Dziś mija 25 lat od zarejestrowania adresu Symbolics.com, pierwszej domeny w historii internetu.
Historyczny adres został zarejestrowany przez producenta komputerów z Cambridge. Domena jest aktywna do dziś. W 2009 roku została kupiona przez firmę XF.com Investments. Kwota transakcji jest owiana tajemnicą, jednak można przypuszczać, że cena tak wyjątkowego adresu była wysoka. Obecnie pod domeną funkcjonuje blog poświęcony biznesowi domenowemu, prowadzony przez dyrektora generalnego firmy.
Gdy w 1985 przedstawiciele Symbolics Inc. rejestrowali swoją domenę, internet wyglądał zupełnie inaczej. W ciągu pierwszego roku utworzono zaledwie 10 adresów internetowych. Domena numer 100 powstała dopiero dwa lata później, jesienią 1987 roku. Dziś VeriSign, główny operator .com, obsługuje ponad 80 milionów adresów z tą końcówką, a suma wszystkich domen internetowych przekroczyła 192 miliony.
Domenę .com wprowadzono razem z innymi domenami najwyższego poziomu: .edu, .gov, .net, .org oraz .mil. Została stworzona z myślą o biznesie i zastosowaniu komercyjnym. Nazwa .com stanowi skrót od „company”, choć pierwotnie rozważano wersję .cor, pochodzącą od angielskiego słowa „corporation”.
„Obecnie domena .com nie ma ściśle biznesowego charakteru. – zauważa Katarzyna Gruszecka-Kara z 2BE.PL – Stała się uniwersalną końcówką i w wielu krajach jest popularniejsza od rozszerzeń narodowych. Jej dominującą pozycję potwierdzają statystyki ilości zarejestrowanych domen oraz ceny, jakie osiągają adresy z końcówką .com na rynku wtórnym”.
Dotychczas tytuł najdrożej sprzedanej domeny należy do Insure.com, za którą rok temu zapłacono 16 mln dol. Jednak wiele wskazuje na to, że już niedługo będziemy świadkami zmiany na pozycji lidera. 18 marca domena Sex.com zostanie wystawiona na aukcję. Cena wywoławcza – milion dolarów.
Kalendarium rejestracji popularnych adresów .com:
1985 – Symbolics.com
1987 – Apple.com
1991 – Microsoft.com
1994 – Amazon.com
1995 – Yahoo.com
1997 – Google.com
2000 – Twitter.com
2004 – TheFacebook.com (od 2005 r. serwis działa pod domeną Facebook.com)
2005 – YouTube.com
Wpisy promowane
- Jak zmienia się biznes z systemem CMMS?W sektorze produkcji osiągane wyniki biznesowe w dużej mierze zależą od kondycji działu produkcji oraz działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu ...
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
Wydarzenia
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.