7 urodziny Wakacje.pl

Polski rynek e-handlu to dzisiaj około 1000 portali, oferujących sprzedaż towarów i usług przez Internet. Tylko 9,5% z nich działa dłużej niż 5 lat. Do tego grona należy gdański portal turystyczny Wakacje.pl, który zaistniał w Sieci w marcu 1999 roku i jest dziś jednym z najważniejszych podmiotów w turystyce on-line.

Pomysł stworzenia serwisu, który umożliwiałby rezerwację ofert wielu organizatorów, narodził się podczas wspólnych wakacji obecnych prezesów firmy – Michała Kaczorowskiego i Mariusza Panka. Informatyk i ekonomista z Trójmiasta postanowili wykorzystać sprzyjające tendencje na rynku usług turystycznych i pójść śladami zagranicznych potentatów turystyki, którzy podstawy działalności zbudowali na potędze prężnie rozwijającego się Internetu.

Pomysł był odważny, istniało też ryzyko, że takie usługi nie przyjmą się wśród Polaków, którzy dopiero zaczynali oswajać się z możliwościami sieci. W momencie, gdy zaczynaliśmy działać, z Internetu korzystało jedynie 4% Polaków. Mimo to, wierzyliśmy w ten biznes. Obserwując posunięcia zagranicznych debiutantów z 1996 roku, kreowaliśmy nową jakość na powoli kształtującym się polskim rynku usług on-line – wspomina Michał Kaczorowski, prezes i jeden z założycieli Wakacje.pl

Początki przyniosły pesymistyczne wizje. Mimo, że na świecie era powszechności Internetu rozpoczęła się wraz z pojawieniem się przeglądarki Netscape, pod koniec lat 90. aż 77% polskich internautów ze światem łączyło się za pomocą modemu. Nie było też mowy o dostępie do zasobów sieci w małych miastach. W 1999 nadal nie istniała firma, która oferowałaby sprzedaż wycieczek zagranicznych wyłącznie on-line. Michał Kaczorowski, był wówczas pionierem przemysłu internetowego w kraju – od 1994 roku działał w TASK-u, a od 1996 prowadził własną firmę Interweb, która stworzyła portal regionalny trójmiasto.pl. Przedsięwzięcie miało też większe szanse powodzenia ze względu na doświadczenie w zarządzaniu drugiego z założycieli Wakacje.pl – Mariusza Panka, wcześniej związanego z korporacjami Gillette i Nestle.

Polityka inwestycyjna Kaczorowskiego i Panka przyniosła zadowalające efekty, a biznes wycieczkowy on-line okazał się rentowny. Wakacje.pl w 2000 roku przekształciły się w spółkę z o.o i uzyskały obroty rzędu 3,2 mln. zł, dwa lata później była to już kwota 16,7 mln zł. Zarząd portalu nie zwolnił tempa rozwoju również w roku 2005, osiągając obroty ze sprzedaży wycieczek na kwotę 28,6 mln. W 2005 roku z oferty spółki skorzystało 17 tys. internautów – więcej, niż w trzech poprzednich latach działalności (2002-2004 – 14,5 tys.). Firma uzupełnia usługi o sprzedaż off-line, otwierając punkty sprzedaży bezpośredniej w dużych centrach handlowych, do portalu należy też 20 różnych domen oraz serwis Wypoczynek.pl – poświęcony wyłącznie turystyce krajowej.

http://www.wakacje.pl

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top