Skąpiec.pl: rynek palmtopów i nawigacji

Opublikowano: 10 marca 2009. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Idealny palmtop jest sygnowany logo Mio, kosztuje poniżej 1000 zł i  jest wyposażony w moduły GPS i GSM. Potencjalni nabywcy nawigacji satelitarnej stawiają na markę Garmin i modele z dolnej półki cenowej. To tylko niektóre z wniosków płynących z raportu przygotowanego przez porównywarkę cen Skąpiec.pl. 

Niegdyś domena przedstawicieli handlowych i kurierów. Dziś – towarzysz wszelkiej maści  podróży: za granicę, w góry czy po prostu do lasu. Urządzenia GPS podbijają serca i portfele polskich konsumentów nieprzerwanie od kilku sezonów. Sekret popularności tego rodzaju urządzeń tkwi w dużej mierze  w ich użyteczności.  Ale nie tylko. Znawcy rynku zwracają uwagę na znaczne spadki cen. W 2008 roku obniżka cen nawigacji GPS sięgnęła nawet 40-50 proc.
W efekcie modele, które dwa lata kosztowały ok. 1300 zł, można było nabyć już za ok. 800 zł. To sprawiło, że zestawy do nawigacji stały się dostępne dla przeciętnego użytkownika.

Wybory internautów

Z raportu „Preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skapiec.pl w okresie od stycznia 2008 do grudnia 2008 roku w kategoriach Palmtopy i Nawigacja GPS” wynika, że  rynek urządzeń GPS został zdominowany przez samochodowe nawigacje GPS. Odnotowały one w badanym okresie aż 58,01 proc. wszystkich wyborów. Zdecydowanie rzadziej użytkownicy serwisu interesowali się palmtopami z modułem GPS (34,80 proc.),  samym modułem GPS (4,67  proc.) oraz nawigacją ręczną (2,53 proc.).

Mio zwycięzcą

W przypadku palmtopów najbardziej pożądaną marką okazał się Mio. Produkty z logo tego producenta zanotowały  blisko 25  proc. wyborów internautów dokonanych wśród 14 producentów. Warto wspomnieć, że firma Mio Technology okazała się niekwestionowanym liderem w ramach całego rynku urządzeń GPS. Tak wynika z raportu przygotowanego przez amerykańską firmę analityczo-doradczą Canalys. Opracowanie obejmuje trzeci kwartał 2008 i przyznaje Mio palmę pierwszeństwa zarówno w regionie Europy Środkowo – Wschodniej, jak i w Polsce.  Canalys oszacowało udział tajwańskiego producenta w rynku PDA w Polsce na ponad 92 proc.

W rankingu  Skąpiec.pl Mio wyprzedził wyraźnie produkty sygnowane logo Asusa, które uzyskały w okresie styczeń – grudzień 2008  niecałe 21 proc. wyborów. Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Hewlett – Packard (14,61 proc.)  oraz HTC (14,38 proc.).

Najtańszy proszę

Wygląda na to, że najchętniej sięgamy po najtańsze palmtopy, służące tylko i wyłącznie do nawigacji. W badanym okresie najczęściej wybieranym przez ok. 2 mln internautów korzystających ze Skąpca  przedziałem cenowym był przedział „do 1000 zł”. Wybrało go 62,61 proc. spośród tych, którzy zaznaczali wartości parametru Cena.
Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział „od 1000 do 1300 zł”  (11,11 proc. wszystkich wyborów).

Co ciekawe, w przypadku dwóch kolejnych przedziałów cenowych, internauci wolą dopłacić do wyższego standardu. I tak wybierają częściej przedział „od 1600 do 2000” (8,62 proc. wyborów w skali roku), niż przedział „od 1300 do 1600 zł” (6,53 proc.). W zbliżonym stopniu sięgamy zaś po palmtopy z najwyższej półki cenowej czyli „od 3000 zł” (5,83 proc.) oraz palmtopy z przedziału „od 2000 do 3000 zł” (5,29 proc. wyborów).

