Twój rejestrator związał Ci ręce regulaminem i nie możesz przenieść się ze swoją domeną gdzieś indziej? Teraz obniżka ceny tzw. „opcji na domenę” otwiera furtkę przed sprytnymi internautami. Dzięki niej możliwe jest obejście regulaminowych kruczków nakazujących przedłużenie ważności domeny w tej samej firmie.
Rynek domen internetowych nie jest już niezdobytą twierdzą, do której dostęp mają tylko najzamożniejsi internauci. Od kilkunastu miesięcy trwa systematyczny proces „upowszechniania”, w efekcie czego, na zakup własnej domeny stać już każdego użytkownika Internetu. Wpływ na to mają m.in. bardzo niskie ceny rejestracji domen oraz obniżanie marży za ich odnowienia przez niektórych rejestratorów.
Teraz przyszedł czas na obniżkę ceny tzw. „opcji na domenę”, czyli usługi umożliwiającej przechwycenie zarejestrowanej już domeny, w przypadku gdy jej obecny właściciel zrezygnuje z dalszego utrzymywania wybranego adresu. Pięciokrotne obniżenie ceny przez NASK było pewnym zaskoczeniem, gdyż nie poprzedzała ją żadna akcja informacyjna, jaka miała miejsce np. kilka miesięcy wcześnie, przy okazji zmian kosztów rejestracji domen.
Obniżka ceny usługi „opcja na domenę” może przyczynić się do strat finansowych firm rejestrujących domeny za przysłowiową złotówkę. Warunkiem „groszowych” kosztów kupna domeny jest późniejsza konieczność odnowienia jej u tego samego rejestratora, który ustala wówczas cenę odnowienia na poziomie zapewniającym mu odpowiednią rekompensatę kosztów poniesionych na początku.
Sytuacja ta może doprowadzić do zjawiska „wykradania własnych domen” – zauważa Katarzyna Gruszecka, specjalista ds. rozwoju produktu z 2BE.PL – Niska cena „opcji na domenę” pozwoli na obejście zakazu niektórych rejestratorów, który uniemożliwia przenoszenie swoich domen do innych firm. Niska cena tej usługi może zachęcić klientów do zakładania opcji na własną domenę, by „wykraść” ją i przenieść w miejsce, gdzie np. ceny odnowień są niższe.
Od momentu pojawienia się tej informacji, na forach internetowych zawrzały dyskusje na temat potencjału wynikającego z obniżki ceny usługi. Największym beneficjentem promocji może w związku z tym okazać się NASK, gdyż dzięki tej zmianie, zainteresowanie „opcją na domeny” prawdopodobnie wzrośnie kilkukrotnie.
Być może w perspektywie doprowadzi to również do zmiany polityki cenowej NASK-u – mówi Katarzyna Gruszecka z 2BE.PL – Sprytne wykorzystanie przez niektórych opcji na domenę do przedłużania ważności swojego adresu po niższych kosztach, być może skłoni NASK do obniżenia również cen odnowień, które obecnie są znaczenie wyższe niż rejestracja.
Odsuwając na moment spekulacje na temat możliwości wykorzystania „opcji na domenę” przez tzw. domeniarzy, trzeba stwierdzić, że obniżka przede wszystkim otwiera drogę przysłowiowemu Kowalskiemu, np. do „odzyskania” domeny z jego nazwiskiem. Wcześniej, gdy cena wahała się w granicach 150 – 200 zł, nie każdy chciał wydać takie pieniądze, nie mając gwarancji, że inwestycja okaże się udana. Natomiast przeznaczenie na 3 – letnią inwestycję kwoty w granicach kilkudziesięciu złotych jest w granicach możliwości większości użytkowników Internetu.
Trzeba jednak zauważyć, że „opcji na domenę” nie udostępniają wszyscy rejestratorzy i nie ma jej np. w ofercie niektórych liderów polskiego rynku domenowego. Wśród firm umożliwiających swoim klientom skorzystanie z tej usługi, znajduje się m.in. 2BE.PL (www.2be.pl), gdzie można ją zamówić za 35 zł.
Wpisy promowane
- Zaplanuj świąteczne wydatki dla pracowników – Jak wybrać idealny prezent?Święta Bożego Narodzenia to czas, który w wielu firmach wiąże się nie tylko z magią i wspólnymi świętowaniem, ale również ...
- Workflow – co to jest i w jakich firmach znajdzie zastosowanie?Współczesny świat biznesu stawia przed przedsiębiorstwami coraz to nowe wyzwania. Presja konkurencji, rosnące wymagania klientów i konieczność optymalizacji kosztów skłaniają ...
Wydarzenia
E-COMMERCE CHALLENGE 2024
23.05.2024 - 24.05.2024
Code Europe
10.06.2024 - 11.06.2024
Najnowsze wpisy
- Salesforce Shopping Index Q1 2024 – kupujący oszczędzająi odkładają zakupy na późniejW pierwszym kwartale roku dane dotyczące zakupów pokazują nieoczekiwane zwroty akcji. Spodziewaliśmy się obniżek stóp procentowych, ale teraz, gdy inflacja ...
- Nowa integracja z Przelewy24 dostępna dla Klientów Shoper w ramach usługi Shoper PłatnościShoper oraz PayPro SA, właściciel marki Przelewy24, ogłaszają współpracę. Sprzedawcy zyskają możliwość korzystania z usług dodatkowego dostawcy w ramach Shoper ...
- MAKRO Companion: nowa aplikacja dla gastronomiiMakro Companion to najnowsza aplikacja mobilna Grupy METRO dedykowana branży HoReCa. Jej głównym celem jest ułatwienie i przyspieszenie procesu zamawiania ...
- ERLI: Szybsze zwroty w paczkomatachERLI uruchomił dla swoich klientów nową usługę, dzięki której zwroty zakupów mają być nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale również ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.