Reklamy bannerowe odchodzą do lamusa

W czasach gdy świat pogrążony jest w kryzysie, reklamodawcy zaczynają ciąć budżety tam, gdzie wydaje im się, że wydatki są najbardziej zbędne – czyli w reklamie. Okres posuchy na rynku reklamy w  tradycyjnych mediach może stać się złotym okresem dla branży internetowej, do której najprawdopodobniej będą przenoszone budżety reklamodawców. W efekcie zmienić się może nareszcie świadomość skuteczności tej formy promocji, wobec której część co bardziej konserwatywnych marketerów jest wciąż nieufna.

Szeroki wachlarz usług agencji i firm zajmujących się promocją w Sieci otwiera drogę niemal każdemu – nawet najmniejszym firmom, nie dysponującym dużymi budżetami. Jaką zatem formę reklamy internetowej warto wybrać by skutecznie promować swoje produkty czy usługi? Niestety minęły już czasy, kiedy wystarczyło w widocznym miejscu strony internetowej wykupić baner reklamowy, by w efekcie liczyć dziesiątki przekserowań do swojego serwisu. Obecnie reklamodawcy zmuszeni są do poszukiwania nowych narzędzi usprawniających promocję w Sieci. Reklamy banerowe – chociaż nadal dominują na rynku – stają się coraz mniej skuteczne. Stanowią one jednak zbyt nachalną formę reklamy, która sprawia, że użytkownicy przestają świadomie na nią reagować.

– Marketing wyszukiwarkowy, w przeciwieństwie do banerów, daje użytkownikom możliwość wyboru. Choć znalezienie się w czołówce wyników wymaga sporo czasu, jest to obecnie jedna ze skuteczniejszych form promocji – mówi Anna Sikorska, SEO Director w Adseo.pl. Reklamodawcy jednak nie spoczywają na laurach, wymyślając nowe narzędzia  reklamy. Na rynku internetowym zaczyna powstawać coraz więcej systemów oferujących tzw. kontekst na stronach.

Kontekst czy intekst? Reklamy kontekstowe swoje początku czerpią z firmy znanej powszechnie i uchodzącej za faworyta wśród wyszukiwarek – Google.pl.  Skierowane są one na sieć partnerską, a wyświetlają się na stronach partnerów w postaci boksów tekstowych – graficznych lub multimedialnych. Reklamodawcy mają możliwość zaprezentowania swoich usług w prosty i nieinwazyjny sposób, natomiast internaucie dają możliwość wyboru – kliknięcia lub pominięcia reklamy. Główną zaletą tego typu kampanii jest wyświetlanie reklam tematycznie powiązanych z treścią witryny. A co za tym idzie, idealnie wpasowujących się w zainteresowania i gusta danego czytelnika.   Intekst lub inaczej intertekst to rodzaj dymka reklamowego wyświetlanego w momencie najechania na podkreślone w tekście słowo.  Ten rodzaj reklamy dopasowuje się do treści witryny na podstawie słów kluczowych zdefiniowanych przez reklamodawcę. Wykorzystując grafikę, flash czy zwykły tekst, reklamodawca ma szansę dotrzeć do ściśle określonej – zgodnej z jego oczekiwaniami – grupy odbiorców.

Dlaczego reklamy kontekstowe są skuteczniejsze od zwykłych banerów? Użytkownicy, choć podczas wyboru strony sugerują się zwykle zawartością merytoryczną oraz tzw. „użytecznością”, zwracają także uwagę na komfort pracy. Jeśli chodzi o grafikę wykorzystywaną do reklamowania produktów czy usług, zwaną powszechnie banerami reklamowymi, to z każdym rokiem przyciąga ona coraz mniejszą uwagę użytkowników globalnej sieci. Ta forma promocji stała się na tyle nachalna, że użytkownicy wszelkimi sposobami starają się jej unikać. Obecne wtyczki w przeglądarkach umożliwiają blokowanie tego typu reklam, co stwarza dla reklamodawców poważną barierę i utrudnienie w dotarciu do targetu.  W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem pozostaje skierowanie reklam  na serwisy tematyczne, gdzie przekaz może być adresowany do konkretnych grup użytkowników. Główną rolę odgrywa tu zarówno wiek, region jak również branża.  Reklamy kontekstowe nie zajmują przestrzeni użytkownika nachalnie informując o aktualnej promocji. Najczęściej rozmieszczone są w stałych – dobrze widocznych dla Internauty – punktach serwisu. W efekcie, ze względu na swoją formę, stałe miejsce w serwisie  są chętniej przeglądane przez użytkowników.

