Epidemia, zamknięcie sklepów stacjonarnych i spędzanie większej ilości czasu w domu – wszystkie te czynniki znacząco wpłynęły na nasze zwyczaje zakupowe. Agencja Badawcza Atena Research&Consulting sprawdziła, jaką ścieżki zakupowe konsumenci przechodzą od momentu poszukiwania produktu do finalizacji transakcji. Aż 80% badanych twierdzi, że zakupy w internecie są szybkie i łatwe, a ich ścieżki najczęściej rozpoczynają się na platformach handlowych – zaznacza tak 33% respondentów.
Trendy rynku e-commerce
Tegoroczne badanie ścieżek zakupowych online pokazało, że Polacy nabierają coraz większego przekonania do zakupów internetowych. Jest to po części związane z sytuacją epidemiologiczną i zamknięciem wielu sklepów stacjonarnych. Większość badanych zaznacza, że robi obecnie zakupy przez internet dużo częściej niż przed pandemią, a sam proces jest dla nich szybki i łatwy.
Popularność zakupów online w Polsce z roku na rok rośnie. Jednak czy świt e-commerce może być paradoksalnie zmierzchem sklepów online? Coraz mniej osób zaczyna swoje poszukiwania zakupowe od stron sklepów internetowych. Zakupy bezpośrednio na www producenta deklaruje zaledwie 5% badanych – dla porównania w 2020 roku odsetek ten wynosił 13%.
Platformy handlowe podtrzymują swoją silną pozycję lidera. To właśnie tu najwięcej polskich internautów rozpoczyna ścieżkę zakupową (33%). Rośnie zwłaszcza udział tych serwisów, które dają możliwość szukania produktów z różnych kategorii w jednym miejscu.
O roli platform handlowych, w poszukiwaniu informacji o produktach, rozmawiamy od dawna (konkretnie od 2016 roku – raport „The State of Amazon”). Patrząc z lokalnej perspektywy na ostatnie miesiące, widać jak dobrze model marketplace poradził sobie ze skokowym wzrostem popytu i skutecznie działał tam, gdzie pojedyncze sklepy internetowe mogły dostać zadyszki. W Polsce mamy bardzo konkretnego beneficjenta tej sytuacji a jest nim Allegro. Znamienny jest wzrost zainteresowania kategorią FMCG, a zwłaszcza środkami higieny, podobnie jak drugą wielką wygraną – kategorią „dom i ogród”. Wierzę, że ta zmiana zostanie z nami na dłużej i odczaruje zakupy online dla nowych grup konsumentów – komentuje Paweł Wojciechowowski z Publicis Commerce.

Allegro liderem sprzedaży online
Warto podkreślić, że to właśnie platformy handlowe, na czele z Allegro, są pierwszym miejscem, które odwiedzamy chcąc dokonać zakupu. Tu zaczynają się ścieżki zakupowe. Wyszukiwarkę Google jako początek ścieżki zakupowej deklaruje 12% badanych.
Aż 87% respondentów, którzy wybrali serwisy handlowe jako miejsce rozpoczęcia poszukiwania produktu, spośród wszystkich platform zakupowych wskazuje na Allegro. Co ważne, nawet 97% konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na tej platformie, odnajduje tam to, czego szukało.
Zdecydowanym liderem rozpoznawalności platform jest Allegro – znane aż 94% Polakom, którzy przy ostatnim zakupie korzystali z internetu. Tam swoją ścieżkę zakupową rozpoczyna już 32% konsumentów i odsetek ten z roku na rok rośnie. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla reklamodawców, ale również przy wyborze platformy, na której chcemy sprzedawać – mówi Marcin Bruś, Advertising Director z Allegro.pl, lidera polskiego rynku e-commerce.
Od czego zaczynamy poszukiwania? Gdzie zaczynają się ścieżki zakupowe? Przede wszystkim weryfikujemy ceny produktów, które nas interesują. Zanim zdecydujemy się na zakup, sprawdzamy, gdzie możemy znaleźć coś najtaniej. Porównanie cen rozpoczynamy od Allegro – tak deklaruje aż 65% badanych oraz Google – 61%. Często sprawdzamy również dostępne rodzaje produktów, ich szczegółowe dane i opinie o nich.
Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, w zdecydowanej większości kategorii produktowych dominującym miejscem rozpoczęcia poszukiwania produktu jest Allegro. Prawie połowa badanych zadeklarowała, że najchętniej kupuje tam np. środki czystości. W przypadku zakupów rozpoczynanych w wyszukiwarce Google jest to już jedynie jedna na dziesięć osób. Równie silną pozycję ma kategoria dla domu i ogrodu, gdzie 44% badanych zaczyna poszukiwać produktów z tej kategorii na Allegro, a jedynie 13% w Google. Najmniejsze różnice pomiędzy tymi kanałami możemy dostrzec za to w artykułach dotyczących kultury i rozrywki (14% Google, 17% Allegro), jak też sportu i turystyki (29% Allegro vs 19% Google).
Ścieżki zakupowe: kupić, czy nie kupić?
Niemal identycznie jak w ubiegłym roku głównym powodem robienia zakupów w internecie jest atrakcyjna cena produktów (41% wymieniło to jako jeden z powodów, a 28% jako główny czynnik). Dla konsumentów niezwykle ważna jest również dostępność produktów oraz łatwość dokonania zakupu. Darmową dostawę, jako ważny powód dokończenia procesu zakupowego, wskazuje natomiast aż 20% badanych.
W naszych decyzjach zakupowych duże znaczenie ma również urządzenie, którym się posługujemy. Jesteśmy jako konsumenci coraz bardziej otwarci na dokonywanie zakupów z urządzeń mobilnych. Porównując z ubiegłorocznym badaniem, wzrasta wykorzystywanie telefonów i tabletów podczas zakupów on-line (+6 p.p. vs 2020 r.) i może mieć związek z pandemią oraz koniecznością współdzielenia sprzętu stacjonarnego przez kilku domowników.
Metodologia badania
Badanie ilościowe zrealizowane przez ATENA RESEARCH & CONSULTING wśród dorosłych Polaków, którzy dokonali zakupu w Internecie w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Badanie przeprowadzone przy wykorzystaniu metody CAWI na panelu internetowym. Próba badawcza N=4010 internautów. Realizacja badania: kwiecień-maj 2021. Więcej informacji znaleźć można pod tym adresem.
Wpisy promowane
- Czym są umiejętności interpersonalne i w jaki sposób je rozwijać?Umiejętności interpersonalne to istotny element zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Obejmują zdolność komunikacji, empatii, asertywności oraz umiejętność pracy ...
- Zrównoważone urządzenia firmy Mewa do czyszczenia części to mniej zagrożeń na stanowisku roboczymW ciągu ostatnich dziesięcioleci znacznie zmienił się sposób produkcji i serwisowania samochodów. Widoczne jest to szczególnie w warsztatach samochodowych – ...
Zobacz ofertę Wpisów promowanych.
Wydarzenia
- 20-21.05.2025 E-Commerce Connect
- 21-22.05.2025 V FORUM LOYALTY PLANET 360°
- 21.05.2025 VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska
- 04-05.06.2025 VI FORUM DIGITAL EVOLUTION FOR PHARMA & MEDICAL
- 04-05.06.2025 Perspektywy Women in Tech Summit
- 10.06.2025 IT Unplugged
- 30.06-01.07.2025 Code Europe
- 06-07.10.2025 Testing Ground Conference 2025
Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!