowe przepisy przyczynią się do częstszego robienia zakupów w sklepach internetowych. 48 proc. twierdzi natomiast, że nie będą one miały bezpośredniego wpływu na decyzje konsumentów.
Badanie przeprowadzono w dniach 15-20 października 2014 r. Dane zostały zebrane od próby 106 polskich sklepów internetowych. W skład grupy badawczej wchodzili właściciele oraz menadżerowie e-sklepów, a także osoby odpowiedzialne za marketing. W badaniu zastosowano metodę CAWI – komputerowo wspomagany wywiad za pomocą ankiety internetowej. Kwestionariusz badania składał się z 6 pytań.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.