Systemy i ich działanie… Kampanie kontekstowe i intekstowe oferują szereg możliwości, dzięki którym reklamy można  dopasować do konkretnej grupy odbiorców. Na rynku istnieje wiele serwisów oferujących tego typu usługi. Nie każdy system jednak jest na tyle rozwinięty by umożliwiał ich dokładne dopasowanie.  Reklamy kontekstowe – tzw. Google Adwords – mogą być kierowane do konkretnego serwisu, przez co grupa docelowa jest wyznaczana bardzo precyzyjnie. Jest to jeden z potężniejszych systemów, którego sieć partnerów, czyli stron udostępniających swoje powierzchnie na tego typu reklamy, sięga blisko miliona witryn. Systemy do tworzenia i zarządzania kampaniami kontekstowymi posiada również Witrualna Polska, Onet oraz Interia, które współpracują z większymi partnerami takich usług, jak np. ARBOmedia czy SmartContext. Panel ten obsługuje zarówno reklamy kontekstowe jak i  intekstowe. Choć przygotowanie kampanii intekstowej nie różni się niczym od kontekstu (w formie merytorycznej), to jednak trzeba zauważyć drobną, ale znaczącą różnicę. W porównaniu  do reklamy kontekstowej intekst rozmieszczany jest w sieci w sposób losowy. Reklamodawca ma jedynie możliwość wyboru branży, natomiast witryny dobiera już sam system na podstawie partnerów, którzy podjęli z nim współpracę. Nie zmienia to jednak faktu, iż skuteczność tych reklam jest bardzo wysoka. Reklamodawca ma możliwość doboru słów kluczowych, które dopasują się do branży, jednocześnie sugerując słowa, pod którymi reklama będzie wyświetlana. Niestety podobnie jak w przypadku linków sponsorowanych, istnieją branże bardzo konkurencyjne, które wymuszają na reklamodawcach nieco wyższe koszty. Nie zniechęca to jednak osób, które skorzystały z tych usług i dostrzegły widoczny efekt. Zaletą tych systemów jest również fakt, iż analizując konkurencję same dobierają stawki, zwiększając je lub zmniejszając, zależnie od natężenia konkurencji.

Przyszłość systemów kontekstowych. Ze względu na swoją formę reklamy kontekstowe i intekstowe są bardziej przyjazne i chętniej klikane przez użytkowników. Reklamodawcom umożliwiają precyzyjne kierowanie swoich reklam do grupy docelowej, a internautom dają możliwość wyboru. Przygotowanie kampanii nie zajmuje dużo czasu, zwłaszcza dla osób, które wcześniej miały już do czynienia z systemem Adwords i linkami sponsorowanymi.  Jedyny problem mogą stanowić stawki ustalane dla poszczególnych słów kluczowych, jednak w razie potrzeby system sam je koryguje i dobiera odpowiednio tak by reklama cały czas się wyświetlała.  – Muszę  przyznać, że system nie jest trudny w obsłudze dla tych, którzy mieli już wcześniej do czynienia z podobną kampanią. Wadą jednak dla mnie jest to, że sam dobiera stawki na podstawie konkurencji, gdyż często są one znacznie większe niż być powinny. W systemie Adwords mamy nad tym kontrolę i sami możemy decydować o ich wielkości. Daje nam to możliwość precyzyjnego szacowania czasu trwania kampanii, co dla klienta często jest sprawą pierwszorzędną  – mówi Anna Sikorska.

Obecnie systemy są ciągle w fazie rozwojowej. Rynek reklamy z każdym rokiem rozwija się coraz dynamiczniej, co owocuje wdrażaniem nowych i funkcjonalnych rozwiązań, które czynią tę formę promocji jednym ze skuteczniejszych form internetowej reklamy.

Adseo.pl

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top