Wszystkiego najlepszego! SMS kończy dziś 20 lat

Opublikowano: 3 grudnia 2012. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

3 grudnia 1992 r. pojawił się pierwszy SMS. Brytyjski programista firmy Vodafone wysłał do swych współpracowników życzenia o treści „Merry Christmas”. Był to początek komunikacyjnej rewolucji, której dziećmi są serwisy takie jak Twitter.

Wszystkiego najlepszego! SMS kończy dziś 20 lat 1SMS (od Short Message Service) narodził się jako pomysł na wewnętrzną komunikację firmową. Z czasem stał się jednak synonimem ery mobilnej telefonii. Choć początkowo podchodzono do niego sceptycznie (telekomy przez dłuższy czas zastanawiały się czy oferować usługę swoim klientom), to wybór ludzi był prosty – szybka i treściwa komunikacja, bez konieczności prowadzenia rozmowy na żywo, podbiła serca użytkowników.

Pod koniec lat 90. XX wieku SMS-y stały się jedną z głównych usług telekomunikacyjnych, przedkładanych – zwłaszcza w Europie – nad drogie połączenia głosowe. Choć koszt obsługi jest znikomy (ułamki grosza za tysiąc wiadomości), przez długi czas krótkie wiadomości były stosunkowo drogie (kto pamięta czasy SMS-ów za 80 groszy?), a przez to były dla operatorów maszynką do robienia pieniędzy. Ogromną popularnością cieszyły się także konkursy SMS-owe, telewizyjne głosowania, których pionierem była pierwsza edycja programu „Big Brother”, oraz tzw. usługi premium (np. erotyczne czaty).

Dziś na świecie wysyłanych jest blisko 8 trylionów (sic!) krótkich wiadomości rocznie. Średnia dla osób w wieku 18–25 lat to 133 komunikatów tygodniowo. A w Polsce? W 2003 r. rodacy wysłali ponad 5 mld SMS-ów. W 2006 – 26 mld, a w 2010 – 51 mld. Jesteśmy światowym liderem pod względem wykorzystania tego typu usługi.

Jaka przyszłość czeka krótką wiadomość tekstową? Wydaje się, że potencjał usługi został już całkowicie zagospodarowany. Choć SMS pozostanie ważną i popularną częścią mobilnej komunikacji, coraz częściej jego funkcje spełniają serwisy takiej jak Twitter czy Facebook. To one stają się nowym obliczem tekstowej komunikacji. Na poczciwego SMS coraz częściej patrzeć będziemy przez pryzmat nostalgicznego wspomnienia przełomu wieków.

Dawid ZarazińskiWszystkiego najlepszego! SMS kończy dziś 20 lat

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.