Palmtop-kombajn

Niekwestionowanym liderem pozostają w całym badanym okresie palmtopy z modułem pozycjonowania satelitarnego GPS, które mogą być wykorzystywane do nawigacji samochodowej. Moduł GPS cieszy się zainteresowaniem aż 96,47 proc. segmentu kupujących. Można z tego wywnioskować, iż interesujemy się palmtopami przede wszystkim jako swego rodzaju pilotami do samochodu.

Coraz większą popularność zdobywają też PDA z modułem telefonicznym. W analizowanych okresie aż 92,37 proc. wszystkich wyborów przypadło na opcję palmtopa z GSM.

Rozpieszczony klient

W przypadku Nawigacji GPS również nie lubimy przepłacać. Najczęściej wybieranym przez użytkowników Skąpca przedziałem cenowym był przedział „do 300 zł”. Wybrało go aż 78,03 proc. potencjalnych kupujących.  Także i w tym przypadku najrzadziej jesteśmy skłonni sięgnąć po modele z najwyższej półki.  Przedział „od 2000 do 3000 zł”  zanotował jedynie 1,04 proc. wyborów. Rozrzutności oduczyli nas zresztą sami producenci, którzy wręcz prześcigali się  w promocjach. W efekcie modele przyporządkowane średniej półce cenowej, zaczynały się generalnie od 600 zł.
W przypadku niektórych producentów można jednak było nabyć urządzenie o parametrach rodem z najwyższej półki już za niewiele ponad 1000 zł.

Wojnę cenową, a także stałe ulepszanie wprowadzanych na rynek modeli, wymusiła ostra rywalizacja wśród producentów. Wystarczy przypomnieć, że w 2006 roku mogliśmy wybrać jeden z 35 modeli urządzeń do nawigacji satelitarnej (sprzedawanych przez 12 firm). Rok później mieliśmy do czynienia z ofertą 40 producentów (ponad 160 modeli).

Podium dla Garmina

Dwaj czołowi producenci PND  – Garmin i TomTom – jak zwykle ostro rywalizowali o pierwsze miejsce. Ostatecznie koszulkę lidera przywdział – podobnie jak w ubiegłym roku – Garmin z 24,86 proc. wyborów.

TomTom uszczknął z nawigacyjnego tortu 18,81 proc. Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Mio (16,51 proc.) oraz Navigon (4,34 proc.).

sknaw

Tłuste lata GPS-a

Czy urządzenia GPS zdominują rynek gadżetów elektronicznych?  Tylko w pierwszej połowie 2008 polscy konsumenci wydali około 240 milionów złotych na zakup przenośnej nawigacji samochodowej. Niemal tyle samo co w całym 2007 roku. Według szacunków znawców branży, kupiliśmy  w ubiegłym roku od 300 do 350 tysięcy urządzeń do nawigacji.

Regional Sales Manager z Mio, Artur Marcinkiewicz, prognozował w połowie 2008 roku na łamach dwutygodnika CRN, że w bieżącym roku Polacy kupią ok.700 tysięcy urządzeń PND. Wspominał przy tym o dalszym obniżaniu cen oraz wzroście zainteresowania nawigacjami z ekranem 4,3 cala. Eksperci szacują, że wartość globalnego rynku urządzeń GPS przekroczy w tym roku 30 mld dolarów. Zakładają przy tym, że sprzedaż nawigacji satelitarnych będzie rosła jeszcze przez najbliższe 15-20 lat.

O potencjale kryjącym się w tej branży świadczą liczby. Na chwilę obecną z nawigacji satelitarnej korzysta około miliona Polaków, a zatem wyposażonych jest w nią zaledwie ok. 5 proc. zarejestrowanych samochodów. Wygląda na to, że producenci urządzeń GPS mogą spać spokojnie. Akurat tej branży recesja nie grozi.

Raport można pobrać(pdf): tutaj

Hanna LaskowskaSkąpiec.pl: rynek palmtopów i nawigacji

Podziel się!

O autorze

hania