Alternative.to – wyszukiwarka alternatyw (wideo)

Opublikowano: 13 czerwca 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Szukasz alternatywy dla konkretnego modelu samochodu lub komórki? Znudził Ci się Egipt, ale lubisz taki wakacyjnych klimat? Chcesz poznać zespoły podobne do ulubionego wykonawcy? Alternative.to to wyszukiwarka, która chce dostarczać odpowiedzi na takie dylematy.Alternative.to - wyszukiwarka alternatyw (wideo) 1

Alternative.to - wyszukiwarka alternatyw (wideo) 2Alternative.to jest wyszukiwarką, która ma pomagać w odnajdywaniu najlepszych alternatyw dla dowolnego zapytania. Nowa komórka? Porównanie wakacyjnych kierunków? Nowy samochód? Najlepsza restauracja na randkę? Twórcy projektu obiecują pomoc w rozwiązaniu tego typu dylematów.

Twórcą projektu jest firma Red-Sky, odpowiedzialna za światowy sukces projektu Filestube.com, jednej z największych wyszukiwarek plików i jednej ze 100 najpopularniejszych stron WWW na świecie. O projekcie rozmawialiśmy z Arkadiuszem Seńko, szefem Red-Sky.

Chcemy zapewnić bardziej kompletne rozwiązania dla naszych użytkowników, a poprzez wprowadzanie innowacyjnych funkcjonalności ułatwić podejmowanie decyzji. Nasz projekt ma charakter uniwersalny i obejmuje wszystkie dziedziny rzeczywistości. Celem projektu jest nie tylko ułatwienie użytkownikom funkcjonowania w gąszczu informacji, ale również stworzenie w przyszłości sieci semantycznej, bazującej na sztucznej inteligencji – zapewniają nas twórcy projektu.

Próbujemy odpowiedzieć na ogólnoludzką potrzebę podejmowania dobrych decyzji. Chcemy pokazywać, że praktycznie dla każdej sprawy istnieją alternatywy – mówi nam Arkadiusz Seńko.

Siłą Alternative.to mają być nie tylko zaawansowane algorytmy, ale przede wszystkim społeczność. Każdy użytkownik może dodawać treści, kategoryzować je i uaktualniać. Treści są moderowane przez „grupę ekspertów”, która ma zapewnić wysoką jakość wyników wyszukiwania.

Użytkownicy, którzy zdecydują się założyć w Alternative.to swój profil mogą śledzić i być śledzonymi przez innych użytkowników. Mają również dostęp do statystyk: ilości stworzonych alternatyw, odsłon stron alternatyw, ilości wyszukiwań, komentarzy i oddanych głosów. Mogą wysłać wiadomości innym użytkownikom oraz określić swoje zainteresowania.

Stworzenie nowego artykułu (alternatywy) to sześciostopniowy proces. Pierwszą czynnością jest nadanie tytułu i opisu. Następnie znaleźć należy grupę, do której przynależeć ma tworzona strona. Kolejny krok to dodanie głównej grafiki. W czwartym kroku należy wpisać właściwą treść artykułu. Przedostatni krok to dodanie tekstu do odpowiedniej kategorii. Na koniec wyświetlone zostanie podsumowanie stworzonego artykułu.

Jeśli stworzona przez użytkownika treść zostanie zaakceptowana, co ma trwać do 48 godzin, inni użytkownicy będą mogli ją przeglądać. Mogą również dodawać do niej alternatywy, komentarze, własne wersje poświęcone temu samemu hasłu, mogą wysłać sugestie autorowi lub zgłosić naruszenie zasad serwisu. Każda treść może być oceniania oraz dodawana do ulubionych. W ten sposób powstaje ranking najlepszych alternatyw.

Na obecnym etapie rozwoju Alternative.to, twórcy projektu skupiają się na rozwoju społeczności. To ona dostarczać ma treści, na bazie których pracować mają algorytmy – a w sumie składać ma się to na usługę wysokiej jakości.

Jak przekonać użytkowników do tworzenia Alternative.to? Arkadiusz Seńko mówi, że to podobny problem, z jakim borykali się twórcy Wikipedii. Kiedy stwierdzamy, że Red-Sky chce na projekcie – w odróżnieniu od Wikipedii – zarabiać, twórca wyszukiwarki mówi, że pracują nad kilkoma modelami motywacji użytkowników. Jednym z nich jest projekt dzielenia się zyskami z autorami najlepszych tekstów. Najbardziej aktywni członkowie społeczności będą również doceniani np. przez system odznak czy zaproszenie do grona ekspertów

Jak Alternative.to ma zarabiać? W serwisie wyświetlane są reklamy. W przyszłości pojawić się mają dodatkowe funkcje. Arkadiusz Seńko przekonuje, że możliwych modeli biznesowych jest sporo. Od wyróżniania alternatyw po usługi dla e-biznesu np. współpraca ze sklepami i wyświetlanie klientom na stronach partnera najlepszych alternatyw dla produktów, które poszukuje.

http://www.youtube.com/watch?v=XIPMNXZyn1k

To tylko część recenzji. Całość znaleźć można na Wystartowali.pl.

Dawid ZarazińskiAlternative.to – wyszukiwarka alternatyw (wideo)

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.