Preferencje Polaków dotyczące bankowości

Solidny, godny zaufania bank z oddziałem blisko miejsca zamieszkania i dużą liczbą bankomatów, to najbardziej pożądana przez polskich konsumentów instytucja bankowa. Raport Acxiom o preferencjach dotyczących produktów finansowych oraz placówek bankowych.

63% konsumentów, którzy wypełnili kwestionariusz Acxiom Polska, posiada karty bankomatowo-płatnicze. Właścicieli kart kredytowych jest już znacznie mniej – 28%, a korzystających z pożyczek gotówkowych – 24%. Co trzeci konsument deklaruje natomiast posiadanie indywidualnego ubezpieczenia na życie. Jeśli chodzi o korzystanie z instrumentów związanych z oszczędzaniem, najpopularniejsze są lokaty terminowe (14%). W obligacje zainwestowało tylko 3% rodaków, w akcje – ok. 5%, a w jednostki w funduszu inwestycyjnym – 4%. W ofercie produktów kredytowych największym wzięciem cieszą się kredyty konsumpcyjne (9% wskazań), mieszkaniowe (5%) oraz samochodowe (4%).

Plany na przyszłość mamy ambitne… 27% osób chciałoby mieć karty kredytowe, 18% myśli o pożyczkach gotówkowych i aż 37% o indywidualnych ubezpieczeniach na życie. Bazując na deklaracjach konsumenckich, liczba korzystających z bankowych kont internetowych powinna w niedługim czasie wzrosnąć prawie dwukrotnie – z 11% do 20%. Nad kredytem mieszkaniowym zastanawia się 5% Polaków, a nad samochodowym kolejne 4%.

Warto nadmienić, że aż 62% konsumentów chciałoby mieć kartę bankomatowo-płatniczą, czyli tyle samo osób, które już te karty posiada. Oznacza to, że na rynku tym można jeszcze wiele zdziałać, a klienci wykazują dużą otwartość na tego rodzaju produkty.

Zainteresowanych regularnym inwestowaniem w funduszu inwestycyjnym jest 32% rodaków i to raczej niewielkich kwot. 45% z nich nie chciałoby na ten cel przeznaczać więcej niż 50 zł, 30% myśli o kwocie pomiędzy 50 a 100 zł, a sumy powyżej 200 zł miesięcznie jest skłonnych inwestować tylko 10% z nich.

Za najważniejsze kwestie przy wyborze banku Polacy uznali bliskość miejsca zamieszkania (47%), solidność banku/zaufanie do instytucji (44%) oraz dużą liczbę bankomatów (35%). Ponad 20% rodaków wskazało na możliwość korzystania z usług banku za pomocą internetu, a dla 16% kanał telefonicznej obsługi i dostępu do usług okazał się kluczowy. Interesujące warunki promocji przyciągają do banku tylko 14% rodaków, a 18% przyznało, że przy wyborze banku w dużym stopniu kierowali się przyzwyczajeniem.

Karty kredytowe są produktami o dużym potencjale, których nasycenie na naszym rynku jest jeszcze niewielkie. Co powinni wziąć pod uwagę bankowcy, aby oferowany przez nich produkt był atrakcyjny?

Klienci stwierdzili, że dla nich najważniejsze jest bezpieczeństwo używania (65% wskazań), niskie oprocentowanie (56%) i nie ponoszenie kosztów za wydanie karty (55%).

Nad zmianą banku, w którym znajduje się najczęściej używane przez respondentów konto, zastanawia się około 7% konsumentów. Tyle samo osób rozważa zmianę w najbliższej przyszłości otwartego funduszu emerytalnego.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top