PromoRing wprowadza ePOS – wywiad z Nikodemem Krajewskim

Opublikowano: 26 stycznia 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

ePOS, nowa propozycja dla sklepów internetowych przygotowana przez zespół Grupy Divante, w skład której wchodzi PromoRing (o którym pisaliśmy między innymi w tym miejscu), ma być usługą pozwalającą efektywne reklamowanie produktów. O nowym projekcie, pierwszych kampaniach i dotychczasowych wynikach rozmawiamy z Nikodemem Krajewskim, koordynatorem projektu PromoRing.

Dawid Zaraziński: Czy może nam Pan wyjaśnić czym jest ePOS?

Nikodem Krajewski: ePOS to usługa PromoRing służącą wsparciu sprzedaży w sklepach internetowych. Zasada działania jest prosta: sklep publikuje materiały promocyjne sprzedawanych przez siebie produktów. Reklamy linkują do kart produktowych w obrębie danego sklepu. W efekcie sklep zyskuje dodatkowe źródło przychodu (z emisji reklamy) nie tracąc użytkowników (trudem ściągniętych na stronę). Producent/dystrybutor dostaje natomiast wartościową przestrzeń ekspozycji komunikatów prosprzedażowych – w internecie chyba nie da się być bliżej konsumenta. ePOS jest standardowym przykładem zastosowania strategii Win-win. Wszyscy zyskują (również PromoRing integrując system) – nikt nie traci.

PromoRing wprowadza ePOS - wywiad z Nikodemem Krajewskim 1

Nikodem Krajewski

Czyli jest to system przeznaczony wyłącznie dla sklepów?

Wyróżnikiem ePOS jest lokalizacja. Komunikaty promocyjne prezentowane są tylko i wyłącznie w miejscu sprzedaży. W związku z tym jedynie sklepy internetowe mogą być wydawcami. To bardzo istotna dla nas zasada, której nie planujemy zmieniać.

Trochę Pan już o tym powiedział, ale proszę o wskazanie zalet ePOS nad istniejącymi obecnie rozwiązaniami reklamowymi w internecie?

Usługa ePOS to raczej system wsparcia dla sprzedaży niż sieć standardowej reklamy. Promujemy tylko te produkty lub usługi, które można nabyć w Internecie.

Najważniejsze cechy to – dla reklamodawców – dotarcie z komunikatem do klienta/użytkownika w miejscu sprzedaży. Jak wynika z badań Google oraz TNS OBOP dla większości użytkowników sklepy internetowe służą jedynie zapoznaniu się z ofertą. Producenci, posiadając mocną reprezentacje promocyjną w sieci, przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży nie tylko on ale i off linie.

Sklepy natomiast zyskują dodatkowe źródło przychodów zarówno z reklamy jak i podniesionej przez reklamę sprzedaży.

Kampanie ePOS są często łączone ze specjalnymi ofertami i dają konsumentowi dodatkową wartość. W tym układzie każdy wygrywa: sklep bo zarabia, producent bo dociera do aktywnego konsumenta, konsument bo dostaje więcej.

Co można w ten sposób reklamować? Do jakiego typu produktów nadaje się najlepiej?

Generalnie promować można każdy produkt i usługę, którą można nabyć w sklepie internetowym. Od elektroniki, po przez materiały budowlane a skończywszy na usługach finansowych takich jak kredyty gotówkowe, przedłużenia gwarancji czy ubezpieczenia. Oczywiście jak zauważył na swoim blogu Wojtek Kyciak lepiej jest promować produkty i usługi posiadające dużą konkurencje w swojej branży. Reklama wyróżnia produkt i dzięki temu umożliwia zwiększyć jego sprzedaż.

Jak rozpocząć współpracę w ramach ePOS? Zarówno ze strony sklepów jak i reklamodawców?

