Rekordowe szaleństwo zakupowe

Opublikowano: 26 listopada 2012. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

Wartość internetowej sprzedaży podczas tzw. Czarnego Piątku przekroczyła po raz pierwszy miliard dolarów. Dziś Cyber Monday – kolejny dzień zakupowego szału. Do e-sprzedawców trafić ma jeszcze więcej dolarów. 

Według danych comScore sprzedaż internetowa podczas tzw. Czarnego Piątku (ang. Black Friday) przekroczyła w USA po raz pierwszy w historii miliard dolarów (1,042 mld). To wzrost o 26 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Cytując klasyka można powiedzieć, że to znak nowej, świeckiej tradycji.

Konsumpcyjne eldorado

Wraz z obchodzonym w ubiegły czwartek Świętem Dziękczynienia, Czarny Piątek to jedno z najważniejszych konsumpcyjnych świąt w Stanach Zjednoczonych. W sam dzień Dziękczynienia Amerykanie wydali 633 mln dolarów na zakupy online (32–proc. wzrost rok do roku). Najchętniej odwiedzani e–sprzedawcy to Amazon, Walmart, Best Buy, Target oraz Apple. Łącznie 57,3 mln Amerykanów odwiedziło strony internetowe w Czarny Piątek. Najchętniej kupowali cyfrowe produkty (np. muzykę, filmy) oraz zabawki i konsole do gier.

Co ciekawe, maleje wartość sprzedaży „offline” – w tym roku o 1,8 proc. Jak widać Amerykanie coraz częściej wybierają wygodę zakupów przed monitorem niż szaleństwo tłumnych zakupów.

http://www.youtube.com/watch?v=GFkm6o1cjTU

Warto dodać, że dziś obchodzony jest tzw. Cyber Monday, dzień, w którym sklepy internetowe szykują promocje sięgające 50 proc. i darmowe dostawy. comScore przekonuje, że łączna wartość sprzedaży tego dnia może sięgnąć nawet 1,5 mld dolarów.

Polska odpowiedź

Moda na Cyber Monday przychodzi również do Polski. Na razie niewiele sklepów internetowych oferuje tego dnia specjalne okazje, ale to może się zmienić, bo Polski rynek e-commerce rośnie najszybciej w Europie (w ubiegłym roku wartość sprzedaży przez internet sięgnęła 4,5 mld euro). Polską „odpowiedzią” na Cyber Monday jest Dzień Darmowej Dostawy. W tegorocznej, trzeciej edycji akcji, która odbędzie się 3 grudnia bierze udział prawie 1400 sklepów.

Dawid ZarazińskiRekordowe szaleństwo zakupowe

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.