Rozpoczęcie współpracy jest proste. Reklamodawca przekazuje nam kreację oraz konfiguruje wspólnie z nami kampanię wybierając formy reklamowe, sklepy na których mają być emitowane oraz dodatkowe wartości kampanii jak capping czy targetowanie.

Sklep natomiast w pierwszej kolejności musi wyrazić formalną zgodę na udział w programie, a następnie zamieszcza na swoich stronach skrypt wywołujący reklamy oraz zliczający statystyki kampanii. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie PromoRing.pl.

Czy może Pan zdradzić naszym Czytelnikom szczegóły pierwszej dużej kampanii zrealizowanej w ten sposób dla Phillipsa?

Prowadziliśmy kampanie na bardzo mało inwazyjnych, pozbawionych animacji formach graficznych (180×50 px) a mimo to uzyskaliśmy wysokie zainteresowanie odbiorców (CTR – od 0,13 do 4,05 proc. zależnie od sklepu). To tylko potwierdza fakt, że ePOS jest dla konsumentów zupełnie naturalną formą więc sklepy nie powinny się obawiać wprowadzenia go.

Czy ePOS zdobędzie szeroką popularność? Jakie są Państwa biznesowe cele i zamierzenia? Do kogo chcecie dotrzeć?

Promoring nie stworzył ePOS jako pierwszy na polskim rynku. Od dłuższego czasu podobny model wykorzystuje m.in. Domzdrowia.pl. Jednak PromoRing dzięki skali (w bazie znajduje się już ponad 1800 sklepów internetowych) może dotrzeć ogromnej masy sklepów internetowych z praktycznie każdym produktem, który jest dostępny w sieci.

Zakładamy, że w 2010 uzyskamy stabilną pozycję pozwalająca na wprowadzanie nowatorskich produktów jak wideo prezentacje produktów, czy komunikaty targetowane behawioralnie.

Czy „stary PromoRing” nadal funkcjonuje (w postaci toolbara, od którego Państwo zaczynaliście)? Czy on też przeznaczony jest jedynie dla sklepów?

„Stary” PromoRing ma się całkiem nieźle. Kilka miesięcy temu wprowadziliśmy PromoRing Biznes – pasek dedykowany dla stron internetowych produktów i usług nie posiadających koszyka. Cały czas zgłaszają się do obu nowe sklepy a my wciąż pracujemy nad ich rozwojem. Liczymy, że w przyszłości będziemy mogli połączyć te dwie usługi wraz z ePOS tworząc nowatorskie narzędzia do promocji oraz podnoszenia sprzedaży.

Spróbujmy na koniec podsumować dotychczasową działalność PromoRing. Na rynku jesteście od kwietnia ubiegłego roku. Jakie ocenia Pan ten czas w kontekście prowadzonej działalności?

Pracujemy nad projektem od ponad 9 miesięcy. W tym czasie stworzyliśmy dwa unikalne produkty, które w formie zaprezentowanej przez PromoRing nie istniały wcześniej na rynku. W międzyczasie zyskaliśmy wiarogodność u ponad 1800 sklepów internetowych. Obecnie nad projektem pracuje siedem osób i wciąż przybywają nowe. Dlatego oceniam ten czas pozytywnie. Niewiele startupów posiada taką dynamikę rozwoju. Docenione to zostało m.in. przez serwis Mambiznes.pl, który wyróżnił PromoRing jako jeden z najciekawszych startupów 2009 roku.

Jakie plany na najbliższą przyszłość na Promoring? Może inne ciekawe projekty?
Aktualnie skupiamy się tylko i wyłącznie na PromoRing. Mamy sporo pomysłów na rozbudowanie systemu, usprawnienie posiadanych już rozwiązań, czy dodanie nowych usług. To dużo nawet jak na siedmioosobowy zespół.

Dziękujemy za rozmowę!

Dawid ZarazińskiPromoRing wprowadza ePOS – wywiad z Nikodemem Krajewskim

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.